Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Kommunikasjon: Alvorlig og dyp utviklingshemming

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
1. januar 2017 - Tema og fagområde > Kommunikasjon

Faghefte forstå og bli forstått - Rapport

I fagheftet "Forstå og bli forstått" rettes fokus mot hvordan man kan nyttiggjøre seg resultater av utredningen i form av gode tiltak og tilrettelegginger for barn og voksne med multifunksjonshemming.

Kognisjon og kommunikasjon er to svært omfattende fagfelt. Selv om målgruppen er avgrenset til personer med alvorlig og dyp utviklingshemming vil det være et svært stort sprik når det gjelder forutsetninger for kognisjon og kommunikasjon innen gruppen. Variasjonen i forutsetninger innad i gruppen tilsvarer forutsetningene til et spedbarns og en 5-åring. Det finnes et vell av ulike metoder og tilnærminger som benyttes i dette praksisfeltet, avhengig av individuelle forskjeller i forutsetninger. Det er derfor en vanskelig oppgave å peke ut noen få metoder og tilnærminger og stadfeste dette som en ”best practice”. Det finnes ikke en enkel oppskrift og fasitløsning. Fagheftet har derfor som mål å beskrive ”god praksis” som benyttes for målgruppen innen habiliteringstjenestene og andre kompetente fagmiljø. Man har brukt en eklektisk tilnærming i arbeidet med å finne fram til det man kaller ”god praksis” og man setter ikke de ulike teoretiske tilnærminger opp mot hverandre. Hefte kan lastes ned fra denne lenken. 




 

PDF icon Faghefte_ forstot og bli forstott.pdf
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Deltakelses- og opplevelsesplan
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming
  • Bruker- og interesseorganisasjoner
  • Kommunikasjon: Tegn-til-tale
  • Tro og Lys Norge
  • Lovverk: Tro og livssyn

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

19
apr

E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming

Seks organisasjoner fra fem europeiske land, har kommet sammen for å lage en e-læringsplattform for foreldre til barn med utviklingshemming. 

Les mer
19
apr

Bruker- og interesseorganisasjoner

Her finner du en oversikt over ulike norske og nordiske organisasjoner som på forskjellige måter jobber for interessene til personer med utviklingshemming.

Les mer
10
apr

Kommunikasjon: Tegn-til-tale

Tegn- til- tale brukes for å tydeliggjøre talespråket for dermed å styrke samspill og språkutvikling. Det brukes tegn som er utviklet for døve (døves eget tegnspråk) og tegnene blir brukt sammen med [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU