Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Kommunikasjon: Hva er ASK

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med Ã¥ lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • PÃ¥rørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • AktivitetsomrÃ¥der
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • VideregÃ¥ende opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagomrÃ¥de
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
1. januar 2021 - Tema og fagområde > Kommunikasjon

Kommunikasjon: Hva er ASK

Personer med utviklingshemming kan ha utfordringer med Ã¥ kommunisere, og helt eller delvis mangle talesprÃ¥k. Mange av de kan ha behov for alternative eller supplerende kommunikasjonsformer for Ã¥ gjøre seg forstÃ¥tt eller for selv Ã¥ forstÃ¥. ASK handler om Ã¥ gi personer som ikke kan uttrykke seg ved hjelp av talesprÃ¥k en mÃ¥te Ã¥ uttrykke seg pÃ¥.

Den sprÃ¥klige uttrykksformen er ulik, men uavhengig av kommunikasjonsform er alle avhengig av Ã¥ fÃ¥ opplæring knyttet til sin sprÃ¥klige uttrykksform. Eksempler pÃ¥ alternativ til talesprÃ¥k er hÃ¥ndtegn, grafiske symboler eller talemaskiner. ASK er helt nødvendig for personens sprÃ¥klige, sosiale og faglige utvikling. Noen vil ha behov for kommunikasjonsformer som erstatter talen fullstendig. Dette kalles alternativ kommunikasjon. Andre har behov for kommunikasjonsformer som støtter utydelig, forsinket eller svak tale. Dette kalles supplerende kommunikasjon. 

ASK er også betegnelsen på et pedagogisk og tverrfaglig fagområde som rommer kunnskap om hva som skal til for at personer med behov for ASK kan kommunisere best mulig.

Beslutninger om hvilke former for ASK som er egnet for den enkelte forutsetter individuell kartlegging. Tidlig innsats i opplæring og bruk av ASK er særlig viktig for å kunne utvikle gjensidig og meningsfull kommunikasjon med omgivelsene.

Filmen fra Statped forklarer hva ASK er pÃ¥ under tre minutter.

Ulike kommunikasjonsformer og praktiske eksempler:
Kommunikasjonsformene som personer med behov for ASK benytter, uavhengig om de trenger det som et alternativ eller et supplement, kalles alternative kommunikasjonsformer. Avhengig av den enkeltes behov, skal de alternative kommunikasjonsformene fungere kompenserende, erstattende eller støttende for det manglende talespråket.

Kommunikasjonsformer kan inndeles i partnerfortolket kommunikasjon, ikke-hjulpet kommunikasjon og hjulpet kommunikasjon. En person kan ha nytte av å benytte flere kommunikasjonsformer. Uavhengig av hvilken kommunikasjonsform som blir benyttet er det behov for systematikk i opplæringen.

Partnerfortolket kommunikasjon er en samspillsform som i stor grad er kroppslig basert, og er knyttet til bevegelse og berøring. Personer som er avhengig av partnerfortolket kommunikasjon befinner seg pÃ¥ et tidlig utviklingstrinn, og det vil være personer som er i sprÃ¥kalternativgruppen som primært benytter partnerfortolket kommunikasjon. I Statped sin reportasje, Digital samhandling nÃ¥r barnet mangler talesprÃ¥k, kan du lese om at digital samhandling gjennom en bruk av Kjenn meg-app. Dette er eksempel pÃ¥ partnerfortolket kommunikasjon. 

Ikke-hjulpet kommunikasjon handler om måter å uttrykke seg på, der den som kommuniserer ikke bruker hjelpemidler. Dette kan være elever som uttrykker seg ved hjelp av gester, peking med blikk eller hånd, ved hjelp av konvensjonelle eller egenproduserte tegn. Tegn- til- tale er et eksempel på denne kommunikasjonsformen. I denne artikkelen kan du lese om tegn-til-tale og i artikkelen finner du videre lenke til opplæringsressursene Mine tegn fra Statped.

Ved hjulpet kommunikasjon er ASK-brukeren avhengig av et kommunikasjonsmiddel som inneholder grafiske symboler, enten et teknisk kommunikasjonsmiddel med stemme, eller papirbaserte kommunikasjonsmidler. Widgitgo og Minspeak er eksempler på hjulpet kommunikasjon.

Statped har informasjonsside, Literacy, om lesing og skriving for personer som bruker ASK. PÃ¥ siden ligger det animasjonsfilmer, hefte med gode rÃ¥d, forslag til aktviviteter og andre ressurser. 

Filmen under av Statped forklarer Literacy pÃ¥ under seks minutter. 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Tro og Lys Norge
  • Lovverk: Tro og livssyn
  • Tro og livssyn
  • Sosiale historier som metode
  • Verge
  • Tvang og makt: Helsetilsynets oppsumering fra 2009

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mar

Tro og Lys Norge

Tro og Lys Norge er en internasjonal, kristen bevegelse som arbeider for at mennesker med psykisk utviklingshemming og deres familier skal finne sin plass i kirke og samfunn. Bevegelsen startet i [...]

Les mer
22
mar

Lovverk: Tro og livssyn

De som er avhengig av praktisk og personlig bistand fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal få ivaretatt sine muligheter til egen tros- og livssynutøvelse i tråd med grunnlovsfestede [...]

Les mer
22
mar

Kartlegging av tro og livssyn

Veilederen er til hjelp for å kartelgge tjenestemottakers ønsker og behov i forhold til Tro- og livssyn.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU