Uteteam Barn og Unge i Sarpsborg kommune
Sarpsborg kommune ønsker å dreie de pårørendestøttende tjenestene i retning av tidlig innsats og forebygging. Et av tiltakene kommunen har satt i gang er etableringen av Uteteam Barn og Unge. De [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Søndre Nordstrand har vært i forkant med å etablere ambulerende foreldreveiledning. Siden 2019 har Oslo-bydelen hatt det de kaller et hjemmeveiledningsteam. Teamet, som ledes av vernepleier Gry Østby, drar hjem til og veileder familier som har barn med nedsatt funksjonsevne.
Bildetekst: Gry Østby er vernepleier og teamleder for ambulerende foreldreveiledning i bydelen Søndre Nordstrand.
Tilbudet henvender seg til familier der ett av barna har en nedsatt funksjonsevne med hovedfokus på nevroutviklingsforstyrrelse. Det kan være barn med ADHD, autismespekterforstyrrelser, psykisk utviklingshemming og/eller sjeldne diagnoser.
– Vi har bygget opp tjenesten sammen med brukerne ut fra hvilke behov de ulike familiene har, forteller Østby.
– Vi er organisert sammen med Oslohjelpa som er en lavterskeltjeneste til familier i bydelen. Hjemmeveiledning er et eget team som jobber hovedsakelig med veiledning i hjemmet.
Tjenestetilbudet skal være så fleksibelt som mulig. De ansatte i teamet har en fleksitidsordning med arbeidstid som kan være fra sju om morgenen til åtte på kvelden. Det gjør det mulig å komme hjem til foreldrene når barna er der og når de har behov for det.
Fremoverlent
Fire elementer utgjør fundamentet for tjenesten. Det er at veiledningen foregår i hjemmet, at den skjer i trygge omgivelser, at teamet har høy kompetanse på både det faglig rundt utviklingsforstyrrelser og en litt annen type pedagogikk som brukes i tilnærmingen. Og det siste elementet er et stort fokus på tverrfaglig samarbeid og at det jobbes i team for å sikre sårbarhet og faglig kvalitet.
– Vi har jobbet veldig fremoverlent for å unngå den silotekningen som vi ofte ellers ser i tjenestene. For det er jo sånn at alle i hjelpeapparatet jobber mot et felles mål, å hjelpe familiene. Og da er vår holdning at det ikke har så mye å si i hvilken linje vi er plassert. Det handler om å kunne gi et helhetlig og individuelt tilpasset tilbud, konstaterer Østby.
– Jo mer helhetlig vi jobber rundt disse barna, jo større mulighet for rett utvikling og for å forebygge skjevutvikling.
Kompetansedeling
Innad i bydelen deler teamet og Østby kompetansen sin. Det kan innebære å dele verktøy og kunnskap om diagnoser til andre instanser som møter familiene. For eksempel helsestasjon, skolehelsetjenesten og/eller fysio/ergotjenesten. Det går på å videreformidle hvordan en kan håndtere og best å ta vare på denne gruppen med barn. Så tidlig som mulig, allerede i forbindelse med oppstartsintervjuet med en familie, kobles andre tjeneste og tilbud på.
– Vår kompetanse og erfaring på målgruppen og alle de verktøyene som vi vet kan fungere, drar vi inn i alle sammenhenger. Ofte vil skoler eller barnehager kanskje få til noe, mens foreldrene kanskje bare får med seg et kommunikasjonsverktøy som de må ha hjelp til å ta i bruk, forteller Østby.
– Vi er med foreldrene når det trengs. Istedenfor å si at du må ta kontakt med den personen eller du må gå ditt, så er vi med dem. For noen kan bare det å ta en telefon være utrolig slitsomt. Men vi kan ta den telefonen for dem eller være der med dem på et møte der det kommer mye informasjon det kan være vanskelig å forstå.
Hjemmeveiledningen jobber med veldig mye forskjellig hjemme i familiene. Utgangspunktet er hele tiden hva foreldre føler at de har behov for, helt ned til det praktiske i forhold til for eksempel tannpuss eller legging. Det går på å få dem til å forstå hvordan de påvirker barnet og hvordan de kan få et annet mønster for å påvirke på en positiv måte. Det kan også gå på diagnoseopplæring. Og, om nødvendig, blir storfamilien med tanter og onkler dradd inn opplæringen.
– Det er jo ingen barn som er like. Derfor prøver vi å knytte det direkte opp til at når han gjør det eller hun gjør det, så er det en del av de vanskene som ligger til diagnosen, sier Østby.
Den enkeltes behov
Foreldre har mest av alt behov for konkrete tips, råd og kunnskap rundt hva slags verktøy de kan bruke. Det kan for eksempel være om det finnes supplerende kommunikasjon. Samtidig har de behov for en støtteperson som kan hjelpe dem med å peke på hvor de ulike tjenestene og tilbudene er – og ikke minst hjelpe til med koordineringen.
Østby understreker at dette er et frivillig lavterskeltilbud. Det er ikke nødvendig med en henvisning eller en diagnose for å ta kontakt.
– Vi jobber med så mye forskjellig parallelt. Det er litt med å se hva som passer for deg i dag. Jeg kan lage en plan om at vi skal begynne å gå gjennom tannpussrutiner, men så er det ikke det som er behovet akkurat den dagen. Kanskje er det en støttesamtale eller andre typer behov.
Det er mange som trenger hjemmeveiledning, og det er en populær tjeneste. For tiden er det lange ventelister, opp mot seks måneder. Derfor har det vært nødvendig å begrense tilbudet til én avtale i uken med hver familie. Så kan det fortsatt være noen avvik der det brenner skikkelig og det må settes inn litt ekstra ressurser.
– Det hadde kanskje vært optimalt å kunne gå inn hver dag i tre uker, men hvis vi skal nå alle, er det ikke mulig, forklarer Østby.
Antall henvendelser øker
Teamet består av fem ansatte i 4,6 stillinger. I gjennomsnitt til enhver tid jobber hjemmehjelpen i Søndre Nordstrand med 20 saker hver der teamet er hovedkontakten. Mer enn det har teamet ikke kapasitet til. Da vil det gå ut over kvaliteten til tjenesten ifølge Østby.
Familien som hjemmeveiledningsteamet jobber med, har ofte store, komplekse utfordringer. Derfor kan teamet ikke bare slippe dem eller avslutte for tidlig. Østby understreker at dette er en langvarig oppfølging for barn og ungdommer fra 0 til 18 år.
– Vi har hatt en jevn økning av henvendelser, fra 2020 da vi hadde 45 henvendelser til 2022 med 76 henvendelser. I år har vi så langt startet opp 47 nye saker og avsluttet 36 saker.
Da hjemmeveiledningsteamet ble etablert i Søndre Nordstrand i 2019 var den basert på prosjektet om ambulant foreldreveiledning og den etterfølgende rapporten til Kapellveien habiliteringssenter. Men det er blitt jobbet mye med å tilpasse tjenesten til lokale forhold. Det har blant annet resultert i «Håndbok for hjemmeveiledning».
Les også om ambulerende foreldreveiledning ved Kapellveien habiliteringssenter.
Trengs mye erfaring
Fra høsten 2023 har Østby opplevd at andre kommuner og bydeler tar kontakt fordi de ønsker å starte opp ambulerende foreldreveiledning. Hvis hun skal trekke frem ett element som er viktig ved oppstart, er det å finne de rette folkene. Dette er ikke en jobb for folk uten mye erfaring. Erfaring med å jobbe med målgruppen (barn med nevroutviklingsforstyrrelse) er avgjørende.
– Jeg bruker alt jeg har av kunnskapssekken min, min erfaring fra livet og alt jeg har fått med meg. For det er så viktig med den menneskelige relasjonen. Og særlig for oss som jobber mye med minoritetsfamilier er kultursensitivitet kjempeviktig.
De fleste som kontakter hjemmeveiledningen i Søndre Nordstrand har minoritetsbakgrunn. De kommer opprinnelig fra andre land og har en annen kultur påpeker Østby. Da er det desto viktigere å skape den relasjonen og den tilliten for å kunne begynne å jobbe med endringsarbeid.
– Men uansett bakgrunn, så er hovedmottoet for hjemmeveiledningen; hva er viktig for deg?
Aldring og helse og NAKU arrangerte en fagdag om pårørendesamarbeid den 09. november 2023. I dette innleggene under deler Østby og Crook sine erfaringer fra kommune og spesialisthelsetjeneste om veiledning til foreldre som har barn med utviklingshemming.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».