Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • BPA: Forskning

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
5. august 2022 - Helse og omsorg > BPA

BPA: Forskning

Hvordan har utviklingen i Norge vært om personer med utviklingshemming og brukerstyrt personlig assistanse (BPA)? Har rettighetsfestingen som ble innført i 2015 bidratt til økning i bruk av BPA for personer med utviklingshemming? Hva viser forskning om brukernes egne synspunkter om ordningen? Denne artikkelen søker å gi svar på disse spørsmålene.

Bilde av to stykker som spiller kort. Copyright NAKU

Bilde av Rapport 2/2017 Rettighetsfesting av BPA Uni Research Rokkansenteret har utgitt rapport (2/2017) etter følgeevaluering av rettighetsfestingen i brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Studien var utført på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Utvikling av BPA i Norge 
I perioden 2010-2016 har antall brukere med BPA økt med 25 %. Den prosentvise økningen i antall personer med kognitiv svikt i samme periode er på 65 % som kun utgjør en økning på 353 (fra 544 – 897) personer i løpet av disse 6 årene. Hvor mange av de 897 personene med kognitiv svikt som har diagnosen utviklingshemming er ukjent.  Personer som har BPA og avlastningstilbud har hatt en vekst på 28 %. De viser til at det har vært lavere vekst i antall brukere med BPA enn hva som var forventet i forkant av rettighetsbestemmelsen i 2015.

Bilde av rapport 166/2015 BPA status og forslag til framtidig rapporteringEn gruppe forskere ved Høgskolen i Lillehammer (nå Høgskolen Innlandet) /Østlandsforskning har gjennom en årrekke fulgt utviklingen av BPA i Norge, og de har skrevet en sluttrapport (166/2015) BPA- status og forslag til fremtidig rapportering. Rapporten gjengir kunnskapsstatus om BPA. Rapporten viser til at i perioden 2002-2010 har flere personer med utviklingshemming fått tjenestene som BPA. 1 av 5 brukere i 2010 ivaretok ikke arbeidslederrollen selv. Andelen av barn og unge under 18 år med BPA har økt etter utvidelse av målgruppe i 2006 (Askheim mfl 2015).

Utvidelse av målgruppen slik at BPA også kunne anvendes for personer som ikke kan ivareta brukerstyringen selv står omtalt i kunnskapsbankens artikkel om BPA: lovverk og statlige føringer

Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO 2022) har skrevet en rapport etter gjennomgang av saker om helse- og omsorgstjenester til mennesker med utviklingshemming. I rapporten handler et kapittel om BPA i samlokaliserte boliger eller bofellesskap. Kapitlet er basert på fire klagesaker vedrørende BPA som LDO fikk oversendt fra Statsforvaltere. LDO peker på at spørsmålene belyser utfordringer vedørende BPA for personer med utviklingshemming som bor i bofellesskap. Selv om retten til tjenester er uavhengig av boform, så fremkommer det i avslag fra kommunen at BPA begrunnes i boformen bofellesskap. Kommunen satte som vilkår at vedkommende måtte flytte. En annen begrunnelse for avslag om BPA er at bistandsbehovet blir vurdert som helsehjelp, og ikke praktisk bistand. Ut ifra bestemmelser er det praktisk bistand som i hovedsak kan organiseres som BPA (LDO 2022).

Brukernes synspunkter om BPA
Når det gjelder brukernes synspunkter om BPA og rettighetsfestingen viser rapporten (2/2017) fra Rokkansenteret til at det er en svært høy andel som mener at BPA bidrar til å sikre samfunnsdeltagelse og selvstendighet. Dette gjelder både når bruker er arbeidsleder selv og når bruker har medarbeidsledere. Mange brukere og medarbeidsledere mener at BPA bidrar til å sikre likeverd og likestilling, men brukere av BPA svarer at de ikke opplever at BPA bidrar til å sikre yrkesdeltagelse og utdanning. Brukernes vurdering samlet sett gir en indikasjon på større grad av frihet og selvstendighet.

En av målsettingene med rettighetsfestingen har vært å sikre likebehandling mellom kommuner og at tildeling av BPA ikke skal være avhengig av hvilken kommune en bor i. Dette virker ikke å være oppfylt. Brukerne uttrykker også at det er mangelfull informasjon om BPA, og at det blir gitt lite informasjon om BPA fra kommunens side (Ervik mfl. 2017).

I rapport (166/2015) fra Askheim mfl. fremgår det at brukerne gir kritikk til kommunene om prosessen frem til BPA, og om manglende informasjon fra kommunene om BPA- ordningen. Når BPA er innvilget er de fleste brukerne svært fornøyd. Dette handler spesielt om gode relasjoner til assistenten, fleksibiliteten i ordningen og muligheten til selvstendighet. Foreldre til funksjonshemmede barn påpeker muligheten for å være i arbeid, nytten for barnet, påvirkning på søsken og for familiens fungering generelt som faktorer de er spesielt fornøyd med. Fleksibiliteten er spesielt viktig for familien skal kunne fungere mest mulig normalt (Askheim mfl. 2015).

Bilde av rapport 2012 Kunnskap om behov for og tildeling av brukerstyrt personlig assistanse Utdanning og arbeid 
Rambøll (2012) gjennomførte på oppdarag fra Helsedirektoratt en undersøkelse om brukere av BPA sin deltagelse i utdanning og arbeid, pårørendes deltagelse i utdanning og arbeid, samt kommunens organisering og praktisering av BPA- ordningen. Undersøkelsen var utført på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Rapporten synliggjør viktige faktorer for brukerne for å kunne stå i arbeid eller utdanning. Dette handler sammen med å ha en BPA-ordning om praktisk tilrettelegging på arbeid eller studiestedet og om å benytte funksjons- eller studieassistent. Undersøkelsen viser til at pårørende (foreldre, samboere) som bor sammen med bruker som har BPA får frigjort tid til å være en familie, og mer overskudd til å stå i arbeid. Når det gjelder organisering og praktisering av BPA i kommunene sier rapporten at det er ulik tildelingspraksis og praktisering av BPA i kommunene.  

Brukerstyrt personlig assistanse og utviklingshemmede 
Askheim (2001) har skrevet forskningsrapport (87/2001) fra studiet om brukerstyrt personlig assistanse og utviklingshemmede. Rapporten tar opp spørsmål som hvordan BPA kan tilpasses til personer som ikke kan ivareta brukerstyringen alene, erfaringer med en slik tilpasset modell og hvilke dilemmaer oppstår. Selv om det er noen år siden denne forskningsrapporten ble skrevet så tar den opp problemstillinger som vi tenker fremdeles er aktuelle, og velger derfor å vise til den.

Når BPA benyttes til personer med utviklingshemming ivaretas brukerstyringen av andre, og som regel av foreldre. Brukerne har ulike grader av brukermedvirkning, graden av medvirkning varierer ut ifra alder og funksjonsnivå. Allikevel er brukermedvirkning langt større for personer med utviklingshemming med BPA enn i det ordinære tjenesteapparatet fremgår det i rapporten. Bakgrunnen er at tjenestene er mer fleksible og forutsigbare med BPA. Det blir enklere å få til individuell tilpasninger med færre assistenter, mer stabilitet og kontinuitet.

«En konklusjon av studien må være at BPA framstår som en ordning som gir gode muligheter for å realisere prinsippet brukermedvirkning for utviklingshemmede»

Askheim viser til at brukermedvirkning og brukerinnflytelse er prinsipper som skal prege tjenestetilbudet uavhengig av hvilke tjenester man har. Foreldrene til brukerne med BPA uttrykker at de er tilfredse fordi BPA er et godt virkemiddel for en mer selvstendig tilværelse for deres sønn eller datter, og for at organiseringsmåten gir foreldrene mer fri og forutsigbar livssituasjon (Askheim 2001).

Referanser: 

Askheim, O., P. (87/2001) Når styringsevnen er begrenset. Brukerstyrt personlig assistanse og utviklingshemmede. Høgskolen i Lillehammer ISBN 82-7184-263-3

Askheim, O., P. Andersen, J. og Guldvik, I. (166/2015) BPA- status og forslag til framtidig rapportering. Sluttrapport fra prosjektet «Brukerstyrt personlig assistanse. Utredning/analyse av innhold, omfang og effekt av ordningen https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/282133/166%20askheim.pdf?sequence=1&isAllowed=y Høgskolen i Lillehammer.

Ervik, R. Kjerstad, E. Linden, T., S. og Rubecksen, K.  (2/2017) Rettighetsfesting av BPA – store forventninger, betinget suksess https://www.regjeringen.no/contentassets/0a8d4f41b5c541ddab1e7280533dbeaf/rettighetsfesting_bpa_171013.pdf  Uni Research Rokkansenteret, Stein Rokkan senter for flerfaglig samfunnsstudier

Likestillings- og diskrimineringsombudet (2022) Retten til et selvstendig liv og til å være en del av samfunnet. Ombudets gjennomgang av saker om helse- og omsorgstjenester til mennesker med utviklingshemming. Rapport.

Rambøll Management Consulting (2012) Kunnskap om behov for og tildeling av brukerstyrt personlig assistanse. Rapport IS-0376

Andre nyttige referanser: 
Askheim, O., P. Andersen, J. og Guldvik, I (2017)
Når brukerne innoverer - Brukerstyrt personlig assistanse som sosial innovasjon. Tidsskrift for omsorgsforskning 01/2017

Andersen, J. og Guldvik, I. (156/2013) BPA – trekk ved kommunal saksbehandling, arbeidsgivernes tilrettelegging og assistentenes arbeidsbetingelser». Forskningsrapport nr. 156 / 2013, Høgskolen i Lillehammer

Askheim O., P. (157/2013) Brukerstyrt personlig assistanse – Kunnskapsstatus. Forskningsrapport nr. 157/2013, Høgskolen i Lillehammer

Askheim, O., P. Andersen, J., Guldvik, I., Jenhaug, L. og Begg, I., S. (162/2014) Brukerstyrt personlig assistanse – statlig policy, kommunal iverksetting og klagesaker. Forskningsrapport nr. 162/2014, Høgskolen i Lillehammer.

Askheim, O., P. Andersen, J. og Guldvik, I. (2017) Når brukerne innoverer – Brukerstyrt personlig assistanse som sosial innovasjon. Tidsskrift for omsorgsforskning, 3, 2017. https://www.idunn.no/tidsskrift_for_omsorgsforskning/2017/01/naar_brukerne_innoverer_-_brukerstyrt_personlig_assistanse_s 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Utviklingshemming og ernæring: Forskning
  • URO – et prosjekt om utviklingshemming og rus
  • Nettressurser om trening og fysisk aktivitet
  • E-læringer: Kunnskapsbasert Habilitering
  • Utviklingshemming og koronapandemi
  • Koordinert og sammenhengende tjenestetilbud

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

12
jan

Utviklingshemming og ernæring: Forskning

Hva sier forskning om utviklingshemming og ernæring, og hvilke verktøy og ressurser er tilgjengelig i Norge? Dette kan du lese om i denne artikkelen

Les mer
4
jan

Tvang og makt: Utfordrende atferd og årsak

Utfordrende atferd er den korrekte betegnelsen vi skal bruke når vi snakker om atferd som kan være vanskelig for brukeren eller de som er sammen med og omgås brukeren. Årsaken til at man ønsker å [...]

Les mer
20
des

URO – et prosjekt om utviklingshemming og rus

URO- Utviklingshemming, Rus, Opplysning, er et IOGT-prosjekt finansiert av Stiftelsen Dam. IOGT er en ideell organisasjon som har som mål at det skal være lett å ta rusfrie valg. I URO-prosjektet vil [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU