Bildebøker med grafiske symboler
Statped har i samarbeid med Cappelen Damm laget bildebøker med grafiske symbol til ASK-språklige barn.
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Michael L. Wehmeyer professor på Universitetet i Kansas, USA, var en av hovedforedragsholderne på den internasjonale konferansen Inherent Dignity, Equality and Rights som ble avholdt i Oslo, 18 juni i 2013. Hovedtema for foredraget var utviklingen av begrepet selvbestemmelse (self-determination), og hvordan selvbestemmelse har betydning for alle mennesker, inkludert personer med behov for mye støtte, og betydningen det har for oppnåelse av basale menneskerettigher.
Wehmeyer tok oss med på en historisk reise fra institusjonenes tidlige fase og frem til i dag. En reise om hvordan selvbestemmelse for personer med utvikling har vært, fra Gunnar Dybwad tidlige vekt på rettigheter og Bengt Nirjes pionerarbeid i Sverige om normalisering til empowerment-bevegelsen. Han viste til at, som Holocost under andre verdenskrig ikke må glemmes, heller ikke fortellinger fra institusjonsomsorgen glemmes. Historien forteller en utvikling fra isolasjon og uverdighet til fokus på verdighet, respekt og likhet.
Self-determination innebærer at individene selv er årsaken til handlinger i motsetning til at andre eller noe annet er årsak til at vi handler på bestemte måter. Determination derimot viser til at handlinger er forårsaket av hendelser eller naturlover som går forut for handlingen. Wehmayer ekseplifiserte utviklingen fra å leve et liv i "determination" til et liv med "self-determination" med historien om Raymond J. Gagne og hans liv og hans kamp for å oppnå self - determination. Gagne forteller om atten år i institusjon og et liv uten selvbestemmelse, og hans liv med tyve år i samfunnet. Kampen om selvbestemmelse er ikke oppnådd en gang for alle. Det er viktig at historier fortelles slik at historien ikke gjentar seg.
Michael Wehmeyer er internasjonalt anerkjent på flere områder og har utgitt over 275 artikler eller bokkapitler, og vært forfatter eller redaktør av 29 bøker om funksjonshemning og utdanningsrelaterte tema. Hans hovedanliggende er overganger og tilgang til det ordinære utdanningssystemet for personer med utviklingshemming, overgang til voksenliv og bruk av teknologi for å fremme deltagelse og selvbestemmelse i utdanning og ellers. Han er internasjonalt anerkjent ekspert på temaet selvbestemmelse. En nyttig inngangsport til hans og andres arbeid om selvbestemmelse kan være artikkelen A Series of Papers on Scaling-Up Efforts to Promote Self-Determination av H.M. Walker, CF Calkins, M Wehmeyer med flere fra 2011, ngsd.org. Hensikten med artikkelen er å fylle mangler i litteraturen om selvbestemmelse. Det vises til ytterligere informasjon og ressurser på National Gateway to Self- Determination sin nettside: http://www.ngsd.org
Wehmeyers powerpointpresentasjon fra konferansen finner du her.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».