Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Overgangen mellom ulike skoleslag

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Oppvekst og utdanning > Barnehage > Grunnskole > Videregående opplæring

Overgangen mellom ulike skoleslag

Eksempelsamlingen "Elever med nedsatt funksjonsevne - Fokus på overganger mellom ulike skoleslag", inneholder 12 reportasjer om barn, ungdom og unge voksne med funksjonsnedsettelser som har vært gjennom overganger i skolesystemet fra barnehage til arbeidsliv. 

Skrevet av: Jens Petter Gitlesen
29. januar 2020. Sist oppdatert: 11. januar 2023

bilde av hefte om overganger©nfu

NFUs reportasjesamling ”Fokus på overganger mellom ulike skoleslag” forteller om 12 elever fra hele landet og overgangene de har hatt mellom ulike skoleslag. Det vil si fra barnehage til barneskole og videre gjennom skoleløpet til arbeidslivet.

Bakgrunnen for eksempelsamlingen er de uttallige henvendelsene som NFU gjennom årene har fått fra fortvilte foreldre som har sendt sine håpefulle av gårde til første dag på ett nytt skoletrinn. Altfor mange har opplevd at deres barn og ungdommer er blitt møtt av en skole som ikke har vært godt nok forberedt på å ta i mot dem. Skolene har dessuten manglet alt - fra inkluderende organisering, inkluderende faglig tilpasning, inkluderende skolekultur og inkluderende sosial tilpasning.

Heller ikke de tolv elevene som leserne møter i denne eksempelsamlingen har hatt perfekte overganger. Deres overgangsprosesser har også vært preget av problemer, bekymringer, usikkerhet og skjær i sjøen – slik overganger mellom ulike skoleslag er – for elever flest. De er til gjengjeld blitt møtt av en skole med tro på hver enkelt – der det ikke blir fokusert på begrensingene, ulempene og alt det ekstra arbeidet en elev med funksjonsnedsettelse vil medføre. Her har man heist inkluderingsfanen klart og tydelig – også i forbindelse med planleggingen av overgangene – som er en langvarig, møysommelig prosess med mange involverte som forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid.

Disse eksemplene viser at det innenfor dagens skolesystem er mulig å lage gode overganger ut fra den enkeltes ressurser og forutsetninger - på lik linje med alle andre elever. De illustrerer samtidig hvor viktig det er at de som representerer skolesystemet har god kompetanse, gode holdninger og ikke minst hvilken viktig nøkkelperson skoleleder er i dette systemet.

NFU håper at disse eksemplene kan bli til inspirasjon og et godt verktøy til å holde blikket den riktige veien i det viktige arbeidet med å lage gode overganger mellom ulike skoleslag for elever både med og uten funksjonsnedsettelser.

 

Slik refererer du til dette innholdet
Gitlesen, J.P. (2020) "Overgangen mellom ulike skoleslag" [nettdokument]. Trondheim: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU). Sist faglig oppdatert 11. januar 2023, lest 1. juni 2025. Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/overgangen-mellom-ulike-skoleslag
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Individuell plan
  • Folkehøgskole og elever med Downs Syndrom
  • Opplæring om seksualitet: Eksempel
  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mai

Folkehøgskole og elever med Downs Syndrom

Folkehøgskole kan være en unik mulighet for elever med utviklingshemming. I denne artikkelen kan du lese om folkehøgskole, hvilke erfaringer foreldre til folkehøgskoleelever med Downs syndrom har, og [...]

Les mer
26
nov

Opplæring om seksualitet: Eksempel

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]

Les mer
26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU