Tvang og makt i skolesektoren
Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Elever med omfattende og kombinerte lærevansker har betydelige utfordringer med å forstå, bevege seg og bearbeide sanseinntrykk, og de kan i liten grad bruke symboler når de kommuniserer med andre. Utfordringene er så omfattende at kompetansemålene i Kunnskapsløftet er lite aktuelle. Opplæringen trenger en alternativ innretning der målet er at en elev kan delta mer i naturlige situasjoner i dagliglivet. Statped har utviklet en veileder til en deltakelsesfokusert IOP-mal som er spesielt tilpasset elever med omfattende og kombinerte lærevansker.
I utgangspunktet gjelder Læreplanverket for Kunnskapsløftet alle elever, også for spesialundervisning. Men noen elever har behov for mål som forutsetter et alternativt innhold i større deler av opplæringen. Disse målene kan være knyttet til ferdigheter på områder som for eksempel:
- egenomsorg (å kunne ta vare på seg selv, kropp og helse)
- kommunikasjon (å kunne gjøre seg forstått og forstå andre)
- nærhet og samhørighet (å ha kontakt med og tilhørighet til andre mennesker)
- verdsatte sosiale roller
- praktiske ferdigheter
Dersom det er behov for større eller mindre avvik fra kompetansemålene i Kunnskapsløftet, må det komme frem i enkeltvedtaket om spesialundervisning. Elevens individuelle opplæringsplan må også utdype dette ytterligere. Til dette arbeidet kan veilederen til deltakelsesfokusert IOP være til nytte. Veilederen finner du på denne siden
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».