Opplæring om seksualitet: Eksempel
Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Målet for voksenopplæringen er å hjelpe den enkelte til et mer meningsfylt liv. Lov om voksenopplæring av 19.06.2009 (voksenopplæringsloven) skal bidra til å fremme livslang læring ved å legge til rette for organiserte læringsaktiviteter ved siden av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidsliv. Kommunene har ansvar for grunnskoleopplæring for voksne, mens fylkeskommunene har ansvar for videregående opplæring.
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova), kapittel 4A omhandler opplæring spesielt organisert for voksne. Kapittelet lovfester retten til grunnskoleopplæring (§ 4A-1) og rett til videregående opplæring for voksne (§ 4A-3).
Spesialundervisning
Grunnskoleopplæringen for voksne skal tilpasses den enkeltes evner, forutsetninger og behov. Men dersom personen ikke har eller kan få et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har man rett på spesialundervisning jfr. § 4A-2 i opplæringsloven. Retten til spesialundervisning omhandler også de som har behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter som ADL-trening, grunnleggende kommunikasjonsferdigheter, grunnleggende lese- og skriveferdigheter, motorisk trening og lignende jfr. Ot. prp. nr. 46 (1996-1997 s. 169. Det presiseres at hensikten er opplæring og ikke behandling, aktivisering, rehabilitering, opptrening, tilsyn eller annet. Dersom hensikten med tilbudet/tilretteleggingen er behandling eller aktivisering faller dette utenfor § 4A-2.
For å avgjøre om den voksne har behov for spesialundervisning, kreves det at PP-tjenesten gjør en sakkyndig vurdering og tilråding. Deretter skal kommunen fatte et enkeltvedtak som klart og tydelig tar stilling til innhold i opplæringen, organisering av tilbudet, omfanget av spesialundervisningen og kompetansekrav til de som skal gjennomføre undervisningen.
Utdanningsdirektoratet utga i mars 2012 et rundskriv som inneholder informasjon om voksnes rett til grunnskoleopplæring særskilt organisert for voksne etter opplæringsloven kapittel 4A, og hvordan loven skal forstås på dette området. I rundskrivets del I omhandles spørsmålet om hvem som har rett til grunnskoleopplæring etter § 4A-1 og innholdet i dette opplæringstilbudet. I del II behandles retten til spesialundervisning etter § 4A-2. Se rundskriv fra Utdanningsdirektoratet "Voksnes rett til grunnskoleopplæring etter opplæringsloven kapittel 4A"
Utdanningsdirektoratet har laget en veileder som forteller om saksgang og rettigheter i forbindelse med spesialundervisning for voksne. Informasjon om spesialundervisning for voksne finner du i Rettleiaren Spesialundervisning for vaksne.
Lov om voksenopplæring (voksenopplæringloven)
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Ot.prp. nr. 46 (1997-98) Om lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) (Forarbeid til loven)
Rundskriv Udir -3-2012 Voksnes rett til grunnskoleopplæring etter opplæringsloven kapittel 4A (Utdanningsdirektoratet)
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».