Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Barnehage

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Oppvekst og utdanning > Barnehage

Barnehage

Barnehagen skal sikre barn under opplæringspliktig alder et oppvekstmiljø som både gir utfordringer som er tilpasset barnets alder og funksjonsnivå og trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger. I denne artikkelen kan du lese om barnehagens innhold og oppgaver, inkludering i barnehagen og finne lenker til utgitte stortingsmeldinger som omhandler barnehage. 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
3. januar 2022. Sist oppdatert: 28. juni 2022

I følge rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver skal barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barn med særskilte behov har fortrinnsrett for plass i barnehagen og barnehagearenaen er den arenaen som synes å fungere best i forhold til å gi alle barn mulighet for deltakelse og inkludering. Barnehagen skal styrke barns muligheter for læring og aktiv deltakelse i et fellesskap med jevnaldrende. Barnehagen skal ha de fysiske, sosiale og kulturelle kvaliteter som til enhver tid er i samsvar med eksisterende kunnskap og innsikt om barndom og barns behov. Barn har rett til omsorg og nærhet. For barnehagen er det en primæroppgave å gi omsorg og nærhet og sørge for at barna ut fra alder og individuelle forutsetninger blir møtt med lydhørhet, innlevelse og vilje til samspill. Barna skal lære å ta vare på seg selv og hverandre, og utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter.

Rammeplanen for barnehagen vektlegger betydningen av et kompetent personale og et godt læringsmiljø. Barnehagens personale har en yrkesetisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. En omsorgsfull relasjon er preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill. Barnehagen og de ansatte skal legge fysisk og organisatorisk til rette for variert lek i barnegruppa. Barn som ikke deltar i lek, holdes utenfor eller ødelegger andres lek skal gis særlig oppfølging. Barnehagen skal hele tiden jobbe for å støtte og fremme barnas sosiale ferdigheter.

De aller fleste barn med særskilte behov har barnehageplass og undersøkelser viser at de aller fleste trives i barnehagen. Mye tyder derfor på at barnehagen lykkes godt med inkludering. Inkludering er et grunnleggende prinsipp i regjeringens utdanningspolitikk. Det utdanningspolitiske målet om inkludering handler om at barn og unge med ulik sosial bakgrunn og med forskjellig etnisk, religiøs og språklig tilhørighet skal møtes i en barnehage som har høy kvalitet og høye forventninger til læring for alle. Den inkluderende barnehagen er basert på verdier og et menneskesyn med grunnleggende respekt for menneskerettighetene og menneskers likeverd. 

Kunnskapsdepartementet har lagt frem flere meldinger som skal bidra til dette målet. Den røde tråden er tidlig innsats og kompetanseutvikling i barnehage og skole:

  • Tidlig innsats i barnehage og skole – St.meld. nr. 16 (2006–2007) … og ingen sto igjen
  • Et godt barnehagetilbud til alle – St.meld. nr. 41 (2008–2009) Kvalitet i barnehagen 
  • Læring og fellesskap - Meld. St. nr 18 (2010-2011) Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særskilte behov.
  • Tid for lek og læring - Meld. St. 19 (2015-2016) -Bedre innhold i barnehagen 
  • Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Meld. St. 6 (2019-2020)

Kunnskapsdepartementet har nettside om Barnehager. På den temasiden ligger det nyttige fagstoff, artikler og lenker videre. 

I denne artikkelen kan du lese forskning om barnhagebarn med behov for spesialpedagogisk hjelp.

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2022) "Barnehage" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 28. juni 2022, lest 9. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/barnehage
Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Bilde av utvikling

Relaterte artikler

  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Barnehage: Temahefte
  • Barnehage: Ressurser og materiell
  • Diagnose: Årsak til psykisk utviklingshemming
  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Tvang og makt i skolesektoren

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

26
nov

Opplæring om seksualitet: Eksempel

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]

Les mer
26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer
4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU