God ledelse og organisering - lederes perspektiv
Ledelse og organisering er avgjørende for utvikling av tjenester for personer med utviklingshemming. Da er det også viktig å lytte til lederne selv, og hva de mener er sentrale faktorer for god [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
De fleste ledere vil i forbindelse med sin jobb oppleve press fra flere kanter. Dette kan det være krevende å oppleve når en på ett eller annet tidspunkt må fatte en beslutning.
Modellen under viser noen av de faktorene som en vil måtte forholde seg til, og som beslutningstaker vil en ofte måtte forholde seg til flere av disse samtidig. Disse kan noen ganger trekke i ulike retninger, og en vil kunne oppleve at de også påvirker hverandre seg imellom.
Bildebeskrivelse trykk her
Her følger en kort beskrivelse av de ulike kategoriene. Det er viktig å merke seg at modellen ikke tar sikte på å vise en komplett oversikt, men heller er ment å illustrere noe av den kompleksitet en står ovenfor. En vil kunne møte andre faktorer også, med ulik grad av intensitet.
Interne prosesser
I den enheten, eller avdelingen hvor en selv jobber vil det være ulike faktorer som påvirker i ulike retninger. Eksempler på dette kan være arbeidsgruppa som jobber daglig sammen med tjenestemottaker. Fra denne gruppa kan det være uttrykte ønsker om hvordan du som leder bør prioritere, og dermed hvilke beslutninger du bør ta. Andre eksempler kan være om du er en av flere avdelingsledere i en enhet, så kan ledere seg imellom ytre ønske om hvilke valg som bør gjøres. Arbeidsmiljøet og den kultur en står i, vil også yte påvirkning i forhold til hvordan en fatter beslutninger. Det kan være krevende å fatte beslutninger som ikke vil bli akseptert i sitt eget arbeidsmiljø, eller som på annen har manglende oppslutning.
Tjenestemottaker
En sentral faktor i tjenesteutøvelsen vil være de behov ønsker og mål som ligger hos tjenestemottakeren. Omfanget av dette vil kunne variere, samtidig som det også vil være variasjoner i forhold til hvor tydelig disse fremgår i de enkelte tilfeller. I mange tilfeller vil også foreldre og pårørende være naturlige samarbeidspartnere. En kan se for seg at det ofte vil være samsvarende ønsker som kommer fra tjenestemottaker og fra pårørende. I andre tilfeller så kan det være slik at dette kan være motstridende ønsker. I noen tilfeller vil det være oppnevnt verge som ivaretar tjenestemottaker på definerte områder.
Eksterne faktorer
Som tjenesteuttøver vil en måtte forholde seg til ulike overordnede styringssignaler. Dette kan være føringer gitt i lov, forskrift og veiledere. Videre vil det være snakk om lokale beslutninger, slik som kommunestyrevedtak eller beslutninger som gjøres av ledere på et mer overordna nivå i egen organisajon. Kunnskap og holdninger som er knyttet til egen yrkesprofesjon vil også påvirke hvordan en utøver sine egne beslutninger.
Personlige preferanser
Alle har sine kvaliteter og har ulik erfaring, både jobbmessig og personlig. Selv om utdanningsbakgrunn kan gi noe retning på hvordan en utøver sin jobb, så vil det likevel være til dels store individuelle forskjeller. Noe av det som kan virke inn på dette er hvilken erfaring en bærer med seg. Andre faktorer i dette kan være hvilke personlige interesser en selv har, som i sin tur kan påvirke hva som prioriteres. Som eksempel så kan det være forskjell om en er opptatt av helse, trening og kosthold eller om en er lidenskapelig opptatt kunst og håndtverk.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».