Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Overgangen mellom ulike skoleslag

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
29. januar 2020 - Oppvekst og utdanning > Barnehage > Grunnskole > Videregående opplæring

Overgangen mellom ulike skoleslag

Eksempelsamlingen "Elever med nedsatt funksjonsevne - Fokus på overganger mellom ulike skoleslag", inneholder 12 reportasjer om barn, ungdom og unge voksne med funksjonsnedsettelser som har vært gjennom overganger i skolesystemet fra barnehage til arbeidsliv. 

bilde av hefte om overganger©nfu

NFUs reportasjesamling ”Fokus på overganger mellom ulike skoleslag” forteller om 12 elever fra hele landet og overgangene de har hatt mellom ulike skoleslag. Det vil si fra barnehage til barneskole og videre gjennom skoleløpet til arbeidslivet.

Bakgrunnen for eksempelsamlingen er de uttallige henvendelsene som NFU gjennom årene har fått fra fortvilte foreldre som har sendt sine håpefulle av gårde til første dag på ett nytt skoletrinn. Altfor mange har opplevd at deres barn og ungdommer er blitt møtt av en skole som ikke har vært godt nok forberedt på å ta i mot dem. Skolene har dessuten manglet alt - fra inkluderende organisering, inkluderende faglig tilpasning, inkluderende skolekultur og inkluderende sosial tilpasning.

Heller ikke de tolv elevene som leserne møter i denne eksempelsamlingen har hatt perfekte overganger. Deres overgangsprosesser har også vært preget av problemer, bekymringer, usikkerhet og skjær i sjøen – slik overganger mellom ulike skoleslag er – for elever flest. De er til gjengjeld blitt møtt av en skole med tro på hver enkelt – der det ikke blir fokusert på begrensingene, ulempene og alt det ekstra arbeidet en elev med funksjonsnedsettelse vil medføre. Her har man heist inkluderingsfanen klart og tydelig – også i forbindelse med planleggingen av overgangene – som er en langvarig, møysommelig prosess med mange involverte som forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid.

Disse eksemplene viser at det innenfor dagens skolesystem er mulig å lage gode overganger ut fra den enkeltes ressurser og forutsetninger - på lik linje med alle andre elever. De illustrerer samtidig hvor viktig det er at de som representerer skolesystemet har god kompetanse, gode holdninger og ikke minst hvilken viktig nøkkelperson skoleleder er i dette systemet.

NFU håper at disse eksemplene kan bli til inspirasjon og et godt verktøy til å holde blikket den riktige veien i det viktige arbeidet med å lage gode overganger mellom ulike skoleslag for elever både med og uten funksjonsnedsettelser.

Teksten er skrevet av Jens Petter Gitlesen - leder NFU.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Individuell plan
  • Individuell plan: Rettigheter til barn og unge
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer
1
des

Barnehage: Lovverk og statlige føringer

I denne artikkelen vil du finne lovverk og statlige føringer som angår barnehagen. De viktigste bestemmelsene og regelverk som angår barnehager finner vi i Barnehageloven og Rammeplan for [...]

Les mer
18
apr

Grunnskole

Det å få grunnskoleopplæring er en rett og plikt som gjelder alle barn. Tidligere var det et eget spesialskole system for barn med særskilte behov, mens idealet i dag er at alle barn skal kunne gå på [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU