Opplæring om seksualitet: Eksempel
Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
En del utviklingshemmede opplever at deres seksualitet er tabubelagt, samtidig som de er prisgitt sine tjenesteyteres evne til å skape et seksualvennlig miljø. I denne artikkelen kan du lese om Verdal kommunes erfaringer fra sitt prosjekt om utviklingshemming og seksualitet.
Forskning viser at mennesker med funksjonsnedsettelser er mer utsatt for seksuelle overgrep enn resten av befolkningen (Strategiplan seksuell helse 2017-2022) Samtidig synliggjorde kompetansekartlegging av ansatte i tjenesten behov for et kompetanseløft. Dette var bakgrunnen for at Verdal kommune startet prosjektet «Utviklingshemming og seksuell helse» i 2015.
I prosjektet ble det opprettet ei nettverksgruppe bestående av ressurspersoner fra tjenestene. Deltagelse i nettverksgruppa er implementert i drifta i de ulike avdelingene. Ressurspersonene har reflektert over aktuelle caser, delt erfaringer for hvordan de har arbeidet med temaet i egen avdeling og lagt planer for videre arbeid innenfor temaet. Utfordringer som nettverksgruppa har opplevd er blant annet å finne møtetidspunkt som passer for alle, og en annen utfordring er utskiftning av ressurspersoner som følge av at folk skifter jobber.
Nettverksgruppa ønsket å tilby opplæring i seksualitet til brukerne, men før det måtte ansatte få hevet kompetansen sin. Dette for å ruste ansatte til å svare på spørsmål og møte brukerne med en åpen holdning i temaet seksualitet. Vi utformet en opplæring som vektla temaet seksualvennlig miljø, hva er mitt ansvar som helsepersonell og hvordan kommunisere om seksualitet. Opplæringen ble satt inn i et kompetanseårshjul og tilbydd årlig. Alle ansatte gjennomførte Stiftelsen Sor sin e-læringsprogram med tittel; «Ingen hemmeligheter».
Ressurspersonene har fått ytterligere opplæring i fagtemaet gjennom formell og uformell kompetanseheving. Ressurspersonene har blant annet fått veiledning av spesialisthelsetjenesten, tatt videreutdanning innen seksuell helse og seksualundervisning, sertifisering til å gjennomføre «sex-kunn»-kartlegging, samt deltatt på ulike kurs. Ressurspersonene har vært med å utarbeide en forenklet plakat av PLISSIT-modellen, og har gjennom dette bidratt til kunnskapsøkning.
Verdal kommune ferdigstilte i 2017 en opplæringspakke, Verdalsmodellen, for kurs i seksualitet for mennesker med utviklingshemming. Tema i kurset er kropp og identitet, venner og kjærester, seksualitet og samliv. Kurset går over seks timer fordelt på tre dager. Alle deltagerne har med seg en nærperson som støtte under kursdagene. Undervisningsformen preges av dialog mellom kursholdere og deltagerne. De ser på bilder og filmer, og snakker om det de ser. Modellen består av et opplegg for planlegging, gjennomføring og evaluering av kurs i seksualitet, med relevante vedlegg.
Opplæringspakken er systemtisert i en pasientforløpstenkning, med planlegging – gjennomføring og evaluering, og har laget rutiner for gangen i hele opplæringspakken. De har valgt å være to kursholdere på disse kursene. Dette for å spille på hverandre, gjøre hverandre tryggere og føre en dialog seg imellom, samt at det blir mindre sårbart. I forkant av kurset blir det gjennomfører pre-kartlegging av kunnskapsnivået i seksualitet, for å kunne tilpasse opplæring etter nivået. Verktøy som benyttes i kursene er blant annet kurset Kropp, identitet og seksualitet, utdrag fra NRK - Newton, og filmen Unge tanker om kjærlighet.
Det ble utarbeidet grupperegler og rutiner for hvordan man skal håndtere hvis brukerne kommer med utsagn som kan være utleverende eller antyde overgrep.
Etter endt gjennomføring av kurs er det viktig med god evaluering for videre arbeid. En sexkunn-kartlegging gjennomføres også i etterkant av kurs for å se om det er noen endring i kunnskapsnivået. Dette vil gi en indikator på blant annet hva som kan vektlegges mer til neste gang. Gjennomføring av kurs vil uansett være ulikt fra gruppe til gruppe og dynamikken i gruppene vil si noe (der og da) om hva som er viktig å ha fokus på.
God forankring på ledelsesnivå i Verdal Kommune har gjort at arbeidet med implementering i de ulike enhetene har blitt godt mottatt. En egen implementeringsplan ble laget slik at det kom tydelig fram hvem som hadde ansvar for hva ute i avdelingene. Aktuelt materiale om seksualitet skal være tilgjengelig for alle ansatte på enheten, overgrepsplakaten og Plissit-modellen (den forenklede utgaven) skal være godt synlige på alle enheter. Det at seksualitet ble satt på dagsorden, og god forankring i ledelsen har ført til at fagområdet seksualitet har funnet sin plass i avdelingene.
Verdal kommune har utarbeidet en guide for hvordan skape seksualvennlig miljø i din kommune.
Mediaomtale om kommunens prosjektarbeid
Innslag i NRK Midt - Nytt 04.12.2017
Oppslag på NRK nyheter; Kommune kurser utviklingshemmede i seksualliv, publisert 06.12.17
-----------
Verdal kommune har endret hjemmesiden sin, lenker til materiell legges inn kommune legger inn informajsonen om prosjektet på sine nye hjemmesider.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».