Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Kommunikasjon: Alvorlig og dyp utviklingshemming

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Tema og fagområde > Kommunikasjon

Faghefte forstå og bli forstått - Rapport

I fagheftet "Forstå og bli forstått" rettes fokus mot hvordan man kan nyttiggjøre seg resultater av utredningen i form av gode tiltak og tilrettelegginger for barn og voksne med multifunksjonshemming.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
1. januar 2017. Sist oppdatert: 23. april 2023

Kognisjon og kommunikasjon er to svært omfattende fagfelt. Selv om målgruppen er avgrenset til personer med alvorlig og dyp utviklingshemming vil det være et svært stort sprik når det gjelder forutsetninger for kognisjon og kommunikasjon innen gruppen. Variasjonen i forutsetninger innad i gruppen tilsvarer forutsetningene til et spedbarns og en 5-åring. Det finnes et vell av ulike metoder og tilnærminger som benyttes i dette praksisfeltet, avhengig av individuelle forskjeller i forutsetninger. Det er derfor en vanskelig oppgave å peke ut noen få metoder og tilnærminger og stadfeste dette som en ”best practice”. Det finnes ikke en enkel oppskrift og fasitløsning. Fagheftet har derfor som mål å beskrive ”god praksis” som benyttes for målgruppen innen habiliteringstjenestene og andre kompetente fagmiljø. Man har brukt en eklektisk tilnærming i arbeidet med å finne fram til det man kaller ”god praksis” og man setter ikke de ulike teoretiske tilnærminger opp mot hverandre. Hefte kan lastes ned fra denne lenken. 




 

PDF icon Faghefte_ forstot og bli forstott.pdf
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2017) "Kommunikasjon: Alvorlig og dyp utviklingshemming" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 23. april 2023, lest 4. desember 2023). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/kommunikasjon-alvorlig-og-dyp-utviklingshemming
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Deltakelses- og opplevelsesplan
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming
  • Bruker- og interesseorganisasjoner
  • Kommunikasjon: Tegn-til-tale
  • Tro og Lys Norge
  • Lovverk: Tro og livssyn

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

30
nov

Med menneskerettigheter på dagsorden

USHT Vestland har det siste året jobbet målrettet med å veilede kommuner i fylket på menneskerettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne. – Menneskerettighetene gjelder for alle og det har [...]

Les mer
20
nov

Verktøy og ressurser for miljøterapeutisk arbeid

I denne artikkelen viser vi til noen ulike verktøy som kan benyttes i miljøterapeutisk arbeid. For å benytte noen av de verktøyene som vi viser til er det viktig å sette det inn i en [...]

Les mer
20
nov

Miljøets betydning for miljøterapeutisk arbeid: Forskning

I denne artikkelen retter vi søkelyset på hvordan omgivelser og organisatoriske forhold kan påvirke livet til personer med utviklingshemming. Urie Bronfenbrenners økologiske teori har vært og er [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU