Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Habilitering: Lovverk og sentrale føringer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
10. august 2022 - Helse og omsorg > Habilitering

Habilitering: Lovverk og sentrale føringer

I denne artikkelen kan du lese om lovgrunnlaget for koordinator og individuell plan. 

Bilde av blad. Copyright Kim Berge

Rett og plikt til koordinator og individuell plan
Rett og plikt til koordinator og individuell plan er nedfelt i flere ulike lovregler.

  • Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5, 2-5b og 2-5c
  • Helse- og omsorgstjenesteloven §§ 7-1, 7-2 og 7-2a
  • Spesialisthelsetjenesteloven §§ 2-5 og 2-5a
  • Psykisk helsevernloven § 4-1
  • Barnevernloven § 3-2a 
  • Arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 15 (NAV-loven)
  • Sosialtjenesteloven § 28 og § 33

Bestemmelsene utdypes i Forskrift om individuell plan ved ytelse av velferdstjenester og Forskrift om habilitering og rehabilitering, og koordinator. Rutiner for samarbeid mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten skal nedfelles i samarbeidsavtaler jf. helse- og omsorgstjenesteloven. Helsedirektoratet har utgitt veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. 

Skolens plikt til å delta i arbeidet med individuell plan er nedfelt i Opplæringslova § 4A-14  og Privatskolelova §3-6a om samarbeid og samordning. Lovene viser til at kommunen, fylkeskommunen og skolen "skal samarbeide med andre tenesteytarar dersom samarbeid er nødvendig for å gi eleven eit heilskapleg og samordna tenestetilbod. Dersom eleven har individuell plan etter anna lov og forskrift, skal skolen delta i samarbeid om utarbeiding og oppfølging av tiltak og mål i den individuelle planen."

Mer om individuell plan i denne artikkelen. 

Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet har  gått sammen om å lage veilederen Barn og unge med habiliteringsbehov, Samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanninssektoren om barn og unge som trenger samordnet bistand. Veilederen  gir statlige føringer som skal bidra til bedre samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanningssektoren gjennom  at barn og unge får nødvendig og individuell tilpasset bistand i habiliteringsprosessen. Veilederen omhandler tjenestenes roller, ansvar, funksjon og  etablering av samhandlingsrutiner.

Helsedirektoratet  utgav høsten 2016  en veileder om pårørende i helse- og omsorgssektoren.  Veilederen tar for seg helseforetak og kommuners plikt ovenfor pårørende, hvem regnes som pårørende, involvering av pårørende i utredning, behandling, informasjon og støtte til barn som pårørende mv.

Les også artikkelen koordinert og sammenhengende tjenestetilbud.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Utviklingshemming og ernæring: Forskning
  • URO – et prosjekt om utviklingshemming og rus
  • Nettressurser om trening og fysisk aktivitet
  • E-læringer: Kunnskapsbasert Habilitering
  • Utviklingshemming og koronapandemi
  • Koordinert og sammenhengende tjenestetilbud

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

20
mar

Kosthold: E-Læring

Hva er egentlig god ernæringspraksis? Og hvordan kan du bidra til det der du jobber - uten å tråkke på brukernes selvbestemmelsesrett?   

Les mer
12
jan

Utviklingshemming og ernæring: Forskning

Hva sier forskning om utviklingshemming og ernæring, og hvilke verktøy og ressurser er tilgjengelig i Norge? Dette kan du lese om i denne artikkelen

Les mer
4
jan

Tvang og makt: Utfordrende atferd og årsak

Utfordrende atferd er den korrekte betegnelsen vi skal bruke når vi snakker om atferd som kan være vanskelig for brukeren eller de som er sammen med og omgås brukeren. Årsaken til at man ønsker å [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU