Tvang og makt i skolesektoren
Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Det finnes lite forskning på temaet voksenopplæring. Det forventes at det i årene som kommer vil bli et større fokus da dagens regjering har uttalt at de ønsker å satse på opplæring av voksne. De poengterer at voksenopplæring er viktig for den enkelte, men også for samfunnet, for arbeidslivet og for norsk konkurransekraft.
Det er ingen oversikt over hvor mange personer med utviklingshemming som deltar i voksenopplæring. Imidlertid viser Söderström og Tøssebro (2011) at det har skjedd en utvikling fra 1989 hvor det var 25 prosent av personer med utviklingshemming som deltok i utdanning i voksen alder til 3 prosent i 2010. Det er ikke spesifisert hva utdanningen vil si, men det er rimelig å anta at dette er utdanning på grunnskolenivå og opplæring i grunnleggende ferdigheter(voksenopplæring), samt folkehøyskole.
OECDs PIAAC-undersøkelse (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) er den største internasjonale undersøkelsen av voksnes kompetanse noen sinne. Hensikten med undersøkelsen er å kunne beskrive og sammenligne kunnskaper og grunnleggende ferdigheter hos voksne mellom 16 og 65 år i ulike land. De norske resultatene i PIAAC er gode, nummer 6 i leseferdigheter og tallforståelse og nummer 4 i problemløsning og IKT. Men til tross for god internasjonal plassering viser undersøkelsen at mange nordmenn skårer lavt på de ulike ferdighetene. Over 400.000 voksne nordmenn har så svake grunnleggende ferdigheter innen lesing, regning og IKT at de kan ha problemer med å fungere tilfredsstillende. Mange av disse står utenfor arbeidslivet, og flere av dem som er i jobb står i fare for å falle utenfor på sikt.
Det er særlig unge voksne som skiller se negativt ut i OECDs undersøkelse. De skårer lavere enn gjennomsnittet. Problemet er heller ikke avgrenset til arbeidslivet. Om man sliter med grunnleggende lese- og skriveferdigheter, vil det også gå ut over evnen til å delta i samfunnet på lik linje med andre borgere.
Meld. St. 16 (2015 - 2016) fra utenforskap til ny sjanse - samordnet innsats for voksnes læring inneholder tiltak som skal gi voksnes bedre muligheter til å styrke sin kompetanse, øke mulighetene deres til å delta i opplæring og få sin medbrakte kompetanse godkjent. Målet er å bidra til at den enkelte skal ha kompetanse og grunnleggende ferdigheter som kan danne grunnlag for en stabil og varig tilknytning til arbeidslivet.
Meld. St. 16 (2015-2016) Fra utenforskap til ny sjanse -samordnet innsats for voksnes læring (Kunnskapsdepartementet)
Söderström, S. og Tøssebro, J. (2011) Innfridde mål eller brutte visjoner? NTNU Samfunnsforskning AS
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».