Bildebøker med grafiske symboler
Statped har i samarbeid med Cappelen Damm laget bildebøker med grafiske symbol til ASK-språklige barn.
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Retten til språk er en menneskerettighet. De som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), må få sikret sine rettigheter til bruk av ASK for å ha mulighet til å uttrykke seg og forstå. I denne artikkelen finner du informasjon om lovverk og sentrale føringer knyttet til ASK.
Vi bruker språket vårt til å utrykke tanker og meninger med. Når man utvikler et språk lærer man å forstå det andre sier til deg og man lærer å snakke. For å kunne snakke og lytte trenger man språkferdigheter (Blackstone & Berg, 2006). ASK handler om å tilrettelegge for en annen kommunikasjonsform enn tale, slik at personer skal få mulighet til å utrykke seg og forstå. Det er av stor betydning at personer som bruker ASK kan bruke eget språk i meningsfulle og motiverende miljø, aktiviteter og situasjoner (Østvik, 2008)
Menneskerettigheter
Menneskerettigheter skal sikre at de mest sårbare gruppene i samfunnet blir tatt vare på. Barnekonvensjonen om barns rettigheter (FN, 1990 artikkel 12-13) er en internasjonal avtale og gjelder alle barn. Barn skal ha rett til å si sin mening, ha ytringsfrihet, barn skal få og gi informasjon og barns meninger skal telle.
FN konvensjonen om rettigheter til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) artikkel 21 slår fast retten til ytringsfrihet, meningsfrihet og tilgang til informasjon. Staten forplikter seg til å legge til rette for at alle mennesker med nedsatt funksjonsevne skal ha like rettigheter som befolkningen for øvrig (FN, 2006, artikkel 21). Artikkel 2 i samme konvensjon definerer ASK som et språk som staten må legge til rette for. Artikkel 24 omtaler retten til utdanning og i punkt 3a står det spesifikt at det skal legges til rette for innlæring av alternative og supplerende kommunikasjon.
Salamanca erklæringen (1994) sier at barn med nedsatt funksjonsevne med behov for særskilt opplæring skal på lik linje med andre barn inkluderes og imøtekommes i skolen. Alle skal ha like muligheter for personlig vekst, deltakelse og utvikling. Les mer i artikkel, Grunnskole: Lovverk og statlige føringer.
Barnehageloven og opplæringsloven
Barnehageloven §39 og opplæringsloven §11-12 omhandler barn og unge som helt eller delvis mangler tale og som har bruk for ASK. Barn og unge med behov for ASK skal få opplæring i alternative måter å kommunisere på og de skal ha mulighet til å få benyttet den alternative måten i sin kommunikasjon med andre.
Barnehageloven §31 og opplæringsloven §11-6 inkluderer nødvendig opplæring i bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon.
Det betyr i praksis at barn og unge skal få opplæring i å bruke ASK, og de skal ha mulighet til å bruke ASK i barnehagen og i skolen.
Snöball film har på oppdrag fra ISAAC og Utdanningsdirektoratet laget en film om elever som bruker ASK. I filmen møter vi flere elever som benytter ulike kommunikasjonshjelpemidler i læringssituasjoner og i samhandling med medelever og lærere. Statped har deltatt i referansegruppen.
Nasjonal veileder
I kapitlet som handler om samarbeid og kompetanse i Helsedirektoratets veileder Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming, påpekes det at kommunen må legge til rette for at barn, unge og voksne kan bruke ASK og kommunikasjonsmidler på alle arenaer der de oppholder seg. Dette innebærer, i hjemmet, i barnehage og skole, på avlastningstilbudet, hos støttekontakten, på dagsenteret og på arbeidsplassen. I veilederen står det også at hvis personen får opplæring i bruk av ASK, må det sikres at tjenesteytere får opplæring i aktuell kommunikasjonsform. Voksenopplæringen skal tilby nødvendig opplæring i bruk av ASK for voksne.
Helsedirektoratets veileder viser til mange skal, må og bør krav og føringer. Begrepene skal og må betyr at kravene enten er lov- eller forskriftsfestet, eller så tydelig faglig forankret at det sjelden vil være forsvarlig ikke å gjøre som beskrevet. Bør innebærer en sterk anbefaling fra Helsedirektoratet.
Les mer om Helsedirektoratets veileder og føringer om ASK på NAKUs nettressurs, Temasider om helsedirektoratets veileder.
NAV hjelpemiddelsentral
NAV hjelpemiddelsentral har ansvaret for tildeling av hjelpemidler tilknyttet ASK. De bistår også med veiledning, opplæring og tilrettelegging av tekniske forhold knyttet til kommunikasjonshjelpemidler.
Lov om barnehager (Barnehageloven), LOV-2005-06-17-64.
Blackstone, S. W., & Berg, M. H. (2006) Social Networks; en kommunikasjonsoversikt for mennesker med store kommunikasjonsvansker og deres kommunikasjonspartnere. (J. Østvik, & H. Almås, 2016 Overs.) Trøndelag kompetansesenter.
Helsedirektoratets veileder for gode helse og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming (2021)
Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (Opplæringsloven), LOV-2023-06-09-30. Sist endret i august 2024.
Regjeringen. FNs barnekonvensjon. (1989)
Regjeringen. FN-konvensjonen om rettar til mennesker med nedsett funksjonsevne (CRPD) (2006)
Salamanca erklæringen. (1994)
Østvik, J. (2008). Språkmiljø- tanker om prinsipielle og praktiske sider. Dialog 2008(2), 18-22)
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».