Opplæring om seksualitet: Eksempel
Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Skolestart er en viktig milepæl for alle foreldre. Men hva når barnet er utviklingshemmet? I et helt år har produsent, Sveinung Wiig Andersen, fulgt Viktor og Theas forberedelser til skolestart .
Skolestart for et barn med utviklingshemming krever forberedelser langt ut over nye klær og nytt pennalhus. Noen foreldre gruer seg i årevis til første skoledag og forteller om bekymring og engstelse for hvordan det skal gå når barnet skal begynne på skolen. Da blir planlegging, overføring av kunnskap, informasjon og å skape trygge rammer viktigere en ved en vanlig skolestart.
I filmen ”Skoleveien” møter vi Viktor (7) fra Hvaler og Thea (7) fra Kristiansand. I over ett år følger vi dem gjennom opp- og nedturer. Skoleveien er to historier om ulike veier til skole. På Hvaler har Viktors skolestart vært planlagt i over to år. Skole og barnehage samarbeider tett om kompetanseoverføring. Theas skolestart viser seg å bli mer kronglete. Det tar tid å få avklart skoletilbud, ressurser og oppfølging og far til Thea blir frustrert og usikker.
Store forskjeller
- Det er store ulikheter i hvordan kommunene håndterer skolestart for barn med spesielle behov, sier regissør og prosjektleder, Sveinung Wiig Andersen. Mens noen kommuner planlegger i årevis, finnes det eksempler på skoler som knapt planlegger i det hele tatt. I arbeid med filmen har vi også sett at mange foreldre som ønsker at sitt barn skal begynne i vanlig skole, systematisk blir anbefalt spesialskole, sier Wiig Andersen.
Sårbar overgang
Gjennom filmen ønsker han å peke på at skolestart er en sårbar overgang som må tas på alvor om en skal lykkes. Det er en politisk målsetning å skape en inkluderende skole for alle. For å få til dette må en begynne å se på hva barn med spesielle behov kan tilføre og hvordan de kan bidra til et rausere og mer mangfoldig samfunn, sier Wiig Andersen.
Det er mange spørsmål knyttet til skolestart. Når bør planleggingen starte? Hvilken skole skal vi velge? Hva bør planlegges? Og hva er viktige faktorer for å lykkes? Filmen er først og fremst to historier med livserfaring. Vi håper dette kan komme andre kommuner til nytte ved planleggingen av skolestart for et barn med utviklingshemming. Filmen er ment som et utgangspunkt for debatt og samtale. - Den erfaringsbaserte kunnskapen formidlet av personer som selv har kjent på kroppen, har en spesiell verdi. Ved å følge Viktor og Thea og familienes vei til skolestart får vi innblikk i en litt annerledes skolestart, sier Wiig Andersen.
(Teksten er hentet fra Statped sin egen omtale)
Filmen er på 36 minutter og er produsert av Sørlandet kompetansesenter i samarbeid med Norsk Forbund for Utviklingshemmede og er støttet av stiftelsen Helse- og Rehabilitering.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».