Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Barnehagen skal sikre barn under opplæringspliktig alder et oppvekstmiljø som både gir utfordringer som er tilpasset barnets alder og funksjonsnivå og trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger. I denne artikkelen kan du lese om barnehagens innhold og oppgaver, inkludering i barnehagen og finne lenker til utgitte stortingsmeldinger som omhandler barnehage.
I følge rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver skal barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barn med særskilte behov har fortrinnsrett for plass i barnehagen og barnehagearenaen er den arenaen som synes å fungere best i forhold til å gi alle barn mulighet for deltakelse og inkludering. Barnehagen skal styrke barns muligheter for læring og aktiv deltakelse i et fellesskap med jevnaldrende. Barnehagen skal ha de fysiske, sosiale og kulturelle kvaliteter som til enhver tid er i samsvar med eksisterende kunnskap og innsikt om barndom og barns behov. Barn har rett til omsorg og nærhet. For barnehagen er det en primæroppgave å gi omsorg og nærhet og sørge for at barna ut fra alder og individuelle forutsetninger blir møtt med lydhørhet, innlevelse og vilje til samspill. Barna skal lære å ta vare på seg selv og hverandre, og utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter.
Rammeplanen for barnehagen vektlegger betydningen av et kompetent personale og et godt læringsmiljø. Barnehagens personale har en yrkesetisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. En omsorgsfull relasjon er preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill. Barnehagen og de ansatte skal legge fysisk og organisatorisk til rette for variert lek i barnegruppa. Barn som ikke deltar i lek, holdes utenfor eller ødelegger andres lek skal gis særlig oppfølging. Barnehagen skal hele tiden jobbe for å støtte og fremme barnas sosiale ferdigheter.
De aller fleste barn med særskilte behov har barnehageplass og undersøkelser viser at de aller fleste trives i barnehagen. Mye tyder derfor på at barnehagen lykkes godt med inkludering. Inkludering er et grunnleggende prinsipp i regjeringens utdanningspolitikk. Det utdanningspolitiske målet om inkludering handler om at barn og unge med ulik sosial bakgrunn og med forskjellig etnisk, religiøs og språklig tilhørighet skal møtes i en barnehage som har høy kvalitet og høye forventninger til læring for alle. Den inkluderende barnehagen er basert på verdier og et menneskesyn med grunnleggende respekt for menneskerettighetene og menneskers likeverd.
Kunnskapsdepartementet har lagt frem flere meldinger som skal bidra til dette målet. Den røde tråden er tidlig innsats og kompetanseutvikling i barnehage og skole:
Kunnskapsdepartementet har nettside om Barnehager. På den temasiden ligger det nyttige fagstoff, artikler og lenker videre.
I denne artikkelen kan du lese forskning om barnhagebarn med behov for spesialpedagogisk hjelp.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».