Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Barnehage

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Habilitering
    • Helse
    • Psykisk helse
    • Rus
    • Ernæring
    • Seksuell helse
    • Aldring
    • BPA
    • Legemidler
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Oppvekst og utdanning > Barnehage

Barnehage

Barnehagen har et viktig samfunnsmandat i å fremme inkludering, trivsel og utvikling for alle barn – også barn med utviklingshemming. Barnehagen skal sikre barn under opplæringspliktig alder et oppvekstmiljø som både gir utfordringer som er tilpasset barnets alder og funksjonsnivå og trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger. I denne artikkelen kan du lese om barnehagens innhold og oppgaver, inkludering i barnehagen og finne lenker til utgitte stortingsmeldinger som omhandler barnehage. 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
3. januar 2022. Sist oppdatert: 17. september 2025

I tråd med barnehageloven og rammeplanen for barnehagen, skal det allmennpedagogiske tilbudet tilpasses barnas individuelle behov og forutsetninger. Dette inkluderer både tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp.

Utdanningsdirektoratet har i 2025 publisert en oppdatert veileder om spesialpedagogisk hjelp

Veilederen gir en grundig beskrivelse av:

  • Barnets individuelle rett til spesialpedagogisk hjelp (§ 31 i barnehageloven)
  • Saksgang og krav til dokumentasjon, samtykke og vedtak.
  • Organisering og innhold i hjelpen, inkludert foreldrerådgivning og bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
  • Skillet mellom tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp

I tillegg er rammeplanen for barnehagen fortsatt gjeldende, med siste endringer i 2021. Den legger vekt på barns medvirkning, samarbeid med hjemmet og tilrettelegging for barn som trenger ekstra støtte. Ifølge rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver skal barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barn med særskilte behov har fortrinnsrett for plass i barnehagen og barnehagearenaen er den arenaen som synes å fungere best med tanke på å gi alle barn mulighet for deltakelse og inkludering. Barnehagen skal styrke barns muligheter for læring og aktiv deltakelse i et fellesskap med jevnaldrende. Barnehagen skal ha de fysiske, sosiale og kulturelle kvaliteter som til enhver tid er i samsvar med eksisterende kunnskap og innsikt om barndom og barns behov. Barn har rett til omsorg og nærhet. For barnehagen er det en primæroppgave å gi omsorg og nærhet og sørge for at barna ut fra alder og individuelle forutsetninger blir møtt med lydhørhet, innlevelse og vilje til samspill. Barna skal lære å ta vare på seg selv og hverandre, og utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter.

Rammeplanen vektlegger også betydningen av et kompetent personale og et godt læringsmiljø. Barnehagens personale har en yrkesetisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. En omsorgsfull relasjon er preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill. Barnehagen og de ansatte skal legge fysisk og organisatorisk til rette for variert lek i barnegruppa. Barn som ikke deltar i lek, holdes utenfor eller ødelegger andres lek skal gis særlig oppfølging. Barnehagen skal hele tiden jobbe for å støtte og fremme barnas sosiale ferdigheter.

De aller fleste barn med særskilte behov har barnehageplass og undersøkelser viser at de aller fleste trives i barnehagen. Mye tyder derfor på at barnehagen lykkes godt med inkludering. Inkludering er et grunnleggende prinsipp i regjeringens utdanningspolitikk. Det utdanningspolitiske målet om inkludering handler om at barn og unge med ulik sosial bakgrunn og med forskjellig etnisk, religiøs og språklig tilhørighet skal møtes i en barnehage som har høy kvalitet og høye forventninger til læring for alle. Den inkluderende barnehagen er basert på verdier og et menneskesyn med grunnleggende respekt for menneskerettighetene og menneskers likeverd. 

Kunnskapsdepartementet har lagt frem flere meldinger som skal bidra til dette målet. Den røde tråden er tidlig innsats og kompetanseutvikling i barnehage og skole:

  • Tidlig innsats i barnehage og skole – St.meld. nr. 16 (2006–2007) … og ingen sto igjen
  • Et godt barnehagetilbud til alle – St.meld. nr. 41 (2008–2009) Kvalitet i barnehagen 
  • Læring og fellesskap - Meld. St. nr 18 (2010-2011) Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særskilte behov.
  • Tid for lek og læring - Meld. St. 19 (2015-2016) -Bedre innhold i barnehagen 
  • Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Meld. St. 6 (2019-2020)
  • På høy tid! NOU 2023:13 - Realisering av funksjonshindredes rettigheter
  • Meld. St. 32 (2024–2025) Trygg oppvekst i et digitalt samfunn
  • Forslag til endringer i barnehageloven Prop. 138 L (2024–2025) styring og finansiering av barnehagesektoren

Tidlig innsats og inkluderende fellesskap

Meld. St. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO er et sentralt styringsdokument som fortsatt har stor relevans. Meldingen legger vekt på:

  • Tidlig innsats som en forutsetning for god utvikling og læring.
  • Tverrfaglig samarbeid og kompetanseløft i barnehager og PP-tjenesten.
  • Økt tilstedeværelse av støttetjenester i barnehagen

NOU 2023:13 – På høy tid! aktualiserer behovet for helhetlige og inkluderende tjenester. Utredningen understreker viktigheten av gode overganger mellom barnehage og skole, og at barn med utviklingshemming skal møtes med høye forventninger og tilpasset støtte. Forskere har eksempelvis kritisert dagens skoletilbud for å ha for lave ambisjoner og forventninger til barn med funksjonsvariasjon og deres læringspotensial.

Trygg oppvekst i et digitalt samfunn, Meld. St. 32 (2024–2025), påpeker blant annet funksjonsnedsatte barn og elevers rett til å delta i et digitalt samfunn og alles rett til beskyttelse med hensyn til personvern. 

Kunnskapsdepartementet har nettside om Barnehager. På den temasiden ligger det nyttige fagstoff, artikler og lenker videre. Du kan blant annet lese om  veilederen for bemanning i barnehagen,  om videreutdanning for barnehageansatte, og om regjeringens satsing på barnehagene frem mot 2030 i den nasjonale strategiplanen "Barnehagen for en ny tid" . 

I denne artikkelen kan du lese forskning om barnehagebarn med behov for spesialpedagogisk hjelp.

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2022) "Barnehage" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 17. september 2025, lest 18. september 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/barnehage
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Diagnose: Årsak til psykisk utviklingshemming
  • Folkehøgskole og elever med Downs Syndrom
  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Grunnskole

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mai

Folkehøgskole og elever med Downs Syndrom

Folkehøgskole kan være en unik mulighet for elever med utviklingshemming. I denne artikkelen kan du lese om folkehøgskole, hvilke erfaringer foreldre til folkehøgskoleelever med Downs syndrom har, og [...]

Les mer
26
nov

Opplæring om seksualitet: Eksempel

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]

Les mer
26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU