Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Diagnose og skole

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
4. januar 2019 - Oppvekst og utdanning > Grunnskole > Videregående opplæring > Voksenopplæring > Tema og fagområde > Diagnose

Diagnose og skole

Statped er en nasjonal tjenesteytende etat underlagt utdanningsdirektoratet. Den bistår kommuner og fylkeskommuner med å legge til rette for tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring av barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Statped kan kontaktes av opplæringsansvarlige i kommuner / fylkeskommuner dersom det er bruk for støtte utover det som er tilgjengelig i det lokale hjelpeapparatet.

Bilde av nettsiden til StatpedStatped er geografisk organisert i fire regioner og har avdelinger for sammensatte lærevansker, språk- og talevansker, synsvansker, hørselsvansker, og vansker knyttet til ervervede hjerneskader.

Statped kan gi individrettede tjenester i form av utredning, veiledning og konsultasjon. Det kan gi system-rettede tjenester knyttet for eksempel lokal kompetanseutvikling eller etablering av faglige nettverk. Statped arbeider også med forsknings og utviklingsarbeid og med ulike typer informasjonsspredning.

Mange barn, ungdom og voksne med utviklingshemming får tjenester gjennom Statped.

En betydelig del av arbeidet ved avdelingene for sammensatte lærevansker dreier seg om mennesker med utviklingshemming. De andre avdelingene yter også tjenester til denne gruppen. Tjenestene ytes ikke med bakgrunn i diagnose, men på bakgrunn av pedagogiske utfordringer som er vanskelig å løse lokalt.

Mennesker med utviklingshemming vil ha ulike grader av lærevansker. Lett utviklingshemming innebærer helt andre lærevansker enn dyp utviklingshemming. Statped skal prioritere hjelp til dem som har de største og mest sammensatte vanskene.

Skolene og barnehagene møter mange utfordringer i sine bestrebelser på å skape et godt pedagogisk innhold for personer med utviklingshemming. Forhold ved både individet og læringsmiljøet påvirker mulighetene for læring, deltagelse og livsutfoldelse.

Samfunnets ambisjoner om tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring stiller store faglige krav til de opplæringsansvarlige. De må skaffe seg kunnskap om den enkeltes lærerforutsetninger, de må ha innsikt i hvilke faktorer i miljøet som fremmer eller hemmer læring og trivsel og de må vite hvilken metodikk som er egnet for å nå ulike opplæringsmål.

Statped skal være en støttespiller for kommuner og fylkeskommuner for å realisere gode pedagogiske tilbud for mennesker med utviklingshemming. Etaten skal bidra til at elever med utviklingshemming får et skoletilbud av like god kvalitet som det som gis andre.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Grunnskole
  • Begrepene integrering og inkludering
  • Diagnose og skole
  • Grunnskole: Ressurser og materiell
  • Avhør av personer med utviklingshemming- et felt som krever spesialkompetanse
  • Et kulturelt perspektiv på utviklingshemming

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

11
jan

Informasjonsside om vergemål

Vergemål er et frivillig hjelpetiltak for personer som på grunn av sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse ikke klarer å ivareta sine interesser selv. Ansvarsområdene kan blant annet være å hjelpe [...]

Les mer
7
des

Tvang og makt: Forskning

Beskrivelser av bruk av tvang og makt når det gjelder enkeltpersoner med utviklingshemming har blitt rapportert i svært mange år. Røkkeutvalget som la grunnlaget for kapittel 6A i lov om sosiale [...]

Les mer
1
sep

Avhør av personer med utviklingshemming- et felt som krever spesialkompetanse

Forskning viser at personer med utviklingshemming har økt risiko for å bli utsatt for overgrep enn befolkningen generelt. Tilrettelagte avhør skal benyttes ved avhør av vitner med [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU