Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Dagtilbudets bidrag til deltakelse i arbeidslivet

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Habilitering
    • Helse
    • Psykisk helse
    • Rus
    • Ernæring
    • Seksuell helse
    • Aldring
    • BPA
    • Legemidler
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Arbeid og aktivitet > Ordinært arbeid > Dagsenter

Dagtilbudenes bidrag til deltakelse i arbeidslivet for personer med utviklingshemming

I denne artikkelen kan du lese om hvordan dagtilbud for personer med utviklingshemming, uten formelt ansvar for arbeidsinkludering, likevel bidrar til deltakelse i ordinært arbeidsliv. Studien fra NAKU viser hvordan ansatte bygger bro til arbeidslivet og fyller et tomrom i systemet.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
27. november 2025. Sist oppdatert: 27. november 2025

Sveising. Copyright NAKU

Retten til arbeid for personer med nedsatt funksjonsevne er forankret i FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (UN 2006), og arbeidsinkludering er et politisk mål i Norge (Meld St. 8 [2022-2023]). Allikevel er personer med utviklingshemming i liten grad representert i det ordinære arbeidsmarkedet (Domin and Butterworth, 2013; Almalky, 2020; Olsen, 2009; Wendelborg and Tøssebro, 2018). De fleste mottar uføretrygd (Wendelborg and Tøssebro, 2018) og deltar i skjermede tiltak som dagtilbud eller i vekstbedrifter (Tuckerman et al., 2012; McConkey et al., 2017; Almalky, 2020; Gjertsen et al., 2021).

Ifølge Tøssebro og Olsen (2020) blir dagtilbud først og fremst oppfattet som et sosialt tiltak innen velferdssystemet. Engeset et al. (2015) påpeker at disse tilbudene derfor også har lav status. Samtidig viser studier at dagtilbud er betydningsfulle for personer med utviklingshemming (Lysaght et al., 2017; Luthra et al., 2025; Langemyhr og Haukelien, 2022; Langemyhr et al., 2023).

Deltakelse i ordinært arbeidsliv - ikke formelt ansvar for dagtilbudene
I Norge er det verken uttalt eller definert som et mål for dagtilbud å legge til rette for deltakelse i arbeidslivet, og det er heller ikke et eksplisitt formål i helse- og omsorgstjenesteloven (2011) at de gjør det. Dagtilbudene er ikke formelt en del av arbeidsmarkedet, men nyere forskning viser at de kan spille en viktig rolle i å fremme arbeidsinkludering. «Dagtilbudsundersøkelsen», en spørreundersøkelse sendt ut av NAKU til alle landets kommuner, viste at nesten halvparten (av 168 kommuner) bidrar til deltakelse i ordinært arbeidsliv for personer med utviklingshemming (Barøy et al., 2024).

I en ny studie som NAKU (Barøy og Witsø, 2025) har gjennomført, deltok ledere og fagansvarlige som oppga i «Dagtilbudsundersøkelsen» at de tilrettela for deltakelse i ordinært arbeidsliv for personer med utviklingshemming. Tretten informanter fra tolv kommuner deltok i fokusgruppediskusjoner. Studien undersøker hvordan dagtilbud arbeider for å legge til rette for deltakelse i arbeidslivet for personer med utviklingshemming, hvilke begrunnelser som gis for dette arbeidet, og hvilke muligheter og utfordringer de møter i overgangen fra dagtilbudet til ordinært arbeidsliv.

Resultater
Analyseprosessen av datamaterialet resulterte i tre hovedtema:

  • "Ingen andre" tar ansvar for personer som ikke passer inn
  •  Å være løsningsorienterte og proaktive – tar ansvar for deltakelse i ordinært arbeidsliv
  • Utfordringer og kompleksitet – Erfaringer med å tilrettelegge overganger fra dagtilbud til arbeidsmarkedet

"Ingen andre" tar ansvar for personer som ikke passer inn
Dette resultatet handler om bakgrunnen for at ledere og fagansvarlige påtar seg rollen med å tilrettelegge for deltakelse i ordinært arbeidsliv for personer med utviklingshemming. Ansatte ved dagtilbud har en sterk forståelse for arbeidets betydning i menneskers liv, både som kilde til mestring, utvikling og sosial deltakelse.

Selv om det ikke er en formell del av deres oppdrag, legger de til rette for arbeidsinkludering. Informantene beskrev en gruppe personer med utviklingshemming som "faller mellom stolene" – de har for høy arbeidsevne for dagtilbud, men har behov for mer bistand enn kriteriene i VTA -tiltaket. Informantene erfarer også at personer med utviklingshemming ikke får tilgang til VTA-tiltaket.  

Flere uttrykte frustrasjon over at Nav er lite involvert og at systemet ikke fanger opp disse individene, som ofte ender opp i kommunale tiltak uten reell mulighet for arbeid.

Informantene opplever et ansvar for disse personene og tar ofte egne initiativ for å støtte dem, til tross for manglende ressurser og formelle føringer. Dette vitner om et lokalt engasjement og en vilje til å fylle et tomrom i systemet.

Å være løsningsorientert og proaktiv – tar ansvar for deltakelse i ordinært arbeidsliv
Analysen viser at ansatte ved dagtilbud er både løsningsorienterte og proaktive i arbeidet med å støtte personer med utviklingshemming inn i arbeidslivet. De har endret syn på dagtilbudets rolle – fra å være et varig tilbud til å bli en arena for utvikling og overgang til arbeid.

Informantene beskrev hvordan de tok initiativ til å etablere arbeidsplasser i samarbeid med kommunen eller private aktører, og hvordan de tilrettela for arbeidstrening, praksisplasser, individuell oppfølging, og de rekrutterte bedrifter.

De bistod med alt fra å lære opp i arbeidsoppgaver til å hjelpe med å komme seg til jobb, de deltok i samtaler med arbeidsgiver, veiledet arbeidsgivere og hjalp til med å finne passende arbeidsoppgaver. En sentral suksessfaktor var ledsagelse av en trygg og kjent person, som kunne følge opp i starten og gradvis trekke seg tilbake.

Informantene uttrykte et engasjement for å prioritere dette arbeidet, selv om det innebar å omprioritere ressurser.

Utfordringer og kompleksitet – Erfaringer med å tilrettelegge overganger fra dagtilbud til arbeidsmarkedet
Til tross for et sterkt engasjement og proaktive tiltak, opplevde informantene flere utfordringer knyttet til tilrettelegging for arbeidsdeltakelse.

Begrensede ressurser og tid gjorde det vanskelig å følge opp både deltakere i dagtilbudet og de som var i arbeid.

Organisatoriske barrierer knyttet til at dagtilbud er en del av helse- og omsorgstjenesten – og ikke arbeidsmarkedstiltak – skapte uklarheter rundt ansvar, forsikring og rettigheter.

I tillegg møtte informantene skepsis fra arbeidsgivere, ofte på grunn av manglende kunnskap eller tidligere negative erfaringer. Mange bedrifter var usikre på hvordan de skulle inkludere personer med utviklingshemming, og fryktet at det ville bli en ekstra belastning.

Samlet sett viser funnene at overgangen fra dagtilbud til arbeidsliv er kompleks og krever både strukturelle endringer og økt støtte til de som jobber med arbeidslivsinkludering.

Diskusjon og konklusjon 
Resultatene er diskutert i lys av «Case management» teori.

Studien viser at ledere og fagansvarlige ved dagtilbud for personer med utviklingshemming ofte utfører det som kan beskrives som uformell saksbehandling (informal case management) (Huntley et al., 2020).  Arbeidet de gjør samsvarer med sentrale prinsipper i saksbehandlingsteori – som individuell tilpasning, koordinering av tjenester og støtte i overgangen til arbeidslivet.

Et sentralt aspekt ved  rollen er «advocacy» (Lukersmith et al., 2016). De ansatte tar ansvar for personer som faller mellom systemene, og skaper alternative veier til arbeidsinkludering, til tross for at dette ikke er en del av deres formelle mandat. Dette arbeidet gjenspeiler et sterkt engasjement og en lokal tolkning av samfunnets felles ansvar for arbeidsinkludering.

I tillegg støtter de arbeidsgivere som er usikre på å ansette personer med utviklingshemming, blant annet ved å gi veiledning, bygge forståelse og redusere skepsis. Dette arbeidet bidrar til å bygge bro mellom helse- og omsorgstjenesten og arbeidslivet. De arbeidet også for å endre omgivelsene slik at de ble mer inkluderende og i stand til å romme mangfold. Dette samsvarer med prinsippet om «system-level advocacy» i saksbehandling, der saksbehandleren ikke bare jobber med individet, men også med samfunnet og strukturer for å fjerne barrierer for deltakelse (Lukersmith et al., 2016).

Å operere utenfor det formelle mandatet
Studien viser at ledere og fagansvarlige ved dagtilbud for personer med utviklingshemming ofte arbeider utover sitt formelle mandat for å fremme arbeidsinkludering. I motsetning til Sverige, hvor arbeidsinkludering er et eksplisitt mål i dagaktivitetstilbudet (Lag, 1993), er norske dagtilbud primært forankret i helse- og omsorgstjenesteloven (2011) og har som formål å tilby meningsfulle aktiviteter og sosial deltakelse – ikke sysselsetting i det ordinære arbeidsmarkedet.

Bruk av tid og ressurser til arbeidsinkludering er dermed ikke formelt forankret, og deltakerne er verken ansatte eller dekket av arbeidsrettslige ordninger. Det finnes heller ingen formelle tilsynsordninger, og arbeidet skjer på initiativ fra enkeltpersoner uten institusjonell støtte, noe som skaper strukturell sårbarhet (Helsedirektoratet, 2024).

Dette avdekker også et større paradoks. På den ene siden finnes det en sterk politisk og samfunnsmessig ambisjon om å øke arbeidsdeltakelsen blant personer med utviklingshemming. På den andre siden tilbyr de institusjonelle rammene som regulerer dagtilbudene begrenset strukturell støtte for å bidra til å realisere denne ambisjonen. Som følge av dette er tiltak for å fremme sysselsetting ofte avhengige av uformelle og lokalt initierte praksiser, som kan variere i synlighet, konsistens og langsiktig bærekraft.

Studien argumenterer for at det er behov for tydeligere strukturell støtte og anerkjennelse av det arbeidet som gjøres i denne sammenhengen. For å styrke dagtilbudenes rolle i å fremme inkluderende sysselsetting og støtte arbeidsdeltakelse, er flere strategiske tiltak nødvendige. Dette inkluderer å tydeliggjøre og utvide det formelle mandatet til å omfatte aktiviteter som støtter deltakelse i arbeidslivet, slik at institusjonelle mål harmoniseres med bredere inkluderingspolitikk.

I tillegg er det avgjørende med et mer robust og strukturert samarbeid mellom dagtilbud, Nav og arbeidsgivere for å skape helhetlige overganger til arbeidslivet.

Studien fremhever den viktige rollen dagtilbud har i å fremme arbeidslivinkludering, og etterlyser anerkjennelse av dette arbeidet i Norges politiske og organisatoriske rammeverk for støtte til arbeidsinkludeirng. 

Referanser

Almalky HA (2020) Employment outcomes for individuals with intellectual and developmental disabilities: A literature review. Children and Youth Services Review 109: 105052 

Barøy, L., Witsø, A. E., Berge, K., & Ellingsen, K. E. (2024). Dagtilbud, en vei til deltakelse i ordinært arbeidsliv for personer med utviklingshemming? Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research, 9(3), 224–237. https://doi.org/10.18261/nwr.9.3.2 

Barøy, L., & Witsø, A. E. (2025). Trying to create a system that doesn’t exist: Pathways from day activity centres to labour market participation for people with intellectual disabilities in Norway. Journal of Intellectual Disabilities, 0(0). https://doi.org/10.1177/17446295251383201 

Domin D, Butterworth J (2013) The role of community rehabilitation providers in employment for persons with intellectual and developmental disabilities: Results of the 2010–2011 national survey. Intellectual and Developmental Disabilities 51(4): 215–225.

Engeset A, Soderstrøm S and Vik K (2015) Day activity centres ¨ – Work for people with intellectual disabilities: A Norwegian perspective. Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation 50(2), 193–203. 

Gjertsen H, Hardonk S and Ineland J (2021) Work inclusion for people with intellectual disabilities in three Nordic countries: The current policy and challenges. Scandinavian Journal of Disability Research 23(1): 360–370

Helse- og omsorgstjenesteloven (2011) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/ 2011-06-24-30 

Helsedirektoratet (2024) Kompetanseløft 2025 – Arsrapport ˚ 2023 [nettdokument].

Huntley AL, Chalder M, Shaw ARG, et al. (2020) Understanding barriers to and facilitators of case management in primary care: A systematic review and thematic synthesis. Annals of Family Medicine 18(4): 355–363

Lag (1993:387) om stod och service till vissa funktionshindrade. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svenskforfattnin...

Langemyhr LE and Haukelien H (2022) Her kan alle jobbe, liksom, og være seg sjøl: En tematisk analyse av hva arbeidstakere med utviklingshemming forteller om dagsenter. Tidsskrift for Omsorgsforskning 8(3): 1-12

Langemyhr LE, Hem HE and Haukelien H (2023) Exploring Day Center Activities in Norway: How do Employees Facilitate Participation for Workers with Intellectual Disabilities through Interaction and Social Support? An ethnographic study. Scandinavian Journal of Disability Research 25(1): 229–240.

Lysaght R, Petner-Arrey J, Howell-Moneta A, et al. (2017) Inclusion through work and productivity for persons with intellectual and developmental disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 30(5): 922–935.

Lukersmith S, Millington M and Salvador-Carulla L (2016) ‘What is Case Management? A Scoping and Mapping Review’. International Journal of Integrated Care 16(4): 1-13.

Luthra R, Tideman M and Staland-Nyman C (2025) ‘It May Fit Some; It May Not Fit Others’: People with Intellectual Disability and Their Experiences of Daily Activity. Scandinavian Journal of Disability Research 27(1): 147-161. 

McConkey R, Kelly F, Craig S, et al. (2017) A longitudinal study of post-school provision for Irish schoolleavers with intellectual disability. British Journal of Learning Disabilities 45(3): 166–171.

Meld St. 8 (2022-2023) Menneskerettar for personar med utviklingshemming: Det handlar om a bli høyrt og sett . Kultur- og likestillingsdepartementet

Olsen T (2009) Versjoner av arbeid: Dagaktivitet og arbeid etter avviklingen av institusjonsomsorgen. Doctoral dissertation, Uppsala University.

Tuckerman P, Cain P, Long B, et al. (2012) An exploration of trends in open employment in Australia since 1986. Journal of Vocational Rehabilitation 37(3): 173–183.

Tøssebro J and Olsen T (2020) Employment opportunities for people with intellectual disabilities. In: Stancliffe RJ, Wehmeyer ML, Shogren KA, et al. (eds) Choice, Preference, and Disability: Promoting SelfDetermination Across the Lifespan. Switzerland: Springer Nature: 225–246.

United Nations (2006) Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD). 

Wendelborg C and Tøssebro (2018) Personer med utviklingshemming og arbeid – arbeidslinje eller fasttrack til kommunal omsorg? Fontene Forskning 11(2): 58–71

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2025) "Dagtilbudets bidrag til deltakelse i arbeidslivet" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 27. november 2025, lest 27. november 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/dagtilbudets-bidrag-til-deltakelse-i-arbeidslivet
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Arbeid og psykisk helse for personer med utviklingshemming
  • Regler i arbeidslivet - lettlest utgave
  • Bærum arbeidssenter: Selvbestemmelse og arbeidsinkludering i fokus
  • Dagtilbud, en vei til deltakelse i ordinært arbeidsliv for personer med utviklingshemming?
  • Arbeidets betydning for personer med utviklingshemming
  • Varig tilrettelagt arbeid i ordinære virksomheter (VTA-O)

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

27
nov

Arbeid og psykisk helse for personer med utviklingshemming

Arbeid har stor betydning for livskvalitet og helse, også for personer med utviklingshemming. Det gir struktur i hverdagen, sosial tilhørighet og kan bidra til bedre psykisk helse. Likevel er [...]

Les mer
30
jan

Regler i arbeidslivet - lettlest utgave

Arbeidslivet er preget av en rekke regler og retningslinjer som skal sikre trygge og rettferdige forhold for alle arbeidstakere. Enten det gjelder ferie, fravær, egenmeldingsordninger eller [...]

Les mer
7
jan

Bærum arbeidssenter: Selvbestemmelse og arbeidsinkludering i fokus

Bærum arbeidssenter “Vikanda” er et arbeidssenter hvor voksne med funksjonsvariasjoner og minoritetsspråklige i språk- og arbeidstrening jobber sammen. Arbeidssenteret har fokus på selvbestemmelse, [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU