Folkehøgskole og elever med Downs Syndrom
Folkehøgskole kan være en unik mulighet for elever med utviklingshemming. I denne artikkelen kan du lese om folkehøgskole, hvilke erfaringer foreldre til folkehøgskoleelever med Downs syndrom har, og [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Barnehagen har et viktig samfunnsmandat i å fremme inkludering, trivsel og utvikling for alle barn – også barn med utviklingshemming. Barnehagen skal sikre barn under opplæringspliktig alder et oppvekstmiljø som både gir utfordringer som er tilpasset barnets alder og funksjonsnivå og trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger. I denne artikkelen kan du lese om barnehagens innhold og oppgaver, inkludering i barnehagen og finne lenker til utgitte stortingsmeldinger som omhandler barnehage.
I tråd med barnehageloven og rammeplanen for barnehagen, skal det allmennpedagogiske tilbudet tilpasses barnas individuelle behov og forutsetninger. Dette inkluderer både tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp.
Utdanningsdirektoratet har i 2025 publisert en oppdatert veileder om spesialpedagogisk hjelp
Veilederen gir en grundig beskrivelse av:
I tillegg er rammeplanen for barnehagen fortsatt gjeldende, med siste endringer i 2021. Den legger vekt på barns medvirkning, samarbeid med hjemmet og tilrettelegging for barn som trenger ekstra støtte. Ifølge rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver skal barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barn med særskilte behov har fortrinnsrett for plass i barnehagen og barnehagearenaen er den arenaen som synes å fungere best med tanke på å gi alle barn mulighet for deltakelse og inkludering. Barnehagen skal styrke barns muligheter for læring og aktiv deltakelse i et fellesskap med jevnaldrende. Barnehagen skal ha de fysiske, sosiale og kulturelle kvaliteter som til enhver tid er i samsvar med eksisterende kunnskap og innsikt om barndom og barns behov. Barn har rett til omsorg og nærhet. For barnehagen er det en primæroppgave å gi omsorg og nærhet og sørge for at barna ut fra alder og individuelle forutsetninger blir møtt med lydhørhet, innlevelse og vilje til samspill. Barna skal lære å ta vare på seg selv og hverandre, og utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter.
Rammeplanen vektlegger også betydningen av et kompetent personale og et godt læringsmiljø. Barnehagens personale har en yrkesetisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. En omsorgsfull relasjon er preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill. Barnehagen og de ansatte skal legge fysisk og organisatorisk til rette for variert lek i barnegruppa. Barn som ikke deltar i lek, holdes utenfor eller ødelegger andres lek skal gis særlig oppfølging. Barnehagen skal hele tiden jobbe for å støtte og fremme barnas sosiale ferdigheter.
De aller fleste barn med særskilte behov har barnehageplass og undersøkelser viser at de aller fleste trives i barnehagen. Mye tyder derfor på at barnehagen lykkes godt med inkludering. Inkludering er et grunnleggende prinsipp i regjeringens utdanningspolitikk. Det utdanningspolitiske målet om inkludering handler om at barn og unge med ulik sosial bakgrunn og med forskjellig etnisk, religiøs og språklig tilhørighet skal møtes i en barnehage som har høy kvalitet og høye forventninger til læring for alle. Den inkluderende barnehagen er basert på verdier og et menneskesyn med grunnleggende respekt for menneskerettighetene og menneskers likeverd.
Kunnskapsdepartementet har lagt frem flere meldinger som skal bidra til dette målet. Den røde tråden er tidlig innsats og kompetanseutvikling i barnehage og skole:
Tidlig innsats og inkluderende fellesskap
Meld. St. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO er et sentralt styringsdokument som fortsatt har stor relevans. Meldingen legger vekt på:
NOU 2023:13 – På høy tid! aktualiserer behovet for helhetlige og inkluderende tjenester. Utredningen understreker viktigheten av gode overganger mellom barnehage og skole, og at barn med utviklingshemming skal møtes med høye forventninger og tilpasset støtte. Forskere har eksempelvis kritisert dagens skoletilbud for å ha for lave ambisjoner og forventninger til barn med funksjonsvariasjon og deres læringspotensial.
Trygg oppvekst i et digitalt samfunn, Meld. St. 32 (2024–2025), påpeker blant annet funksjonsnedsatte barn og elevers rett til å delta i et digitalt samfunn og alles rett til beskyttelse med hensyn til personvern.
Kunnskapsdepartementet har nettside om Barnehager. På den temasiden ligger det nyttige fagstoff, artikler og lenker videre. Du kan blant annet lese om veilederen for bemanning i barnehagen, om videreutdanning for barnehageansatte, og om regjeringens satsing på barnehagene frem mot 2030 i den nasjonale strategiplanen "Barnehagen for en ny tid" .
I denne artikkelen kan du lese forskning om barnehagebarn med behov for spesialpedagogisk hjelp.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».