Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Verktøy og ressurser for miljøterapeutisk arbeid

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Miljøterapi

Verktøy og ressurser for miljøterapeutisk arbeid

I denne artikkelen viser vi til noen ulike verktøy som kan benyttes i miljøterapeutisk arbeid. For å benytte noen av de verktøyene som vi viser til er det viktig å sette det inn i en miljøterapeutisk kontekst. Det innebærer i praksis at problemstillingen i størst mulig grad er forankret hos personen med utviklingshemming og at problemstillingen innebærer vekst hos den det gjelder, at organisasjonen som er i rundt den det gjelder er organisert på en slik måte at det gagner problemstillingen og at ansatte deler og har samme forståelse av hva de arbeider mot. 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
20. november 2023. Sist oppdatert: 20. november 2023

Bilde av jente utendørs. Copyrighet: NAKU

Helse og omsorg
Kartleggingsbank for helse og omsorg:  Høgskolen i Bergen, Bergen kommunes etat for tjenester til utviklingshemmede og Habiliteringstjenesten, Helse Bergen HF har i samarbeid laget en kartleggingsbank til bruk i arbeidet med å sikre gode tjenester til personer med utviklingshemming.  Karleggingsbanken inneholder verktøy som skal bidra til å sikre kvaliteten av informasjon i en kartlegging på et bestemt område hos en person. Kartleggingen kan omfatte personen selv, tjenestene eller også det miljøet personen befinner seg i

Kartleggingsverktøy, Tidlig Tegn: Aldring og helse har utviklet kartleggingsverktøy for å avdekke funksjonsfall hos voksne og eldre personer på et tidlig tidspunkt, og de har også utviklet veiledningsfilmer om verktøyet. 

Årlig helsekontroll: Aldring og helse har utarbeidet informasjonsmateriell og huskelister for årlig helsekontroll. Det er laget materiell for fastleger, helse- og miljøpersonell og for personer med utviklingshemming. Som en del av prosjektet «Bedre helseoppfølging av personer med utviklingshemming» har Kristiansand utarbeidet en ny  mal for årlig helsekontroll for personer med utviklingshemming.

Smerter og smertekartlegging: Aldring og helse har en informasjonsside om smerter og smertekartlegging. De har i samarbeid med Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester Innlandet (Hedmark) og førsteamanuensis Reidun K. Sandvik ved Høgskolen på Vestlandet utviklet filmmateriell om smerter og smertekartlegging. På siden forklarer de og viser hvordan du kan benytte smertekartleggingsskjemaet MOBID-2 for å kartlegge smerter hos personer med utviklingshemning som ikke selv kan gjøre rede for hvor de har vondt og intensitet av smerter.

Ressurser og materiell i temaet seksualitet. 

Overgangsfaser
Overganger for barn og unge som får spesialpedagogisk hjelp:
 Utdanningsdirektoratet har laget en elektronisk veileder til arbeidet om overganger mellom barnehage og skole, og mellom ulike skoler og skoleslag. I veilederen finner du hva som er viktig å huske på, både generelt og i forbindelse med bestemte overganger. 

Skjema bedrer overganger: De store overgangene i livet kan være utfordrende for personer med utviklingshemming og personer som har kommunikasjonsvansker. Bytte fra barneskole til ungdomsskole eller fra foreldrehjemmet til egne hjem skaper gjerne usikkerhet og engstelse for dem det gjelder. Skjemaet «Kartlegging av kommunikative forutsetninger og behov i personens miljø» bidrar til å lette overgangene. Gjennom skjemaet samles informasjon om brukerens kommunikasjonsevner, og det sikrer videreføring av behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).

Helhetlig pensjonskartlegging – Help: Aldring og helse har utarbeidet et vurderingsskjema som kan være til hjelp i forbindelse med yrkesavgang for personer med utviklingshemming. Helhetlig pensjonskartlegging (HELP) er et hjelpemiddel for å kartlegge arbeidstakers funksjonsevne, arbeidssituasjon, hjemmesituasjon og muligheter for andre aktiviteter.

Interessekartlegging
Multifunksjonshemming – interessekartlegging:  Statped har utviklet veilederen. Dette er kartleggingsmateriell til nærpersoner slik at barn, unge og voksne med multifunksjonshemming kan få dokumentert egne interesser. 

Selvbestemmelse og deltakelse
Modeller og eksempler for beslutningsstøtte. En generell modell, og en modell som er rettet mot personer med alvorlig og dyp utviklingshemming. 

Veileder om gode medvirkningspraksiser: VID vitenskapelige høgskole i samarbeid med Klepp kommune har utgitt veileder om gode medvirkningspraksiser sammen med personer som ikke uttrykker seg med ord. Veilederen inneholder også en sjekkliste for å fremme medvirkning, og videre ressurser i temaet.

Barnets stemme: Ressurser til arbeid med selvbestemmelse. På Statped sine sider ligger det ressurser til arbeid med selvbestemmelse i form av kartleggingsverktøy og skjema du kan bruke for å hjelp barn til å utvikle sin stemme og fremme sine synspunkter.

 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2023) "Verktøy og ressurser for miljøterapeutisk arbeid " [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 20. november 2023, lest 11. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/verktøy-og-ressurser-miljøterapeutisk-arbeid
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • To filmer om valg og frihet i hverdagen
  • Fra utfordrende atferd til et meningsfullt liv
  • Sosial validitet: Eksempel
  • Miljøets betydning for miljøterapeutisk arbeid: Forskning
  • Miljøterapeut og miljøterapeutrollen
  • Miljøterapi: Introduksjon

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

23
jan

To filmer om valg og frihet i hverdagen

Filmen "Fra et avtalestyrt liv til valg og frihet i hverdagen" forteller historien om Johan Hugo og hvordan større endringer i hans tjenestetilbud har ført til økt livskvalitet. "Bakom filmen" gir [...]

Les mer
2
jul

Fra utfordrende atferd til et meningsfullt liv

Erlend hadde tidvis en atferd som utfordret omgivelsene. Takket være mange års erfaring og kunnskap fra familien og fagpersoner, har de utviklet en metode som gir struktur og rutiner i hverdagen. [...]

Les mer
12
feb

Sosial validitet: Eksempel

Sosial validitet er en viktig dimensjon i anvendt atferdsanalyse og miljøterapi. Det handler om hva folk i omgivelsene synes om et tiltak og er en subjektiv bedømmelse av tiltaket. Velferdsetaten i [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU