Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Tilrettelegging på museer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
19. januar 2019 - Kultur og fritid > Aktivitetsområder > Grunnskole > SFO

Tilrettelegging på museer

Norske museer tilrettelegger og tilbyr undervisningsopplegg for barnehager og skoler med jevne mellomrom. Spørsmålet er hvor godt de klarer å tilrettelegge slik at alle elever får utbytte av undervisningen. Inkluderes alle elevene, eller er det noen som ikke deltar fordi opplegget ikke er tilpasset?

Bilde av museumsnytt

Museumsnytt har laget en reportasje om hvordan Storbritannia tilrettelegger for elever med spesielle behov i egne undervisningsopplegg, såkalte SEN-grupper.

Betraktninger rundt opplegget i Storbritannia og tilretteleggingen i Norge kan du lese mer om i reportasjen i Museumsnytt nr. 2/2017.

 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Utviklingshemming og ferie
  • Ferieturer for personer med utviklingshemming
  • Grunnskole
  • Kartlegging av universell utforming i friluftsområder
  • Grunnskole: Ressurser og materiell

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer
10
okt

Utviklingshemming og ferie

Hva er status om personer med utviklingshemming sin mulighet til å reise på ferie, hva sier personene selv om ferie og hva sier nasjonal veileder, Gode helse- og omsorgstjenester til personer med [...]

Les mer
9
mai

Ferieturer for personer med utviklingshemming

Ansatte i Hammerfest kommune reiser gjerne på ferieturer sammen med personer med utviklingshemming. Særlig turer til Syden er populære, men de drar også andre steder. 

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU