Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Voksenopplæring: Forskning

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Voksenopplæring

Voksenopplæring: Forskning

Det finnes lite forskning på temaet voksenopplæring. Det forventes at det i årene som kommer vil bli et større fokus da dagens regjering har uttalt at de ønsker å satse på opplæring av voksne. De poengterer at voksenopplæring er viktig for den enkelte, men også for samfunnet, for arbeidslivet og for norsk konkurransekraft.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
2. september 2020. Sist oppdatert: 4. januar 2023

Bilde av steingjerde© Synnøve AasanDet er ingen oversikt over hvor mange personer med utviklingshemming som deltar i voksenopplæring. Imidlertid viser Söderström og Tøssebro (2011) at det har skjedd en utvikling fra 1989 hvor det var 25 prosent av personer med utviklingshemming som deltok i utdanning i voksen alder til 3 prosent i 2010. Det er ikke spesifisert hva utdanningen vil si, men det er rimelig å anta at dette er utdanning på grunnskolenivå og opplæring i grunnleggende ferdigheter(voksenopplæring), samt folkehøyskole.

OECDs PIAAC-undersøkelse (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) er den største internasjonale undersøkelsen av voksnes kompetanse noen sinne. Hensikten med undersøkelsen er å kunne beskrive og sammenligne kunnskaper og grunnleggende ferdigheter hos voksne mellom 16 og 65 år i ulike land. De norske resultatene i PIAAC er gode, nummer 6 i leseferdigheter og tallforståelse og nummer 4 i problemløsning og IKT. Men til tross for god internasjonal plassering viser undersøkelsen at mange nordmenn skårer lavt på de ulike ferdighetene. Over 400.000 voksne nordmenn har så svake grunnleggende ferdigheter innen lesing, regning og IKT at de kan ha problemer med å fungere tilfredsstillende. Mange av disse står utenfor arbeidslivet, og flere av dem som er i jobb står i fare for å falle utenfor på sikt.

Det er særlig unge voksne som skiller se negativt ut i OECDs undersøkelse. De skårer lavere enn gjennomsnittet. Problemet er heller ikke avgrenset til arbeidslivet. Om man sliter med grunnleggende lese- og skriveferdigheter, vil det også gå ut over evnen til å delta i samfunnet på lik linje med andre borgere.

Meld. St. 16 (2015 - 2016) fra utenforskap til ny sjanse - samordnet innsats for voksnes læring inneholder tiltak som skal gi voksnes bedre muligheter til å styrke sin kompetanse, øke mulighetene deres til å delta i opplæring og få sin medbrakte kompetanse godkjent. Målet er å bidra til at den enkelte skal ha kompetanse og grunnleggende ferdigheter som kan danne grunnlag for en stabil og varig tilknytning til arbeidslivet. 

Referanser

Meld. St. 16 (2015-2016) Fra utenforskap til ny sjanse -samordnet innsats for voksnes læring (Kunnskapsdepartementet) 

Söderström, S. og Tøssebro, J. (2011) Innfridde mål eller brutte visjoner? NTNU Samfunnsforskning AS 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2020) "Voksenopplæring: Forskning" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 4. januar 2023, lest 9. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/voksenopplæring-forskning
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Diagnose og skole
  • FRAMskolen- Vallersund Gård
  • Voksenopplæring
  • Voksenopplæring: Lovverk og statlige føringer
  • Voksenopplæring: Dikt i utval

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer
10
aug

Diagnose og skole

Statped er en nasjonal tjenesteytende etat underlagt Kunnskapsdepartementet. Den bistår kommuner og fylkeskommuner med å legge til rette for tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring av barn, [...]

Les mer
9
jan

FRAMskolen- Vallersund Gård

Framskolen er et lærested for unge voksne med utviklingshemming som er ferdig med videregående skole. Det er et folkehøyskolelignende tlbud til personene mellom 18 og 25 år. Framskolen ligger på [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU