Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Foreldre med kognitive vansker: Introduksjon

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Pårørende og familie > Foreldre med kognitive vansker

Foreldre med kognitive vansker: Introduksjon

Foreldre med kognitive vansker er en sammensatt foreldregruppe som det i liten grad har vært fokus på, både innenfor forskning og i tjenesteapparatet. I denne artikkelen gis en kort introduksjon til området og en gjennomgang av hvilke ressurser som finnes i Kunnskapsbanken.  

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
19. april 2023. Sist oppdatert: 19. april 2023

Maleri av Audgunn Vilhelmsen ©Galleri Lista Fyr

I overskriften på området og i artiklene du finner på området, benyttes begrepet kognitive vansker for å beskrive foreldregruppen. Bakgrunnen for dette er at forskningen området bygger på har et bredere nedslagsfelt enn foreldre med utviklingshemming. Begrepet kognitive vansker innlemmer også blant annet foreldre med autismespekterforstyrrelser, ervervede hjerneskader og nevropsykiatriske diagnoser.      

Antallet barn som vokser opp med foreldre, der en eller begge foreldrene har kognitive vansker, er langt høyere enn tidligere antatt. Rapporten Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet (Tøssebro, Midjo, Paulsen & Berg, 2014), anslår at det i Norge i dag fødes rundt 500 barn per årskull, der en eller begge foreldrene har kognitive vansker. Samlet utgjør det cirka 10 000 barn i aldersgruppen 0-18 år. Mange av familiene er i kontakt med barnevernet og foreldregruppen er overrepresentert blant foreldre som opplever omsorgsovertakelse. Samtidig vil tilrettelagt oppfølging og tilpasset veiledning gi gode muligheter for at foreldrene kan utvikle sine omsorgsferdigheter.   

I forskningsartikkelen i Kunnskapsbanken kan du lese mer om hva nasjonal og internasjonal forskning forteller om foreldrene og deres barn. Artikkelen beskriver hvem foreldre er og hva begrepet kognitive vansker innebærer. I tillegg belyses hvilke utfordringer som knytter seg til denne foreldregruppen og deres barn spesielt, og hvilke hjelpetiltak som vil kunne være effektfulle.

Et av hjelpetiltakene som løftes frem er foreldreveiledningsprogrammet Parenting Young Children, forkortet PYC. Programmet har som mål å styrke foreldrenes kompetanse i praktiske ferdigheter og samspill med barnet og er spesielt rettet mot foreldre med kognitive vansker. I Kunnskapsbanken, kan du i eksempelartikkelen, Foreldreveiledning til foreldre med kognitive funksjonsnedsettelser, lese mer om hvordan programmet er bygget opp, hvilke læringsstrategier som vektlegges og resultatene programmet kan vise til.  

Foreldreveiledningsprogrammet er oversatt til norsk språk og kultur av universitetslektor Anne Thronsen og førstelektor Ellinor Young. I eksempelartikkelen, En podcast om PYC, kan du lytte til podcasten Sosialpodden, der Thronsen og Young intervjues om programmet.

Du finner også to eksempelartikler fra henholdsvis Senter for foreldre og barn i Trondheim og en kommunal barnevernstjeneste, begge lokalisert i Trondheim. I artiklene møter du ansatte fra ulike deler av tjenesteapparatet som gjennom sitt arbeid har erfaring med familiene. De forteller om hvilke oppfølgings- og veiledningsbehov foreldrene har og hvilke utfordringer som spesielt for denne foreldregruppen og deres barn. 

Artikkelen, SUF-Kunskapscentrum – et prosjekt om foreldre med kognitiv svikt, omtaler et svensk prosjekt som arbeider med å samle og spre kunnskap om støtte til barn og foreldre i familier der en eller begge foreldrene har utviklingsforstyrrelser eller andre kognitive vanskeligheter som påvirker foreldrerollen. I artikkelen lenkes en videre til SUF-Kunskapscentrums nettside. Her finner du et stort omfang ressurser. Forskningsartikler, filmer, veiledningsmateriell og mye mer.   

----
Bilde: Audgunn Vilhelmsen Nordberg -Galleri Lista Fyr

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2023) "Foreldre med kognitive vansker: Introduksjon" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 19. april 2023, lest 9. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/foreldre-med-kognitive-vansker-introduksjon
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Uteteam Barn og Unge i Sarpsborg kommune
  • Foreldreskap hos foreldre med kognitive vansker
  • Foreldre: Introduksjon
  • Ambulerende foreldreveiledning i Søndre Nordstrand
  • Opplæringsprogram om pårørende
  • Foreldre med kognitive vansker: Lovverk og statlige føringer

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

2
jul

Uteteam Barn og Unge i Sarpsborg kommune

Sarpsborg kommune ønsker å dreie de pårørendestøttende tjenestene i retning av tidlig innsats og forebygging. Et av tiltakene kommunen har satt i gang er etableringen av Uteteam Barn og Unge. De [...]

Les mer
12
mar

Foreldreskap hos foreldre med kognitive vansker

"Jeg vil gjerne ha hjelp, men ta ikke barna mine." Foreldreskap hos foreldre med kognitive vansker. Det er tittel på avhandling fra Ida Runge. I denne avhandlingen forteller 23 svenske foreldre [...]

Les mer
27
feb

Foreldre: Introduksjon

Foreldre og familie har stort behov for informasjon i alle faser og overganger knyttet til barn med utviklingshemming. I denne artikkelen gis en kort introduksjon til temaområdet og en gjennomgang av [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU