Tilrettelagt sykkel som aktivitet
Sykkel kan være en god arena for fysisk aktivitet for alle mennesker, samtidig kan det å sykle være en utfordring for noen personer med utviklingshemming. Informasjon om aktivitetshjelpemidler kan [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Gjøvik kommune var tidlig ute (1994) etter at Ansvarsreformen kom, og var en av de første kommuner i landet som startet opp med å tilby tilrettelagte kultur- og fritidstilbud til utviklingshemmede, etter hvert også et kulturtilbud til deltakere innen psykisk helse. Gjøvik kunst- og kulturskole har kreative fag som arbeidsfelt, som musikk, dans, bevegelse, teater og kunst. Ola Narten Svendsen forteller her om kultur- og fritidstilbudene i Gjøvik kommune.
Organisering
Kultur- og fritidstilbudene i Gjøvik kommune er organisert slik: Idrett og friluftsliv (kulturkontoret og frivilligsentralen), kunst- og kulturtilbud (kunst- og kulturskolen), støttekontaktordningen (kulturkontoret).
Idrett og friluftsliv
Ulike tilbud arrangeres som «Ut på tur» i samarbeid med DNT Gjøvik Toten. Trugegruppen møtes ukentlig, og deltok også i Special Olympics i 2013 i Sør-Korea. Svømmeaktiviteter skjer ukentlig og er organisert av Gjøvik svømmeklubb. Tilbudet støttes av Gjøvik kommune. Trimtilbud arrangeres ukentlig.
Kunst- og kulturtilbud
Vi har tilbud innen musikk, dans/bevegelse og kunst ved Gjøvik kunst- og kulturskole. Her finnes tilbudene Sangkoret Korpus, Scene Korpus, 5 kunstgrupper og 3 band. Alle øver ukentlig.
Drengestua ligger i hjertet av Gjøvik sentrum på Gjøvik gård
Huset er fylt med daglige aktiviteter som kunstgrupper, galleri og konserter samt kafé og formingsgrupper. Et bytte-bok-bibliotek finnes også i Drengestua. Det selges noen produkter laget av deltakerne i formingsgruppene.
Støttekontaktordningen
Mennesker med ulike funksjonsnedsettelser deltar sammen med støttekontakten på forskjellige aktiviteter, f.eks. å gå til en kafé, kino, konsert, svømmehall eller ski. Dette er betalte oppdrag av Gjøvik kommune (kulturkontoret). Det jobbes etter en tredelt løsning; 1) personlig støttekontakt 2) delta i en gruppe 3) tilbud i lag/forening.
I en gruppe kan vi tilby et bredere nettverk av deltakere og ha et sterkere fokus på tilbudet, ikke diagnosen. Vi ser også at vi kan tilby et mer faglig og kompetent personale.
Kulturutvekslinger – nord/sør-samarbeid
I ulike land og steder er det opprettet kultursamarbeid omkring tilrettelagte kunst- og kulturtilbud; Sverige, Danmark, Island, Litauen, Spania, USA, Den Dominikanske republikk, Colombia og Haiti. Et av våre viktigste samarbeidspartnere er med Faula Teater og Paco Valls Garcia, gjennom 20 år. Våre økonomiske støttespillere er Vennskap Nord/Sør (eksisterer ikke lenger), EU/Erasmus+, fonds og legater og egenandel fra elevene/deltakerne selv. Gjenbesøk er viktig i vennskapssamarbeidene. Mange kreative krefter er samlet når dette pågår. Store kulturforskjeller hindrer ikke å få til noe sammen. Det er så mye å lære av hverandre, ikke minst er det viktig å skape noe sammen gjennom teater, musikk, dans og kunst. Det føles riktig å fortsette våre personlige kultursamarbeid i land som gir oss ny kompetanse og inspirasjon, og i land som bokstavelig talt mangler alt. Dette igjen gir viktig læring til underpriviligerte grupper som fattige utviklingshemmede og deltakere innen området psykisk helse. Med våre gode venner i Den Dominikanske republikk, Colombia, Spania og USA, vil vi ha mulighetene til å involvere våre venner fra Haiti mere. Et folk med et stort og varmt hjerte som aldri gir opp. Dette gir oss en «vekker» vi ikke kan forklare med ord.
Internasjonale prosjekter og aktiviteter
Gjøvik kunst- og kulturskole har prosjektaktivitet og aktiviteter som gjennomføres med internasjonal kontakt og medvirkning.
Musikk/dans/drama/kunst-arbeid tilrettelagt fattige mennesker med nedsatt funksjonsevne, er et viktig virkemiddel for å være med på synliggjøring av kultur for alle-begrepet, ikke minst i et globalt perspektiv.
- Et inkluderende samfunn der vi kan få være med å fokusere på et kulturtilbud for alle, er viktige saker som vårt vennskapssamarbeid arbeider med. Kontakten blir brukt som redskap for å bygge opp gjensidig forståelse landene imellom. Avdeling for tilrettelagte kulturtilbud ved vår kulturskole, har omfattende internasjonal kontakt med flere prosjekter i flere land, sier Ola Narten Svendsen, fagleder for tilrettelagte kulturtilbud ved Gjøvik kunst- og kulturskole.
Deltagerne ved Gjøvik kunst- og kulturskole opplevelser av det internasjonale samarbeidet
Kjersti Kålås medlem i Sangkoret Korpus og Stein Jøraasen medlem i Drengestua Kunstkafé og Sangkoret Korpus, syntes det er kjempefint at de kan få være med på disse kulturutvekslingene. Dette uttaler de når de er i studio til Radio Toten. Hør radioinnslaget her
–Det er mange sterke inntrykk, men opplevelsen med å få møte folk som blir våre nye venner, er veldig stort. Når de kommer til Gjøvik på gjenbesøk, er det ekstra stas, fordi da legger vi også alltid inn et besøk på min arbeidsplass ATS Gjøvik Toten. Jeg er egentlig veldig stolt over å kunne vise dem rundt på min arbeidsplass, sier Jøraasen.
-Jeg jobber også på ATS og flere i Korpus gjør det, sier Kålås ivrig. -Vi får også vist frem kulturskolen vår og Musikkens Hus der vi øver hver uke med Korpus. Det er store forskjeller og en helt annen verden, som venter dominikanerne, skyter Ola Narten Svendsen inn.
Arrangementet Arte+ 2019 i Bogotá i Colombia, oktober 2019
Are+ en internasjonal kulturfestival og konferanse tilrettelagt utviklingshemmede og andre med bistandsbehov - barn, unge og voksne. Festivalen inkluderer også fagpersoner, deltakere og elever innen området psykisk helse, sosial nød og fattigdom og mennesker fra ulike underpriviligerte grupper i samfunnet. Arte+ består av kunst, utstillinger, paneldebatter, intervjuer, fagkurs, utdeling av priser og gjennomføring av workshops. Musikkworkshops, konserter og dans stod også på programmet.
Involverte land som var med på Arte+ 2019 og denne kulturutvekslingen generelt var Spania, Den Dominikanske republikk, Colombia, Haiti, Litauen og Norge. Idéen for arrangementet Arte+ kommer fra Colombia/ Fundacion de Artes sin fronteras, Academia de Artes Guerrero og maestro Carlos Guerrero.
Dansere, musikere og kunstnere fra Colombia, Litauen og Norge/Gjøvik, deltok på den høytidelige åpningen av festivaldagene i Colombia i oktober 2019, i forbindelse med Arte+ 2019. Den Norske ambassaden i Bogota var også representert.
Anna Österberg (fra venstre) og Indre Gabrilaityte hadde det fulle og hele hovedansvar for å installere en av to kunstutstillinger, i forbindelse med kulturutvekslingen i Colombia i oktober 2019.
Prisvinnerne fra Arte+ på Gjøvik i Norge fra 2017, viste sin utstilling innen områdene keramikk, tre og ulike maleteknikker. Fra Norge og Gjøvik vant Wenche Oliv Gullberg med sin installasjon av keramikkfigurer. Denne utstillingen ble ledet av kunstnerisk leder for tilrettelagte kulturtilbud ved Gjøvik kunst- og kulturskole Anna Österberg. Et utsnitt fra utstillingen ble vist i Colombia i forbindelse med Arte+ 2019.
Anna Österberg (fra venstre), Indre Gabrilaityte og tolk Jhon Fredy Rodriguez, hadde ingen problemer med å få med seg elevene på Academia de Artes Guerrero i Bogota i Colombia på workshops innen kunst.
Det planlegges for en større internasjonal festival i Karibia i Den Dominikanske republikk i 2023, der Pascal Norge i samarbeid med Gjøvik kunst- og kulturskoles tilrettelagte avdeling har en sentral rolle.
Kunst uten grenser
I byen Soacha uten for Bogota, står Academia de Artes Guerrero og Arte Sin Fronteras (Kunst uten grenser) bak et kultursenter i bydelen Bellavista. Her gis det et gratis kulturtilbud til barn og unge. Mange av de ca 1,5 millioner innbyggerne i Soacha er internt fordrevne flyktninger på grunn av den langvarige konflikten i landet. De har sammen med norske elever fra Musikkfolkehøgskolen Viken, laget et imponerende murmaleri i hjertet av sitt kultursenter.
Hva betyr aktivitetene innen kunst og kultur med elevene/deltakerne?
Vi ser at kulturelle aktiviteter har stor verdi for elevene/deltakerne våre. Vi kan for eksempel se på de kulturelle aktivitetene som et middel for å nå ut til andre mål, som å utvikle sosiale ferdigheter, gi bedre selvtillit, skape mer felleskap, gi motorisk utvikling, emosjonell utvikling, kognitiv utvikling, språkutvikling etc.
- Men det er egenverdien ved selve kulturtilbudet som er det viktigste. Hvis ikke eleven finner seg til rette med det spesifikke kulturfaget, så hjelper det ikke. Interessen for faget går alltid foran og veier tyngst, sier Ola Narten Svendsen.
Hva er viktig i min jobb?
Det er mange faktorer som spiller inn i arbeidet omkring tilrettelagte kunst- og kulturtilbud: Å gi informasjon, å være til stede, å gi gode opplevelser, å motivere, å legge til rette for gode kunst- og kulturtilbud og å samarbeide lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Viktige kontakter og samarbeidspartnere er NAKU (Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming), Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, Norsk Kulturskoleråd, Pascal Norge, Vennskap Nord/Sør-samarbeidsgrupper og EU´s Erasmus+-program.
Artikkelen er skrevet av Ola Narten Svendsen, fagleder for tilrettelagt kunst- og kulturtilbud, Gjøvik kunst- og kulturskole, Hunnsvegen 27, 2819 Gjøvik.
Denne artikkelen er redigert av forfatter mars 2020. Foto: Gjøvik kunst- og kulturskole.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».