Opplæring om seksualitet: Eksempel
Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Personer med utviklingshemming er en uensartet gruppe med tanke på kjønnsidentitet, seksuelle orienteringer, seksuelle erfaringer og seksuelle opplevelser. Denne artikkelen viser til forskning og studier om personer med utviklingshemming sin mulighet til å realisere sitt seksualliv.
I BUFDIR (1-2013) sin rapport om levekår for mennesker med utviklingshemming vises det til internasjonale studier som sier at utviklingen går i rett retning av større aksept for retten til seksualliv for personer med utviklingshemming. Samtidig som det synliggjøres en usikkerhet til omsorgspersonene omkring fare for seksuelle overgrep, og utfoldelse av seksuelt mangfold. Ansatte i tjenestene kvier seg i å ta opp temaet og tilrettelegge for et seksuelt aktivt liv.
Utfordringer knyttet til opplæring i seksualitet
Når personer med utviklingshemming begynner å utforske seksualiteten sin står de overfor utfordringer med å få tilgang til informasjon og få støtte, ulikt de fleste av sine jevnaldrende. Opplæringen er ofte preget av fakta og regler, og har som regel et biologisk fokus. De positive sidene i seksualiteten er det lite fokus på (Frawley og Wilson 2016). I opplæringen til personer med utviklingshemming er det fokus på seksuelle risikoer i stedet for glede, lyst og intimitet i opplæringen (Löfgren-Mårtenson 2011).
En norsk studie fra Lunde (2013) sier at mange ansatte betrakter kropp, identitet og seksualitet til personer med utviklingshemming som tabuområder som det er vanskelig å snakke om, og at ansatte som arbeider med dette opplever lite støtte fra kolleger og lederne. Både ansatte og personer med utviklingshemming har behov for opplæring i seksualitet.
En studie av Lunde m/flere (2022) blant vernepleierstudenter viste at de fleste studentene føler seg komfortabel og klar for å snakke om seksuell helse i sitt fremtidige yrke, men de savnet tilstrekkelig kompetanse og utdanning i seksuell helse. Dette resultatet støttes i en studie av Devik et.al. (2024). Forskerne undersøkte holdningene til å snakke om seksuell helse blant 74 ansatte som arbeider i helse- og omsorgstjenesten for personer med utviklingshemming. Resultatene viste at ansatte var relativ komfortable og forberedt til å snakke om seksualitet, men samtidig rapporterte ansatte at de manglet tilstrekkelig kompetanse i temaet. Studien viser til behovet for målrettet opplæring om seksuell helse både i utdanningsinstitusjoner, men også på arbeidsplassene (Devik, et al., 2024).
En annen norsk studie av Hegge og Josefsson (2023) om ansattes erfaring med uttrykt seksualitet i bofellesskap for personer med utviklingshemming, avdekket at systematikken som forventes i øvrig miljøterapeutisk arbeid ikke fantes i arbeidet med seksualitet.
Studien synliggjør hvor sammensatt miljøterapeutisk arbeid er med temaet seksualitet.
Opplæring til ansatte og til personer med utviklingshemming
Opplæring til ansatte i seksualitet har en positiv effekt på ansattes holdninger til personer med utviklingshemming og temaet seksualitet, er en av hovedfunnene i en studie i USA. For å få til dette vises det til at ledelsen er viktig, for både å sette seksualitet på dagsorden, og samtidig arbeide med å øke ansattes kunnskap i temaet gjennom opplæring (Pebdani 2016).
Opplæring til ansatte om utviklingshemming og om seksualitet, og opplæring om seksualitet til personer med utviklingshemming forebygger og bidrar til å hindre overgrep (Bufdir 1-2013).
Høgskolen på Vestlandet i samarbeid med Kunnskapskommunen Helse Omsorg Vest, har laget en forskingsomtale fra en systematisk oversiktsartikkel fra 2019. Systematiske oversiktsartikkelen inkluderte 33 enkeltstudier, med totalt 1212 personer med utviklingshemming, de fleste med mild til moderat utviklingshemming. Gjennomgangen vurderte opplæringstiltak for personer med utviklingshemming i temaet seksuell helse og intime (romantiske) forhold.
"Resultatene viser at opplæringstiltak muligens kan gi:
Forskningsomtalen viser til at systematiske oversikten har noen metodiske svakheter. Les mer i forskningsomtalen.
Les om seksualvennlig miljø i denne artikkelen.
Barne-, ungdom- og familiedirektoratet (BUFDIR) (Rapport 1-2013) Slik har jeg det i dag-rapport om levekår for mennesker med utviklingshemming
Devik, S. A., Henriksen, S.M., Areskoug-Josefsson & Olsen, R.M. (2024) Norwegian Health Professionals’ Attitudes Toward Addressing Sexual Health with People with Intellectual Disabilities. Sexuality research and Social Polisy. Doi: https://doi.org/10.1007/s13178-024-01009-z
Frawley, P. and Wilson, N., J. (2016) Young people with Intellectual Disability Talking about Sexuality Education and Information. Sex Disabil 34469-484 https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11195-016-9460-x.pdf
Hegge, B og Josefsson, A, K. (2023) Ansattes erfaring med uttrykt seksualitet for personer med utviklingshemming-et komplekst tema. Tidsskrift for omsorgsforskning vol.9, utg.1-2023. https://doi.org/10.18261/tfo.9.1.7
Lunde, H., Blaalid, L., AreskougJosefsson, K., & Gerbild, H. (2022) Social educator students'readiness to address sexual health in their future profession.Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities,35(4),1059–1070, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jar.12962
Lunde, H. (2013) Ansatte og temaet seksualitet: Hvilke utfordringer opplever ansatte i sitt arbeid når det gjelder voksne med intellektuell funksjonsnedsettelse og seksualitet? Nordisk Tidsskrift for Helseforskning nr. 2-2013, 9 årgang.
Löfgren-Mårtenson, L. (2011) I want to do it right! A pilot study of Swedish sex education and young people with intellectual disabilities. Sex Disabil (2012) 30:209-225 https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11195-011-9239-z.pdf
Pebdani, R.N. (2016) Attitudes of Group Home Employees towards the Sexuality of Individuals with Intellectual Disabilities. Sex Disabil 34:329 https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11195-016-9447-7.pdf
Steinseide, G. E. & Graverholt, B. (uå) Forskningsomtale. Opplæring kan fremme sunn seksuell helse hos utviklingshemmede. Høgskulen på Vestlandet i samarbeid med Kunnskapskommunen Helse Omsorg Vest.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».