Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Hvorfor skal vi tilby opplæringen Mitt livs ABC?

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Habilitering
    • Helse
    • Psykisk helse
    • Rus
    • Ernæring
    • Seksuell helse
    • Aldring
    • BPA
    • Legemidler
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Helse og omsorg > Helse > Aldring

Hvorfor skal vi tilby opplæringen Mitt livs ABC?

Et konkret kompetansehevende tiltak i tjenester til personer med utviklingshemming er opplæringen Mitt livs ABC av Aldring og helse. I denne artikkelen møter du to leverandører av Mitt livs ABC, Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i Møre og Romsdal, og USHT i Troms, samt Asker kommune som bruker Mitt livs ABC i sine tjenester. De forteller hvorfor de tilbyr akkurat denne opplæringen, hvordan en lykkes med implementering av Mitt livs ABC og hva deltakere som tar opplæringen sier om kompetansehevingen.

Skrevet av: Aud Marie Ellinggard & Lene Kristiansen
26. november 2025. Sist oppdatert: 26. november 2025

Illustrasjon av to personer som holder en perm

Det er helt avgjørende for faglig forsvarlighet i helse- og omsorgstjenesten at virksomheten har kompetente ansatte. Kompetanse er en av de viktigste ressursene. Vi har alle en form for grunnkompetanse, enten en formell utdanning, gjennom erfaringer vi har gjort oss i livet, eller en kombinasjon av disse. For å imøtekomme tjenestemottakernes endrede behov og for å styrke virksomheten som helhet, kreves det kompetanseutvikling (Revheim og Kristiansen, 2021).

«I én stor virksomhet har alle ansatte – inkludert ledere – gjennomført Mitt livs ABC. De merker en endring i hele kulturen og fokuset.» - Cecilie Borgen-Bøe, ABC-koordinator, USHT Møre og Romsdal

Hvorfor tilbyr dere Mitt livs ABC?
Når vi spør hvorfor de tilbyr denne opplæringen er de samstemte på at den gir grunnkompetanse i viktige tema, og at den oppfyller kompetansekravene. Opplæringen ses på som et viktig verktøy for systematisk kompetanseheving og kvalitetsutvikling. Kombinasjonen av fagdager, gruppearbeid, ny kunnskap, refleksjon og oppfølging fremheves. De sier at dette gir bedre kvalitet og økt trygghet.

Målbevisst arbeid der utvikling av kompetanse står i fokus, gir gevinst for både medarbeidere og virksomhetene (Revheim og Kristiansen, 2021). Våre kontakter sier at gjennom Mitt livs ABC får ansatte et felles faglig språk og utviklet sine faglige perspektiv. Det er positivt for arbeidsmiljøet og gir trygghet og trivsel. Erfaringene er at det også er lettere å rekruttere og beholde faglært personell. Kulturen, etikken og engasjementet i tjenestene blir styrket. Når opplæringen forankres godt og følges opp systematisk, kan den bli et nyttig verktøy for utvikling.

«Gjennom arbeidet ser vi at opplæringen ikke bare gir faglig kompetanse, men også bidrar til stolthet, refleksjon og kvalitet i tjenestene til personer med utviklingshemming.» - Sindre Nordly og Katrine Edvartsen ABC-koordinatorer, USHT Troms

En annen effekt de forteller om er at Mitt livs ABC også kan bidra til mer økonomisk drift, ved å redusere sykefravær og styrke kvaliteten i tjenestene.

«Lederne melder tilbake til oss at ansatte som har gjennomført opplæringen reflekterer mer over egen praksis, og tør å stille spørsmål ved etablerte rutiner – noe som styrker både kvaliteten og engasjementet i tjenestene.» - Sindre Nordly og Katrine Edvartsen ABC-koordinatorer, USHT Troms

Hva skal til for å lykkes med implementering av Mitt livs ABC?
Ansatte som deltar i Mitt livs ABC er i en kontinuering læringsprosess, og opplæringen gjennomføres ved siden av jobb. Vi har spurt hva som skal til for å lykkes med implementering. Det kommer frem at forankring hos ledelsen er avgjørende. Implementering av Mitt livs ABC bør være med i kommunenes kompetanseplaner, med informasjon helt opp til kommunalsjefsnivå.

«USHT Møre og Romsdal integrerer Mitt livs ABC i arbeidet med nasjonale føringer, som Helsedirektoratets veileder Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. Vi tydeliggjør hvordan opplæringen støtter opp under kommunens strategier og kvalitetsmål, noe som gjør det lettere for ledelsen å prioritere tid og ressurser til gjennomføring.» - Cecilie Borgen-Bøe, ABC-koordinator, USHT Møre og Romsdal

Lederne, samt eventuelle fagledere og koordinatorer er vesentlige for å få til implementeringen; både når det kommer til rekruttering av deltakerne, å tilrettelegge for gruppesamlinger, og ved å følge opp og etterspørre det deltakerne har lært. Ved et slikt samarbeid får opplæringen større gjennomslag i praksis. Ledere kan inviteres på fagseminar, og få tilbud om egen oppfølging. Noen ledere inkluderer ABC-opplæringen i stillingsutlysninger, som et signal på at nyansatte vil få god grunnopplæring. Informasjonsmøter, deltakelse i ledersamlinger, erfaringsdeling og annen oppfølging er andre viktige tiltak for å sikre lederforankring. I noen tilfeller anbefaler spesialisthelsetjenesten Mitt livs ABC i saker der det er behov for å styrke grunnkompetansen i tjenestene.

Hva sier deltakerne selv om å gå i opplæringen?
I opplæring av voksne arbeidstakere bør målet være å tilby praksisnær kompetanseheving der en umiddelbart får brukt kunnskapen. To av kjernefaktorene ved læring, egenmotivasjonen og den enkeltes mestringstro, er avgjørende for om en treffer riktig med opplæringen (Revheim og Kristiansen, 2021). Vi spør derfor hva deltakerne selv sier om Mitt livs ABC, og tilbakemeldingene er positive. Deltakerne sier at det er nyttig å delta, og noe "alle burde hatt". Refleksjonsgruppene, som er en del av opplæringen, trekkes særlig frem.

Opplæringen gir den enkelte økt faglig trygghet, bedre forståelse for tjenestemottakernes behov og mer struktur i arbeidet. Flere forteller at de har fått økt forståelse for hvordan de kan støtte den enkeltes selvbestemmelse og deltakelse, og at refleksjonsgruppene bidrar til et mer åpent og lærende arbeidsmiljø. Mange opplever at de blir mer bevisste på egen rolle og får ny giv i jobben. Det er en etterlengtet måte å jobbe aktivt med fag og refleksjon på, tett knyttet til egen arbeidshverdag. Det er også vanlig at deltakerne ønsker å fortsette med faglig utvikling etter endt opplæring. Mitt livs ABC kan dermed være en døråpner for større endringsprosesser i kommunene. I noen tilfeller har opplæringen ført til etablering av nye satsninger, faggrupper, bedre samarbeid med pårørende og mer systematisk bruk av veiledning.

«Vi ser at Mitt livs ABC gir ringvirkninger utover selve opplæringen. I flere kommuner har ABC-gruppene inspirert til lokale forbedringsprosjekter. Tromsø kommune er et konkret eksempel, der Mitt livs ABC er blitt en viktig støtte og et virkemiddel i deres strategiske implementering av positiv atferdsstøtte i seksjon for habilitering. Alle ansatte skal over en 4-årsperiode gjennomføre Mitt livs ABC som et ledd i arbeidet.» - Sindre Nordly og Katrine Edvartsen, ABC-koordinatorer, USHT Troms

Deltakerne opplever større nytte der det er flere fra samme arbeidsplass som gjennomfører opplæringen. Gruppene fungerer ekstra godt når de består av personer med ulik utdanning og erfaring – det gir rom for nye perspektiver og felles læring. 

«Deltakerne ønsker seg første dagen å i hovedsak være sammen med kjente, men utover i opplæringen er det nettopp erfaringene og perspektivet til andre, de opplever som nyttig.» -Synne Barding, fagrådgiver, Asker kommune.

Vi håper erfaringene fra Møre og Romsdal, Troms og Asker gjorde deg inspirert til å ta fatt på opplæringen Mitt livs ABC selv, eller ga interesse for å tilby opplæringen til ansatte i din virksomhet eller kommune.

Opplæringen er utviklet av Nasjonalt senter for aldring og helse og gjennomføres på oppdrag fra Helsedirektoratet. Hvis du ønsker å lese mer om hva Mitt livs ABC er, og hvordan opplæringen er bygd opp finner du informasjon i kunnskapsbanken i artikkelen "Hva er Mitt livs ABC" og på nettsiden til Aldring og helse.  

----------------
Illustrasjon hentet fra Mitt livs ABC. 

Referanser

Ledelse og kompetanseutvikling i tjenester til personer med utviklingshemming (2021). Revheim, K. og Kristiansen, L. Forlaget aldring og helse, Tønsberg.

Slik refererer du til dette innholdet
Ellinggard, A.M. og Kristiansen, L. (2025) "Hvorfor skal vi tilby opplæringen Mitt livs ABC?" [nettdokument]. Trondheim: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU). Sist faglig oppdatert 26. november 2025, lest 26. november 2025. Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/hvorfor-skal-vi-tilby-opplæringen-mitt-livs-abc
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Velferdsteknologi for personer med Downs syndrom og demens
  • Årlig helsekontroll for personer med utviklingshemming
  • Hva er Mitt livs ABC?
  • Håndbok for Starthjelp
  • Hva er god psykisk helse?
  • Kartleggingsverktøy om skrøpelighet

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

30
okt

Velferdsteknologi for personer med Downs syndrom og demens

Austevoll kommune har over flere år vært opptatt av velferdsteknologi. De har deltatt i det nasjonale velferdsteknologiprogrammet og i flere prosjekter, både i egen kommune, og i samarbeid med andre [...]

Les mer
20
okt

Årlig helsekontroll for personer med utviklingshemming

Personer med utviklingshemming har økt risiko for uoppdagede helseproblemer, både fysisk og psykisk. Samtidig har mange utfordringer med å uttrykke symptomer og behov, noe som kan føre til forsinket [...]

Les mer
15
okt

Hva er Mitt livs ABC?

Mitt livs ABC er et kompetansehevende tiltak for ansatte i kommunale helse- og omsorgstjenester. Opplæringen er utviklet av Nasjonalt senter for aldring og helse og gjennomføres på oppdrag fra [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU