Opplæring om seksualitet: Eksempel
Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
I denne artikkelen kan du lese om lovgrunnlaget for habilitering, koordinator og individuell plan.
Habilitering en prosess som bidrar til å styrke mennesker med funksjonsnedsettelser, slik at de kan oppnå best mulig deltakelse og livskvalitet.
Habilitering påvirkes av en rekke lover og regler.
Her er noen eksempler på slike lover:
Helse- og omsorgstjenesteloven: Dette er en sentral lov som regulerer helse- og omsorgstjenester i Norge. Den omfatter også habiliteringstjenester og fastsetter hvordan kommunene skal organisere og tilby slike tjenester.
Pasient- og brukerrettighetsloven: Denne loven gir pasienter og brukererettigheter i helse- og omsorgstjenestene. Den inneholder bl.a. bestemmelser om rett til individuell plan, medvirkning og informasjon.
Lov om spesialisthelsetjeneste m.m.: Habilitering i henhold til spesialisthelsetjenesteloven referer til tjenester som gis til personer med medfødt eller tidlig ervervet funksjonsnedsettelse. Målet er å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse i samfunnet.
Disse lovene sikrer at personer med funksjonsnedsettelser får tilgang til nødvendige tjenester og tiltak for å oppnå best mulig funksjonsnivå og livskvalitet. Habiliteringsprosessen er ofte individuell og tilpasset den enkeltes behov.
Habilitering gis av både spesialist- og primærhelsetjenesten avhengig av den enkeltes behov. Om det er mer grunnleggende og langvarige tjenester som etterspørres vil dette omfatte habilitering i kommune. Les mer om dette i veilederen for rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator.
Ved behov for mer spesialiserte tilbud enn det kommunen kan gi, kan en få habilitering og rehabilitering i spesialisthelsetjenesten. Les mer om detter her.
Oppgavene er mer konkret utformet for spesialisthelsetjenesten enn for kommunene, jfr. forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator § 5. Dette er i tråd med prinsippet om at spesialisthelsetjenesten er negativt avgrenset i forhold til oppgavene som påhviler det kommunale tjenestenivå. Det innebærer at det som ikke er definert som spesialisthelsetjeneste, er et kommunalt ansvar. Se kapitlet om avklaring av ansvar og oppgaver.
Om pasient eller bruker har behov langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har en rett til å få utarbeidet en individuell plan.
Rett og plikt til koordinator og individuell plan
Rett og plikt til koordinator og individuell plan er nedfelt i flere ulike lovregler.
Bestemmelsene utdypes i Forskrift om individuell plan ved ytelse av velferdstjenester og Forskrift om habilitering og rehabilitering, og koordinator. Rutiner for samarbeid mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten skal nedfelles i samarbeidsavtaler jf. helse- og omsorgstjenesteloven. Helsedirektoratet har utgitt veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator.
Skolens plikt til å delta i arbeidet med individuell plan er nedfelt i Opplæringslova § 4A-14 og Privatskolelova §3-6a om samarbeid og samordning. Lovene viser til at kommunen, fylkeskommunen og skolen "skal samarbeide med andre tenesteytarar dersom samarbeid er nødvendig for å gi eleven eit heilskapleg og samordna tenestetilbod. Dersom eleven har individuell plan etter anna lov og forskrift, skal skolen delta i samarbeid om utarbeiding og oppfølging av tiltak og mål i den individuelle planen."
Mer om individuell plan i denne artikkelen.
Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet har gått sammen om å lage veilederen Barn og unge med habiliteringsbehov, Samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanninssektoren om barn og unge som trenger samordnet bistand. Veilederen gir statlige føringer som skal bidra til bedre samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanningssektoren gjennom at barn og unge får nødvendig og individuell tilpasset bistand i habiliteringsprosessen. Veilederen omhandler tjenestenes roller, ansvar, funksjon og etablering av samhandlingsrutiner.
Helsedirektoratet utgav høsten 2016 en veileder om pårørende i helse- og omsorgssektoren. Veilederen tar for seg helseforetak og kommuners plikt ovenfor pårørende, hvem regnes som pårørende, involvering av pårørende i utredning, behandling, informasjon og støtte til barn som pårørende mv.
Les også artikkelen koordinert og sammenhengende tjenestetilbud.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».