Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Styringsverktøy sikrer gode overganger

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Barnehage > Grunnskole

Styringsverktøy sikrer gode overganger

Klepp kommune har gode erfaringer på å bruke styringsverktøy for å sikre overgangen fra barnehage til skole. I denne artikkelen deler styrer i Sørhellet barnehage sine erfaringer med å bruke rutinene som kommunen har utarbeidet.

Skrevet av: Grethe Løvås Barane, styrer, Sørhellet barnehage
6. februar 2020. Sist oppdatert: 10. januar 2022

Når barna begynner på sitt siste år i barnehagen før skolestart, innhenter barnehagen informasjon fra foreldrene: Hvilken skole barna skal begynne på? Skal de benytte skolens SFO tilbud? Barnehagen innhenter også samtykke fra foreldrene om overføring av informasjon fra barnehagen til skolen. Før 1 november sender vi over navnelister til de aktuelle skolene og avtaler en besøksplan for skolebesøk utover året. Vi avtaler også overføringsmøter mellom lærere og førskolelærer, og besøksdager hvor lærer kommer på besøk i barnehagen og blir litt kjent med høstens nye elever. Barna viser da fram sine overføringspermer med bilder, tegninger, tanker om skolestart, mestringsområder og sosial kompetanse. Læreren tar med seg disse overføringspermene for å bli bedre kjent med barna. For barn som har vedtak etter 19a, spesialpedagogisk hjelp, og 19g, helsehjelp, har vi en ansatt fra barnehagen som hospiterer i skolen de 2 første ukene på høsten. Dette for å trygge overgangen, bidra med kunnskapsoverføring og opplæring. Dette ser ut til å være positivt både for alle barna, foreldrene, førskolelæreren og læreren på 1 trinn. 

Når det gjelder barn som har behov for særskilt tilrettelegging og/ eller spesialundervisning, er vår erfaring at det er for sent å begynne høsten før skolestart. Vi starter ca 2 år før skolestart. Dette gjelder barn som har enkeltvedtak etter § 5.7 i opplæringsloven. Dersom foreldre samtykker, inviterer vi rektor ved skolen til barnets ansvarsgruppemøter de 1,5 – 2 siste årene før skolestart. Vi starter da på et tverrfaglig samarbeid for å sikre en god overgang. Dersom det må gjøres bygningsmessige endringer på skolen er det nå mulig å være ute i god tid og legge utgiftene til ombygginger i budsjettet, og ekstrautstyr og hjelpemidler blir bestilt i god tid.

Vi er åpne for at spesialpedagog/miljøterapeut kan følge barnet over i skolen for en kortere periode, eller 1 til 2 år ved behov. Vi har også erfaring med at barn har fått skoletilbud i barnehagen, av helsemessige årsaker når det har vært til barnets beste. Alle barn med enkelt vedtak i barnehagen har individuelle opplæringsplaner og halvårsrapporter. Disse blir overført til skolen.

Utfordringen i denne typen samarbeid er forskjellen mellom barnehage og skole. Barnehagen har et tettere samarbeid med foreldre i både bringe og hentesituasjon, og har en større voksen og pedagogtetthet i hverdagen. Dessuten har barnehagen et tilbud hele året, med lengre dager og åpnet i alle ferier. Vi opplever at det er viktig at barnehagen tar dette opp med foreldrene i forkant, slik at en kan sikre seg en løsning og kanskje andre aktører enn skolen må på banen for å dekke barnets og foreldrenes behov ved overgangen til skolen.

Vår kommune har gode styringsverktøy for overganger i et barns liv, og vi har god erfaring med å ta de i bruk, og følge de opp i hverdagen. I vår kommune har vi i tillegg en viktig §. Den heter § 0, og lyder: Det er lov å bruke vet! Etter 5 års drift som en tilrettelagt barnehage er vår erfaring at selv med gode verktøy, er det nye utfordringer som følger hvert av våre ulike og unike barn.

Denne artikkelen ble første gang publisert i Magasinet Utvikling nr 2/2012. Forfatteren har vurdert og revidert artikkelen februar 2020. 

Slik refererer du til dette innholdet
barnehage, G.L.B.S.S. (2020) "Styringsverktøy sikrer gode overganger" [nettdokument]. Trondheim: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU). Sist faglig oppdatert 10. januar 2022, lest 12. mai 2025. Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/styringsverktøy-sikrer-gode-overganger
Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Magasinet Utvikling©NAKU

Relaterte artikler

  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning
  • Grunnskole: Ressurser og materiell
  • Grunnskole: Lovverk og statlige føringer

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer
1
des

Barnehage: Lovverk og statlige føringer

I denne artikkelen vil du finne lovverk og statlige føringer som angår barnehagen. De viktigste bestemmelsene og regelverk som angår barnehager finner vi i Barnehageloven og Rammeplan for [...]

Les mer
18
apr

Grunnskole

Det å få grunnskoleopplæring er en rett og plikt som gjelder alle barn. Tidligere var det et eget spesialskole system for barn med særskilte behov, mens idealet i dag er at alle barn skal kunne gå på [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU