Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Samhandling: Lovverk og statlige føringer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
14. april 2016 - Helse og omsorg > Samhandling

Samhandling: Lovverk og statlige føringer

Koordinerende enhet finnes både i kommunene, i spesialithelsetjenesten og i helseregionene. Koordinerende enhet skal være knutepunkt i samhandlingen mellom bruker eller pasient og de ulike instansene i hjelpeapparatet.

Rett og plikt til koordinator og samhandling
Rett og plikt til samhandling,  koordinator og individuell plan er nedfelt i flere ulike lovregler.

• Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5
• Helse- og omsorgstjenesteloven §§ 7-1 og 7-2
• Spesialisthelsetjenesteloven §§ 2-5 og 2-5a
• Psykisk helsevernloven § 4-1
• Barnevernloven § 3-2a og
• Arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 15.

Bestemmelsene utdypes i Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator(2011). Rutiner for samarbeid mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten skal nedfelles i samarbeidsavtaler jf. helse- og omsorgstjenesteloven.

Skolens plikt til å delta i arbeidet med individuell plan er nedfelt i: Komentar til opplæringslova § 15.5. Prop. 129 L (2012-2013) Endringer i opplæringslova og privatskolelova (spesialundervisning m.m.)   Lovforslaget er en oppfølging av tiltak i Meld. St. 18 (2010-2011) Læring og fellesskap. På bakgrunn av forslag i NOU 2009: 18 Rett til læring fremmet Kunnskapsdepartementet forslag i meldingen om at det hjemles i opplæringsloven at skolen skal delta i samarbeid om utarbeiding og oppfølging av tiltak og mål i individuell plan hjemlet etter helselovgivningen og sosiallovgivningen. Slikt samarbeid skal skje når det er nødvendig for å ivareta elevens behov for et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud.

En utdyping av retten til individuell plan kom gjennom ny forskrift om individuell plan og koordinator i 2012. Høsten 2015 kom det i tillegg en veileder til forskriften om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Mer om individuell plan i denne artikkelen. 

Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet har  gått sammen om å lage veilederen Barn og unge med habiliteringsbehov, Samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanninssektoren om barn og unge som trenger samordnet bistand,(2015). Veilederen  gir statlige føringer som skal bidra til bedre samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanningssektoren gjennom  at barn og unge får nødvendig og individuell tilpasset bistand i habiliteringsprosessen. Veilederen omhandler tjenestenes roller, ansvar, funksjon og  etablering av samhandlingsrutiner.

Helsedirektoratet  utgav høsten 2016  en veileder om pårørende i helse- og omsorgssektoren.  Veilederen tar for seg helseforetak og kommuners plikt ovenfor pårørende, hvem regnes som pårørende, involvering av pårørende i utredning, behandling, informasjon og støtte til barn som pårørende mv.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Informasjonsside om vergemål
  • Traumebevisst forståelse som myndiggjørende praksis
  • Samordning av tjenester for utsatt barn og unge – Hva virker?
  • Rapport om dødsfall på en akuttpsykiatrisk sengepost 
  • Utviklingshemming og traumelidelser
  • Utviklingshemming og depresjon

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

11
jan

Informasjonsside om vergemål

Vergemål er et frivillig hjelpetiltak for personer som på grunn av sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse ikke klarer å ivareta sine interesser selv. Ansvarsområdene kan blant annet være å hjelpe [...]

Les mer
5
jan

Materiell om lindrende omsorg og behandling

På denne siden har vi samlet opplæringsmateriell, brosjyrer, e-læring mv i temaene lindrende omsorg, behandling og sorg for personer med utviklingshemming. Dette materialet kan være til hjelp i [...]

Les mer
19
nov

Seksualitet: Litteratur, materiell og nettressurser

I denne artikkelen har vi samlet et utvalg av ressurser i temaet seksualitet.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU