Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Opplæring om seksualitet: Eksempel

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Seksualitet > Videregående opplæring

KISS-kurs på timeplanen!

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike funksjonsnedsettelser i mange år. I denne artikkelen kan du lese mer om arbeidet deres.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
26. november 2024. Sist oppdatert: 26. november 2024

Hilde Christoffersen Lindstøl og Kari Tvetene Haga

Elevene trengte kunnskap, men ingen snakket med dem om hvorfor kroppen utviklet og forandret seg, noe som kunne skape frustrasjon hos enkelte elever. Vi stilte spørsmålet om hvorfor dette temaet ikke ble snakket om i klasserommet. Ved å snakke om seksualitet på en enkel og direkte måte, ønsket vi å gi elevene et språk hvor det var rom for å snakke om temaer innenfor seksualiteten. Dette forteller Hilde Christoffersen Lindstøl (t.v) og Kari Tvetene Haga. De er utdannet lektorer i yrkespedagogikk, og har tatt videreutdanning i sexologi og funksjonshemming ved OsloMet. Begge har erfaring med å arbeide med personer med utviklingshemming i kommunal sektor.

Utviklet kurspakke og startet opplæring
I 2010 startet de med tilpasset opplæring om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv for elever med ulike funksjonsnedsettelser og som er søkt inn på fortrinn på Thor Heyerdahl videregående skole.

- Vi har valgt å organisere undervisningen som et kurs med forkortelsen KISS. Dette undervisningsopplegget har siden blitt etablert som et fast tilbud for stadig flere elever på Arbeids- og hverdagslivstrening (AHT) i Norge, forteller Lindstøl.

De fikk prosjektmidler i 2016 av Helsedirektoratet via Statsforvalteren i Vestfold til å utarbeide et faghefte og for å drive kompetanseheving for ansatte i Vestfold fylkeskommune.

-I ettertid har vi gjennomført opplæring ved flere videregående skoler i Norge, slik at de skal kunne etablere egne KISS-kurs. Vi har nå revidert det opprinnelige fagheftet fra 2016, da det har kommet mer fagstoff og oppdatert kunnskap på feltet, sier Haga.

Bilde av KISS hefteOm fagheftet
Lindstøl og Haga forteller at hensikten med dette fagheftet er å gjøre det lettere for ansatte i skolen å gjennomføre undervisning om temaer som omhandler seksualitet. De forteller at undervisningsopplegget i sin tid ble utarbeidet med bakgrunn i elementer fra opplæringsheftet til SexKunn  utarbeidet av habiliteringstjenesten i Hedmark.

- Fra vi startet med KISS-kurs i 2010 og fram til dags dato, har vi opparbeidet erfaringer vi ønsker å dele med dette heftet. Tanken er at heftet kan være et konkret redskap og enkelt å ta i bruk. Men faghefte er kun veiledende og ment som en hjelp og inspirasjon til de som skal undervise i KISS.

Fagheftet er inndelt i fire kapitler:

  • I kapittel 1 står det noe om hvorfor man bør ha tilpasset seksualitetsundervisning, kunnskapsgrunnlaget for KISS-kurs, faktaopplysninger, rettigheter og forslag til undervisningsopplegg.
  • Kapittel 2 «Fagplan», tar for seg undervisning/kursing om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv. Dette arbeidet er forankret i Læringsplanverket (LK20) og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. I dette kapitlet presenteres målene som de bruker knyttet til individuelle opplæringsplaner (IOP), temaene i undervisningen, tips til innhold i timene, fagstoff, nettressurser og litteratur.
  • Kapittel 3 inneholder forskjellige materiell og ressurser.
  • Det 4. kapittelet gir informasjon om ulike hjelpeinstanser, som statens barnehus, politiet og habiliteringstjenestene.

-Vi ønsker å sette søkelys på temaet seksualitet, slik at elevene får mer kunnskap og et godt utgangspunkt for å ivareta sin seksuelle helse, samt øke sin bevissthet om egne og andres grenser, sier Lindstøl.

Kurset er et tidsavgrenset kurs som elevene i hovedsak får tilbud om i deres andre år på videregående.

- Gjennom flere års erfaring med å snakke om og undervise i denne tematikken, ser vi selv viktigheten av å gi målpersonene en helhetlig, systematisk og kompetent seksualitetsundervisning, avslutter Haga.

Fagheftet kan bestilles på: KISS@vestfoldfylke.no og koster 299,-

Les mer om seksualitet  i kunnskapsbanken. 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2024) "Opplæring om seksualitet: Eksempel" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 26. november 2024, lest 17. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/opplæring-om-seksualitet-eksempel
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • E-læring: Dokumentasjon av helsehjelp
  • Forebygging og håndtering av seksuelle overgrep: Eksempel
  • Veiledning om temaet seksualitet
  • Seksualitet i alderdommen
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming
  • Tvang og makt i skolesektoren

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

7
mar

E-læring: Dokumentasjon av helsehjelp

E-læring om dokumentasjon er utarbeidet av Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Vestfold og Telemark (Vestfold) i samarbeid med Telemark Kompetanse. Du finner den på siden hos KS [...]

Les mer
7
feb

Forebygging og håndtering av seksuelle overgrep: Eksempel

«Si det til noen. Det tause får ord i Sortland kommune». Dette var tittel på en reportasje i Magasinet Utvikling i 2015. Sortland kommune arbeidet systematisk med å forebygge og håndtere seksuelle [...]

Les mer
2
jan

Veiledning om temaet seksualitet

Seksualitet og seksuell helse har lenge vært et neglisjert tema for personer med utviklingshemming. Personene har behov for mer kunnskap om kropp, forhold og seksualitet.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU