Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Eksempel: Podcast om Parenting Young Children (PYC)

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
8. mars 2021 - Foreldre med utviklingshemming

Eksempel: En podcast om PYC

Foreldre med kognitive vansker er en sammensatt gruppe med ulike utfordringer og hjelpebehov i foreldrerollen. Foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children - PYC, er et veiledningsprogram spesielt rettet mot foreldre med kognitive vansker.   

Bilde av Anne Thronsen, Ellinor Young og Steinar VikholtParenting Young Children - PYC, er et foreldreveiledningsprogram oversatt til norsk språk og kultur av Anne Thronsen og Ellinor Young. PYC egner seg til veiledning av foreldre med behov for konkret, individuell og hjemmebasert veiledning og støtte, for å styrke samspill og omsorgskompetanse for barn. Programmet har som mål å gi støtte til innlæring og utvikling av foreldreferdigheter i samspill og praktisk omsorgskompetanse. 

I episode fire i podcasten Sosialpodden, laget av institutt for helse-, sosial- og velferdsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge har Steinar Vikholt tatt en prat med Thronsen og Young om foreldreveiledningsprogrammet. Episoden kan du høre her. 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Forskning: Foreldre med kognitive vansker
  • Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet
  • SUF-Kunskapscentrum, et prosjekt om foreldre med kognitiv svikt
  • Eksempel: Foreldreveiledning til foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

8
mar

Forskning: Foreldre med kognitive vansker

Foreldre med kognitive vansker er en sammensatt gruppe med forskjellige utfordringer og hjelpebehov i foreldrerollen. Forskning viser at mange har gode [...]

Les mer
8
jan

Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet

NTNU Samfunnsforskning utga i 2014 rapporten «Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet». Denne rapporten presenterer en studie av familier der en eller begge foreldrene har [...]

Les mer
8
jan

SUF-Kunskapscentrum, et prosjekt om foreldre med kognitiv svikt

SUF-Kunskapscentrum er et prosjekt som arbeider med å samle og spre kunnskap om støtte til barn og foreldre i familier der noen foreldre har en utviklingsforstyrrelse eller andre kognitive [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2022 NAKU