Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Arbeid og psykisk helse for personer med utviklingshemming

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Habilitering
    • Helse
    • Psykisk helse
    • Rus
    • Ernæring
    • Seksuell helse
    • Aldring
    • BPA
    • Legemidler
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Arbeid og aktivitet > Ordinært arbeid > Dagsenter > Arbeidsmarkedstiltak > Helse og omsorg > Psykisk helse

Arbeid og psykisk helse for personer med utviklingshemming

Arbeid har stor betydning for livskvalitet og helse, også for personer med utviklingshemming. Det gir struktur i hverdagen, sosial tilhørighet og kan bidra til bedre psykisk helse. Likevel er tilgangen til arbeid begrenset for personer med utviklingshemming, og mange står utenfor ordinært arbeidsliv. Dette var et sentralt tema i Erlend Refseth Pedersens doktorgradsarbeid ved NTNU, som er basert på North Health in Intellectual Disability (NOHID)-studien. Studien undersøkte hvordan faktorer som grad av utviklingshemming, psykisk helse og utfordrende atferd henger sammen med sysselsetting.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
27. november 2025. Sist oppdatert: 27. november 2025

En person ser ut av en blokk på natta. Ill av: Aleksander Bro Arntsen

NOHID- studien inkluderte 214 voksne med utviklingshemming. Resultatene viser at 48 prosent av deltakerne hadde en form for sysselsetting, men nesten alle i skjermede ordninger (VTA-bedrifter) eller dagtilbud. Bare én person hadde ordinær jobb. Omtrent en fjerdedel sto helt uten organisert dagaktivitet. De som jobbet hadde i gjennomsnitt 20 timer per uke, noe som illustrerer at arbeidsinkludering fortsatt er svært begrenset.

Hva påvirker muligheten til arbeid?
Studien viser at graden av utviklingshemming har stor betydning. Personer med moderat eller alvorlig utviklingshemming hadde langt lavere sannsynlighet for å være i arbeid enn de med mild grad. Psykiske helseutfordringer reduserte også sjansen for sysselsetting. Utfordrende atferd, spesielt irritabilitet, var en barriere.

Et interessant funn i studien var at verbal utfordrende atferd (upassende tale) økte sannsynligheten for arbeid. En mulig forklaring er at denne typen atferd kan henge sammen med bedre språklige ferdigheter og høyere kognitiv funksjon, noe som gir større mulighet til å delta i arbeidsaktiviteter – selv om kommunikasjonen ikke alltid er sosialt tilpasset.

Det ble ikke funnet forskjeller knyttet til kjønn, alder eller bosted.

Sammenheng mellom arbeid og helse
Arbeid har dokumentert positiv effekt på psykisk helse, både i den generelle befolkningen og hos personer med utviklingshemming. Internasjonal forskning viser at personer som er i arbeid har lavere nivå av angst og depresjon og høyere livskvalitet (Modini et al., 2016; van der Noordt et al., 2014), og at arbeid gir bedre helse også for personer med utviklingshemming (Robertson et al., 2019). Det gir struktur i hverdagen, sosial tilhørighet og opplevelse av mestring, noe som kan forebygge isolasjon og styrke selvbestemmelse (Robertson et al., 2019; Modini et al., 2016; van der Noordt et al., 2014).

I NOHID-studien fant Pedersen at 18 prosent av deltakerne hadde psykiske helseproblemer og 16 prosent viste alvorlig utfordrende atferd. Han peker på at tilpassede arbeidsplasser kan redusere irritabilitet og utfordrende atferd, og dermed skape bedre forutsetninger for trivsel. Samtidig viser studien at dårlig helse og utfordrende atferd reduserer sjansen for arbeid, noe som understreker at sammenhengen går begge veier: arbeid kan fremme helse, men god helse øker også muligheten for arbeid.

Medikamentbruk og oppfølging
Et sentralt funn var at 39 prosent av deltakerne brukte psykofarmaka, mens bare 23 prosent rapporterte psykiske helseproblemer. 18 prosent ble identifisert med psykiske vansker gjennom kartleggingsverktøyet MPAS-Check. Dette viser en betydelig forskjell mellom faktisk medisinbruk og forekomst av diagnostiserte eller rapporterte psykiske lidelser. De mest brukte medikamentene var angstdempende midler og sovemedisin/sedativa, fulgt av antidepressiva og antipsykotika. Bruken av antipsykotika var lavere enn det tidligere norske studier viser (Holden & Gitlesen, 2004; Hove et al., 2019), men fortsatt utbredt.

Pedersen peker på at denne forskjellen kan tyde på at psykofarmaka ofte brukes for å håndtere utfordrende atferd, snarere enn kun for behandling av psykiske lidelser. Et bekymringsfullt funn er at 45 prosent av dem som brukte psykofarmaka ikke hadde hatt kontakt med spesialisthelsetjenesten eller habiliteringstjenester det siste året. Dette reiser spørsmål om kvaliteten på oppfølgingen og risikoen for polyfarmasi, særlig hos personer med epilepsi som ofte kombinerer antiepileptika med andre psykofarmaka. Manglende oppfølging kan øke risikoen for bivirkninger, interaksjoner og redusert livskvalitet. Pedersen understreker behovet for regelmessige medikamentgjennomganger, bedre samarbeid mellom fastleger og spesialisthelsetjenester, og vurdering av ikke-medikamentelle tiltak som alternativ til medisinering.

Veien videre
Pedersen konkluderer med at dagens ordninger ikke gir lik tilgang til arbeid for personer med utviklingshemming. De fleste får uførepensjon ved fylte 18 år uten en systematisk vurdering av individuelle forutsetninger og ønsker (Wendelborg et al., 2017; POBA, 2016). Dette kan bidra til at arbeidsdeltakelse oppfattes som urealistisk, selv om mange har ressurser som kan brukes i tilrettelagte jobber. Pedersen anbefaler at det innføres mer individuelle vurderinger før uførepensjon, og at arbeidsplasser tilpasses ulike funksjonsnivåer gjennom fleksible produksjonskrav, opplæring og støtteordninger.

Utfordrende atferd bør møtes med tilpassede tiltak, som miljøarbeid og strukturert oppfølging, fremfor medisinering alene. Studien viser at nesten halvparten av dem som bruker psykofarmaka ikke har hatt kontakt med spesialisthelsetjenesten det siste året, noe som reiser spørsmål om kvalitet og kontinuitet i oppfølgingen. Bedre samarbeid mellom fastleger, habiliteringstjenester og arbeidsgivere er nødvendig for å sikre trygg medisinbruk og helhetlig oppfølging.

Pedersen fremhever også behovet for systematisk bruk av kartleggingsverktøy (som MPAS-Check og ABC-C) for å identifisere psykiske helseproblemer og utfordrende atferd tidlig. Dette kan bidra til mer målrettede tiltak og forebygge ekskludering fra arbeidslivet.

Referanser

Holden, B., & Gitlesen, J. P. (2004). Psychotropic medication in adults with mental retardation: prevalence and prescription practices. Research in Developmental Disabilities, 25(6), 509–521.

Hove, O., Biringer, E., Havik, O. E., Assmus, J., Braatveit, K. J., Holm, S. E. H., & Hermann, M. (2019). Prevalence of drug use among adults with intellectual disabilities compared with drug use in the general population. Pharmacoepidemiology and Drug Safety, 28(3), 337–344. https://doi.org/10.1002/pds.4741

Modini, M., Joyce, S., Mykletun, A., Christensen, H., Bryant, R. A., Mitchell, P. B., & Harvey, S. B. (2016). The mental health benefits of employment: Results of a systematic meta-review. Australasian Psychiatry, 24(4), 331–336. https://doi.org/10.1177/1039856215618523

van der Noordt, M., IJzelenberg, H., Droomers, M., & Proper, K. I. (2014). Health effects of employment: A systematic review of prospective studies. Occupational and Environmental Medicine, 71(10), 730–736. https://doi.org/10.1136/oemed-2013-101891

Pedersen, E. R. (2025). Intellectual disability and mental health: employment, health services and pharmacological treatment. The North Health in Intellectual Disability study (Doctoral thesis). Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Faculty of Medicine and Health Sciences. ISBN 978-82-326-8970-5.

Proba samfunnsanalyse. (2016). Arbeidssituasjonen for personer med utviklingshemming. Proba-rapport nr. 2016-01. Oslo: Proba samfunnsanalyse.

Robertson, J., Beyer, S., Emerson, E., Baines, S., & Hatton, C. (2019). The association between employment and the health of people with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32(6), 1335–1348. https://doi.org/10.1111/jar.12632

Wendelborg, C., Kittelsaa, A. M., & Wik, S. E. (2017). Overgang skole–arbeidsliv for elever med utviklingshemming. NTNU Samfunnsforskning, Mangfold og inkludering. ISBN 978-82-7570-519-6 (nettutgave). https://samforsk.no/uploads/files/Overgang-skole-arbeidsliv-WEB.pdf

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2025) "Arbeid og psykisk helse for personer med utviklingshemming " [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 27. november 2025, lest 27. november 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/arbeid-og-psykisk-helse-personer-med-utviklingshemming
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Dagtilbudets bidrag til deltakelse i arbeidslivet
  • Hvorfor skal vi tilby opplæringen Mitt livs ABC?
  • Årlig helsekontroll for personer med utviklingshemming
  • Hva er Mitt livs ABC?
  • Håndbok for Starthjelp
  • Hva er god psykisk helse?

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

27
nov

Dagtilbudets bidrag til deltakelse i arbeidslivet

I denne artikkelen kan du lese om hvordan dagtilbud for personer med utviklingshemming, uten formelt ansvar for arbeidsinkludering, likevel bidrar til deltakelse i ordinært arbeidsliv. Studien fra [...]

Les mer
26
nov

Hvorfor skal vi tilby opplæringen Mitt livs ABC?

Et konkret kompetansehevende tiltak i tjenester til personer med utviklingshemming er opplæringen Mitt livs ABC av Aldring og helse. I denne artikkelen møter du to leverandører av Mitt livs ABC, [...]

Les mer
30
okt

Velferdsteknologi for personer med Downs syndrom og demens

Austevoll kommune har over flere år vært opptatt av velferdsteknologi. De har deltatt i det nasjonale velferdsteknologiprogrammet og i flere prosjekter, både i egen kommune, og i samarbeid med andre [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU