Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • E-læring: Tegn-til-tale

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Kommunikasjon

E-læring: Tegn-til-tale

Tegn-til-tale er en alternativ eller supplerende kommunikasjonsform, som barn, unge og voksne som har nedsatt hørsel eller som av andre årsaker har utfordringer knyttet til bruk av tale, kan benytte. I denne e-læringen fra Statped, vil du få en innføring i tegn-til-tale, og formålet med e-læringen er å få kunnskap om en kommunikasjonsform som gir mulighet for et inkluderende språkmiljø. 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
5. november 2024. Sist oppdatert: 5. november 2024


Illustrasjon: Aleksander Bro Arntsen

Statped har utviklet et introduksjonskurs der målgruppen er ansatte i PPT (PP-tjenesten), barnehage, skole, men også for alle andre som er i kontakt med barn, unge og voksne som bruker, skal bruke eller vil ha nytte av at andre bruker tegn-til-tale. PP-tjenesten er en tjeneste som hjelper barnehager og skolen med å legge til rette for barn og elever med behov for tilrettelegging, slik at man kan få et tilpasset og inkluderende pedagogisk tilbud.  

I modul 1 ser man nærmere på hvordan e-læringen kan gjennomføres, enten man gjør det på egenhånd eller sammen med andre. Modul 2 omtaler rettigheter knyttet til opplæring i og bruk av tegn-til-tale, og betydningen av et språkmiljø som bruker tegn-til-tale. I tillegg til at man får en beskrivelse av hva tegn-til-tale er, vil man også kunne finne videoer som gir innspill til flere ulike tema, samt oppgaver for refleksjon i grupper. Antatt tidsbruk for modul 1 og 2 er 2 timer.   

Modul 3 går innpå tegn-til-tale i praksis, og viser modellvideoer om hvordan man kan utføre tegn, alt fra hverdagsfraser og tall, til familiesammensetninger og bokstaver. Modul 4 fokuserer på oppsummering av læringsmålene, samt en avrunding av selve e-læringen. Antatt tidsbruk er 2 * 3 timer til praktisk arbeid av innhold i modul 3 og 4. 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2024) "E-læring: Tegn-til-tale" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 5. november 2024, lest 10. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/e-læring-tegn-til-tale
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • ASK i Trondheim
  • ASK: Lovverk og sentrale føringer
  • Bildebøker med grafiske symboler
  • E-læring om sosial kompetanse
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming
  • Veileder om gode medvirkningspraksiser

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

17
feb

ASK i Trondheim

Denne artikkelen beskriver hvordan Trondheim kommune jobber med ASK (alternativ og supplende kommunikasjon). Vi som har skrevet denne artikkelen presenterer våre erfaring med organiseringen av [...]

Les mer
31
jan

ASK: Lovverk og sentrale føringer

Retten til språk er en menneskerettighet. De som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), må få sikret sine rettigheter til bruk av ASK for å ha mulighet til å uttrykke seg og [...]

Les mer
6
nov

Bildebøker med grafiske symboler

Statped har i samarbeid med Cappelen Damm laget bildebøker med grafiske symbol til ASK-språklige barn.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU