Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Overgrep: Forskning

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
22. februar 2019 - Tema og fagområde > Kriminalitet

Overgrep: Forskning

Det finnes relativt lite forskning på vold og overgrep vedrørende personer med utviklingshemming. I denne artikkelen vises det til utdrag av kunnskapsgrunnlag som er utført i temaet.

Bilde av forsiden av rapporten Mellom frihet og beskyttelse © NKVTSNasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) har gjennomgått artikler med temaet vold og overgrep i nære relasjoner, med den hensikt å få overblikk over hva man vet om omfang og ulike sider ved dette fenomenet. Rapporten (2/2013) fra denne kunnskapsoversikten Mellom frihet og beskyttelse? Vold og seksuelle overgrep mot mennesker med psykisk utviklingshemming gis det beskrivelser av omstendighetene i tilknytning til volden, hvor den utøves, hvilke relasjoner som eksisterer mellom den som utsettes for volden og den som utøver den. Den fokuserer også på hindringer som synliggjør volden og de seksuelle overgrepene. 

I rapporten så viser de til at utøvelse av vold og seksuelle overgrep mot personer med utviklingshemming utgjør et betydelig problem, men det er imidlertid vanskelig å si noe om omfanget av vold og overgrep. På tross av manglende forskning viser de til at personer med utviklingshemming er sårbare og dermed mer utsatte. Volden begås i hovedsak på hjemmebane og fra mennesker som den voldsutsatte kjenner (Grøvdal 2013). 

Bufdir (1-2013) sin rapport om levekår for mennesker med utviklingshemming er det utført en kunnskapsinnhenting av forskning for å se på hvordan levekårene har utviklet seg for personer med utviklingshemming etter reformen. Rapporten viser til at personer med utviklingshemming har anslagsvis to til tre ganger større risiko for å bli utsatt for overgrep enn befolkningen generelt, selv om tallene er noe usikker sies det at det ikke er grunn til å undervurdere dette.

Rapporten peker på faktorer som gjør personer med utviklingshemming sårbare. Faktor som selve omsorgssituasjonen. Personer med utviklingshemming er avhengig av omsorgspersonalet og andre i hverdagen, denne omsorgssituasjonen og det asymmetriske maktforholdet mellom partene er noe som trekkes frem som faktorer, og noe som kan føre til at det er vanskeligere å varsle om overgrep.  Annen ting som trekkes frem handler om at overgrep er vanskeligere å oppdage knyttet til funksjonsnedsettelsen, og at dette kan handle om vansker med å kommunisere om hva som har skjedd, si ifra, forklare seg i avhør eller vitne i rettsak. Annen moment er vansker med å rettsforfølge overgrep blant annet på grunn av spørsmål om troverdighet, evne til å huske riktig og ordlegge seg presist i tilfeller det er ord mot ord. Opplæring til personer med utviklingshemming og til tjenesteytere er to av tiltakene som skisseres for å forebygge og hindre at overgrep oppstår (Bufdir 1/2013).  

Rettighetsutvalget så på om situasjonen til personer med utviklingshemmede var i tråd med grunnleggende rettigheter og politiske målsettinger, og de foreslo tiltak for å sikre rettighetene til personer med utviklingshemming i NOU 2016:17 På lik linje. De gjengir at det er indikasjon på at personer med utviklingshemming er mer utsatt for seksuelle overgrep enn andre i befolkningen. Virkemidler for å forebygge seksuelle overgrep er kunnskap og kompetanse til nærpersoner og til personer med utviklingshemming (NOU 2016:17) 

Referanser: 

Cooke, L. (2013). Treating the sequelae of abuse in adults with learning disabilities. The British Journal of Developmental Disabilities.

Eastgate, G., Van Driel, L.M., Lennox, N., Scheermeyer, E., (2011). Woman with intellectual disabilities; a study of sexuality, sexual abuse and protection skills. Australian Family Physician.

Sequeira, H. & Hollins, S. (2003). Clinical effects of sexual abuse on people with learning disability:  Critical literature review. The British Journal of Psychiatry.

Sequeira, H., Howlin, P. & Hollins, S. (2003). Psychological disturbance associated with sexual abuse in people with learning disabilities. The British Journal of Psychiatry.

Sequeira, H. (2006). Implications for practice: research into the effects of sexual abuse on adults with intellectual disabilities. The Journal of Adult Protection.Stoffelen, J., Kok, G., Hospers, H., Curfs, L.M.G. (2013).

J. Stoeffelen (2011). Homosexuality among people with a mild intellectual disability: an explorative study on  the lived experiences of homosexual people in the Netherlands with a mild intellectual disability. Journal of Intellectual Disability research.

Wigham, S., Hatton, C., Taylor, J.L. (2011). The Effects of Traumatizing Life Events on People With Intellectual Disabilities: A Systematic Review. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities.

Hacket, S., Phillips, Josie., Masson, H. og Balfe, M., (2013). Individual, Family and Abuse Characteristics of 700 British Child and Adolescent Sexual Abusers. Child abuse Review. Volum 22, Issue 4 pages 232-245, July/august 2013.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Minoritetsbakgrunn
  • E-læring om seksuelle overgrep: Ingen hemmeligheter
  • Nasjonal og regional sentre om vold og traumatisk stress
  • Avhør av personer med utviklingshemming- et felt som krever spesialkompetanse
  • Et kulturelt perspektiv på utviklingshemming
  • Armidilo: Et verktøy for risikovurdering i kommunale tjenester

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

8
feb

Autismespekterforstyrrelser

Autismespekterforstyrrelser er en samlebetegnelse på autisme i ulike varianter og typer som f.eks. Barneautisme, Asperger syndrom og Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Forekomsten og [...]

Les mer
8
feb

Filmen om psykisk utviklingshemming

Hva er utviklingshemming? Hva er en diagnose? Hvordan påvirker det ens utvikling? Hvordan påvirker det familien? – Det er noen av spørsmålene som filmen forsøker å svare på gjennom intervju med [...]

Les mer
8
feb

Diagnose: Psykisk utviklingshemming - ICD-10

I det medisinske kodeverket (ICD-10) har diagnosen psykisk utviklingshemming fått kode F70-79. I denne artikkelen går vi inn på hva som omfattes av ICD-10 og det som kjennetegner de ulike [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU