God ledelse og organisering - lederes perspektiv
Ledelse og organisering er avgjørende for utvikling av tjenester for personer med utviklingshemming. Da er det også viktig å lytte til lederne selv, og hva de mener er sentrale faktorer for god [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
I fagheftet "Forstå og bli forstått" rettes fokus mot hvordan man kan nyttiggjøre seg resultater av utredningen i form av gode tiltak og tilrettelegginger for barn og voksne med multifunksjonshemming.
Kognisjon og kommunikasjon er to svært omfattende fagfelt. Selv om målgruppen er avgrenset til personer med alvorlig og dyp utviklingshemming vil det være et svært stort sprik når det gjelder forutsetninger for kognisjon og kommunikasjon innen gruppen. Variasjonen i forutsetninger innad i gruppen tilsvarer forutsetningene til et spedbarns og en 5-åring. Det finnes et vell av ulike metoder og tilnærminger som benyttes i dette praksisfeltet, avhengig av individuelle forskjeller i forutsetninger. Det er derfor en vanskelig oppgave å peke ut noen få metoder og tilnærminger og stadfeste dette som en ”best practice”. Det finnes ikke en enkel oppskrift og fasitløsning. Fagheftet har derfor som mål å beskrive ”god praksis” som benyttes for målgruppen innen habiliteringstjenestene og andre kompetente fagmiljø. Man har brukt en eklektisk tilnærming i arbeidet med å finne fram til det man kaller ”god praksis” og man setter ikke de ulike teoretiske tilnærminger opp mot hverandre. Hefte kan lastes ned fra denne lenken.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».