Fra utfordrende atferd til et meningsfullt liv
Erlend hadde tidvis en atferd som utfordret omgivelsene. Takket være mange års erfaring og kunnskap fra familien og fagpersoner, har de utviklet en metode som gir struktur og rutiner i hverdagen. [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Denne artikkelen beskriver muligheten til å benytte sosiale historier for å fremme sosial forståelse for mennesker med utviklingshemming og kommunikative forståelsesvansker. Metoden blir beskrevet og det gis eksempler på historier som kan være aktuelle å benytte. Sosiale historier er et tiltak som kan benyttes for personer med kommunikative forståelsesvansker for å forstå sosiale situasjoner, samt å gi forutsigbarhet over hva som skal skje.
En sosial historie er et kort og avgrenset tiltak som beskriver en sosial situasjon. Den beskriver vanligvis hvor og når en begivenhet befinner sted, hva som skjer, hvem som deltar, hvorfor noe skjer og hva som er ønsket atferd i den aktuelle situasjonen.
De som kan ha nytte av en sosial historie er blant annet personer med kommunikative forståelsesvansker. Med dette mener vi personer som har vansker med å forstå og formidle egne og andres behov. Foruten personer med kommunikative forståelsesvansker og tilstander innen autismespekteret kan metoden også benyttes blant annet av personer med utviklingshemming, blindhet, døvhet eller minoriteter med annen kulturbakgrunn (Nyheim et al., 2013). Metoden kan benyttes for personer med tilsynelatende gode kommunikasjonsevner og kognitiv kapasitet til personer med store sammensatte og kommunikative forståelsesvansker.
På Nasjonalt Kompetansemiljø om Utviklingshemming (NAKU) sin hjemmeside (11.01.23) presenteres en kunnskapsbank med tjenester. Her finnes artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming. I artikkelen, Utviklingshemming- Mennesket og diagnosen, vises det spesielt til presentasjonen av kognitive vansker. Her beskrives det at:
utviklingshemming kan innebære kognitive vansker som kan medføre utfordringer med kommunikasjon og med emosjonsregulering. Det kan være vanskelig å forstå og tolke omgivelsene. Mange med utviklingshemming kan oppleve at omgivelsene er uforutsigbare og kaotiske. De skjønner ikke sammenhengen, hvorfor ting skjer og har kanskje også begrenset mulighet til å påvirke omgivelsene sine. Et forenklet språk, begrenset mengde informasjon og unngå ting som kan distrahere budskapet, kan være hjelp i kommunikasjon med utviklingshemmede.
Metoden sosiale historier tar hensyn til de kognitive vanskene, et forenklet språk, begrenset mengde informasjon og gir klare budskap om hva som skal skje, når det skal skje og hva som forventes i de ulike situasjonene i samhandling med andre.
Presentasjon av metode
Sosiale historier er en metode som ble utviklet av den amerikanske pedagogen Carol Gray for over 20 år siden. Hun beskriver en sosial historie som en kort fortelling som består av ett sett med ulike setningstyper. Den beskriver vanligvis hvor og når en begivenhet befinner sted, hva som skjer, hvem som deltar, hvorfor noe skjer og hva som er ønsket atferd i den aktuelle situasjonen (Gray C, 2015).
Det er mange måter å presentere den sosiale historien på.
Digitale verktøy er med på å skape både nye muligheter og utfordringer. Digitale verktøy kan kombinere lyd, bilde, film og tekst. Personer med kommunikative utfordringer behov trenger ofte mer direkte instruksjon i sosiale ferdigheter. Dette gir mulighet for å tilrettelegge for ulike behov som eksempelvis visuell og auditiv støtte og diktering (å snakke-skrive). Ved bruk av en smarttelefon eller et nettbrett har man tilgang til et innebygd kamera som kan brukes til å ta bilder og film, og det er mulighet for å redigere disse. Det finnes mange ulike apper som kan brukes til å lage sosiale historier og som viser innhold på en oversiktlig måte med visuell og auditiv støtte. Uansett hvilken måte man velger å presentere den sosiale historien på er kravet til måten den presenteres på fremdeles den samme. Når en sosial historie skal velges skal den ta utgangspunkt i en spesiell situasjon, der personen må ha bistand for å lykkes i en sosial sammenheng sammen med andre. Da bør en velge en aktivitet som kan oppleves som interessant og lystbetont for den det gjelder. Den aktuelle aktiviteten bør være økologisk valid. Det vil si at den må være relevant i personens hverdagsliv, omgivelser og lokalmiljøet (Elmerskog B. et.al 2008). Det beste er at personen selv velger den historien han eller hun ønsker. Ved å veilede og gi råd kan man bidra til at historien er relevant for den utfordringen personen står overfor.
Miljøterapeuter har en sentral rolle i tilrettelegging rundt personer med hjelpebehov. De arbeider for å kompensere mellom individets forutsetninger og samfunnets krav. Miljøterapeuten trenger å være utforskende og nysgjerrig i møte med brukeren som er i sentrum, når man skal anvende sosiale historier som metode. Det blir viktig å forstå konteksten som brukeren er en del av, og hvordan vedkommende konstruerer sin forståelse av verden. Å møte mennesker med respekt og annerkjennelse skaper tillit og trygghet. Dette er et viktig fundament i relasjon til andre hvor miljøterapeuten er i en hjelperelasjon (Nygård, 2008). Dette vil igjen danne grunnlag for å utvikle gode sosiale historier i samarbeid med brukeren.
Setningstyper
Når det gjelder oppbygningen av metoden for sosiale historier har den ikke endret seg siden den ble definert av Carol Grey i 2004. Den sosiale historien består vanligvis av en innledning som gir et klart tema, og hvilke personer som er involvert. Hoveddelen skal tilføre en person ny sosial kunnskap og ferdigheter. Avslutningsdelen skal oppsummere og forsterke budskapet. Det er flere typer setninger som skal benyttes i en sosial historie De setningstypene som hun har beskrevet som standard er:
Beskrivende setninger er faktabeskrivelser av en sosial situasjon. Setningen stadfester faktum og gir informasjon. De beskriver også hva folk vanligvis gjør og hvorfor de gjør det.
Direktive setninger angir hva man bør gjøre for å mestre en sosial situasjon og hva man kan prøve eller forsøke å gjøre for å mestre den. Setningen antyder en respons eller et valg. Siden personer med forståelsesvansker ofte har lett for å tolke ting bokstavelig bør man unngå ord som aldri eller alltid og heller bruke ordene ofte, noen ganger eller av og til.
Partielle setninger er åpen for handling fra en kjent eller ukjent person. Den sier noe om hvem man vanligvis får hjelp av og andre som også kan hjelpe.
Komparative setninger beskriver en annen persons handling (hvem som kan hjelpe eller spørres) slik at personen kan lykkes.
Perspektiverende setninger beskriver hva andre tenker og føler for eksempel når personen lykkes (for eksempel blir glad, stolt eller fornøyd).
Eksempler på sosiale historier
Nedenfor presenteres kravene til innledning, de ulike setningstypene og avslutningen som skal oppsummere og forsterke budskapet. Under presenteres en sosial historie med forklaring på hvilke setningstyper som er benyttet. I stedet for tekst som er benyttet i disse eksemplene kan man benytte digitale verktøy, visuell og auditiv støtte mv. som beskrevet tidligere.
Å HILSE PÅ PERSONER JEG IKKE KJENNER
Sosial historie | Setningstype | Funksjon |
Av og til hilser man på folk man ikke kjenner | Beskrivende setning | Stadfester faktum |
Jeg kan hilse på mennesker som jeg ikke har møtt før. | Beskrivende setning | Gir informasjon |
Jeg rekker fram den høyre hånden min og hilser ved å ta den andre i hånden | Direktiv setning | Beskriver hva jeg skal gjøre |
Mens jeg håndhilser, vil jeg prøve å si navnet mitt. | Direktiv setning | Beskriver hva jeg skal prøve å gjøre |
Den andre vil da fortelle hva han/hun heter | Partiell setning | Åpner for handling fra annen person |
Jeg vil prøve å se på den jeg hilser på, og smile | Direktiv setning | Kan virke beroligende og beskriver hva det er vanlig å gjøre |
Noen ganger smiler hun/han også til meg | Partiell setning | Antyder et valg fra annen person |
Deretter slipper jeg hånden til den jeg hilser på | Beskrivende setning | Bekrefter fakta |
Andre som ikke kjenner meg, kan hilse på meg på samme måte | Komparativ setning | Beskriver en annen persons handling |
De fleste mennesker liker at jeg hilser på dem | Perspektiverende setning | Bekrefter fakta og gir informasjon om hva andre liker/ikke liker |
FIGUR 1. En sosial historie med de ulike setningstypene og funksjonen de har i historien.
En naturlig videreføring av historien kan være å gi en klem:
Andre aktuelle historier kan for eksempel være (Nyheim et.al 2013):
NÅR JEG FØLER MEG STRESSET OG UROLIG I KLASSEROMMET
Å GÅ PÅ KINO
Elmerskog, B., Storliløkken, M. & Tellevik, J. M. (2008). Fra helhetlige perspektiver på habilitering og rehabilitering til funksjonelle og individrettede tiltak. I P. Fosse & O. Klingenberg (Red.), Pedagogiske og psykologiske perspektiver på opplæring av synshemmede (s. 87-95). Snøfugl Forlag.
Gray, C. (2015). The New Social Story Book (15thAnniversary edition). Arlington: Future Horizons Inc. Hentet fra https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1088357615613516
Nygård, S.H. (2008). Kulturell identitet i et rådgivningsperspektiv. (Mastergradsavhandling). NTNU, Trondheim.
Nyheim, M., Tangvold, K., Beghdadi, M. & Kaland, N. (2013). Sosiale historier. Hjelp til å fremme sosial forståelse og fungering ved autisme og synshemning. Kommuneforlaget.
Nyheim, M. & Nygård, S. H. (2022). Sosiale historier – En metode for å fremme sosial tilhørighet og inkludering. I S. Haugland (red), Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid (s. 333-348). Universitetsforlaget.
NAKU (u.å.). Utviklingshemming – Mennesket og diagnosen. Naku.no.
Forslag til videre lesing
Granum. T. F. (2007). Sosiale historier (Hefte nr. 6). SPISS Forlag.
Kaland, N. (2015). Effekten av tiltak med sosiale historier overfor barn med autisme og asperger syndrom. Spesialpedagogikk. Hentet fra https://utdanningsforskning.no/artikler/effekten-av-tiltak-med-sosiale-historier-overfor-barn-med-autisme-og-aspergers-syndrom/
UNESCO. (1994). The Salamanca Statement. Hentet fra www.unesco.org
Brynjulfsen, B. (2012). «Hun ELSKER historien sin!»: Opplæring i metoden Sosiale historier i grupper med lærere. Spesialpedagogikk. Hentet fra https://www.statped.no/globalassets/fagomrader/autisme/hun-elsker-historien-sin-spesialped-2012.pdf
Jørgensen, L.A (2015). Sosiale historier. Å delta i et spill uten å kunne reglene (Mastergradsavhandling). UIO, Oslo.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».