Velferdsteknologi for personer med Downs syndrom og demens
Austevoll kommune har over flere år vært opptatt av velferdsteknologi. De har deltatt i det nasjonale velferdsteknologiprogrammet og i flere prosjekter, både i egen kommune, og i samarbeid med andre [...]
Tann- og munnstell er for de fleste av oss en dagligdags rutine som gjennomføres uten at en tenker spesielt mye over hva og hvordan en gjør det. Dette kan være en av grunnene til at vi kanskje ikke alltid har et systematisk og særlig fokus på det når vi yter tjenester til personer med utviklingshemming. Det er kanskje lett å tenke at vi gjør det slik vi gjør det hjemme hos oss selv, uten å tenke over at det å bistå andre med tannhelse innebærer noe helt annet enn å ta vare på egen. For å gi forsvarlig og god oppfølging av tannhelse er det nødvendig både med kunnskap om tann- og munnstell, og også om det å tilnærme seg intime og personlige forhold hos den enkelte.
De som arbeider i tjenestene opplevde også at det var viktig å tilpasse anbefalingene fra tannhelsetjenestene til de tjenestene som ble gitt i hjemmene til tjenestebrukere med utviklingshemming. Det var blant annet fokus på å utvikle materiell som ikke opplevdes som stigmatiserende og med for mye fokus på helse i eget hjem. Tannstellkort ble blant annet utformet på en måte som gjorde dem lite synlige på baderom.
Det har vært viktig å måle resultater i prosjektet. Blant annet har personene det gjelder vært hos tannlegen en gang hver tredje måned, der de også har fått vurdert tannstell og fremgang. De har etterhvert brukt BSI (belegg-slimhinneindeks) som mål. Prosjekttavle har vært et viktig hjelpemiddel ved gjennomføringen av systematisk forbedring av tannhelse i Radøy. Her har en kunnet føre opp utvikling av tannhelsen hos den enkelte bruker..jpg)