Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
29. januar 2020 - Oppvekst og utdanning > Barnehage

Barnehage: Lovverk og statlige føringer

I denne artikkelen vil du finne lovverk og statlige føringer som angår barnehagen.
De viktigste bestemmelsene og regelverk som angår barnehager finner vi i Lov av 17. juni 2005 nr 64 om barnehager (Barnehageloven) og Rammeplan for barnehagene. Når det gjelder rett til spesialpedagogisk hjelp for barnehagebarn som tidligere var hjemlet i Opplæringsloven er dette nå flyttet til Barnehageloven kapittel V.

Rammeplanen er en forskrift til barnehageloven som beskriver mer detaljert om barnehagens innhold og oppgaver og ansvaret til personalet. Den skal brukes av alle barnehager uansett driftsform.

Mål og innhold i barnehagen
Formålsparagrafen - § 1 i Barnehageloven - stadfester at barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i samarbeid med barnas hjem. Barnehagelovens § 2 fjerde ledd sier at barnehagen skal ta hensyn til blant annet barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn. Innholdet skal dermed være individuell tilpasset barna. Dette understrekes også i Barnehagelovens § 2 femte ledd som sier at barnehagen skal gi barn grunnleggende kunnskap på sentrale og aktuelle områder. Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter. Les mer i: Barnehageloven § 1 og § 2

Fortrinnsrett for barn med nedsatt funksjonsevne
Barn med nedsatt funksjonsevne har fortrinnsrett til barnehageplass (§ 13). Begrepet nedsatt funksjonsevne omfatter ulike fysiske funksjonsnedsettelser, utviklingshemming, språk- og talevansker, atferdsvansker og psykiske lidelser. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å fastslå om barnet har nedsatt funksjonsevne og at dens konsekvenser for barnet skaper et større behov for barnehageplass enn for førskolebarn ellers. Det er ikke lenger et krav at det skal foretas en vurdering om at barnet kan ha nytte av barnehageoppholdet. Fortrinnsretten gjelder bare dersom barnet tilhører barnehagens opptakskrets. Fortrinnsretten gir ikke rett til barnehageplass, men det betyr at barnet går foran andre søkere. Les mer i: Barnehageloven § 13

Fysisk utforming av barnehager
Det fysiske miljøet i barnehagen og dens omgivelser skal fremme barns utvikling. Det framgår av rammeplanen at barnehagens fysiske miljø skal utformes slik at alle barn får gode muligheter for å delta aktivt i lek og andre aktiviteter. Videre vektlegges det i rammeplanen at ved planlegging av barnehagens utforming må det tas hensyn til samfunnets mål om nedbygging av funksjonshemmende barrierer, og at planlegging, lokalisering og bygging av nye barnehager bør være basert på prinsippet om universell utforming. Universell utforming er utforming av produkter, bygninger, transportmidler og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker i så stor utstrekning som mulig, uten behov for spesiell tilpasning. Det gis ikke direkte instrukser om utforminger av bygninger i barnehagen. Dette med at barnehageloven regulerer først og fremst den pedagogiske virksomheten og barnehagens kvalitative innhold, mens utformingen av bygninger reguleres blant annet av plan- og bygningsloven. Det understrekes imidlertid at departementet er opptatt av universell utforming og vil oppmuntre til at det fysiske miljøet, så langt det er praktisk mulig og rimelig, utformes etter prinsippet om universell utforming. Les mer i: Rundskriv F-08/2006: Lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven) med forskrifter og departementets merknader til bestemmelsene. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder - kapittel V i Barnehageloven
Barnehagelovens kapittel V omhandler retten til spesialpedagogisk hjelp for barn med funksjonsnedsettelse under opplæringspliktig alder. Der står det blant annet i § 19 a: ”Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det."
Formålet med den spesialpedagogiske hjelpen er å gi barnet tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring av for eksempel språklige og sosiale ferdigheter.
Før kommunen fatter vedtak om spesialpedagogisk hjelp, skal det foreligge en sakkyndig vurdering av om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp, jfr. § 19 d. Det er viktig å påpeke at det skal foreligge samtykke fra foreldrene før det blir utarbeidet en sakkyndig vurdering og fattet vedtak om spesialpedagogisk hjelp.
Dersom barnet har behov for gratis skyss for å kunne motta spesialpedagogisk hjelp, har barnet rett til slik skyss jfr. § 19 f.
Kommunen har en plikt til å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med nedsatt funksjonsevne, jfr § 19 g. Les mer i: Barnehageloven

Utdanningsdirektoratet: Spesialpedagogisk hjelp, tilpasset opplæring og spesialundervisning - Elektronisk veileder til opplæringsloven

Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Relaterte artikler

  • Styringsverktøy sikrer gode overganger
  • Overganger - En veileder til arbeidet
  • Barnehage
  • Grunnskole: Lovverk og statlige føringer
  • Voksenopplæring
  • Barnehage: Temahefte

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

6
feb

Styringsverktøy sikrer gode overganger

Klepp kommune har gode erfaringer på å bruke styringsverktøy for å sikre overgangen fra barnehage til skole. I denne artikkelen deler styrer i Sørhellet barnehage sine erfaringer med å [...]

Les mer
5
feb

Overganger - En veileder til arbeidet

Overganger mellom barnehage og skole, og mellom ulike skoler og skoleslag, er viktige og utfordrende perioder for barn og ungdom med særskilte behov. Utdanningsdirektoratet har laget en elektronisk [...]

Les mer
30
jan

Barnehage

Barnehagen skal sikre barn under opplæringspliktig alder et oppvekstmiljø som både gir utfordringer som er tilpasset barnets alder og funksjonsnivå og trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU