Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Venner og skole

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
11. januar 2019 - Pårørende og familie > Oppvekst og utdanning > Grunnskole > Videregående opplæring

Venner og skole

Wendelborg og Kvello gjennomførte en undersøkelse i 2010 på forholdet mellom skoletilbud, sosial deltagelse i fritiden og opplevd sosial aksept og vennskap blant barn med funksjonshemning. De fant at klasseromsdeltakelse var en viktig faktor for sosial deltagelse og samhandling i fritiden hos personer med funksjonshemning.
Norsk tittel på undersøkelsen: Sosial aksept og vennskap blant barn med funksjonshemning i norske skoler.

Bilde av gutt på skolenUndersøkelsen har sett på forholdet mellom skoletilbud, sosial deltagelse i fritiden og opplevd sosial aksept og vennskap blant barn med funksjonshemning. 85 barn i alderen 11-13 år (f. 1993-1995) og deres foreldre deltok i undersøkelsen. Type og grad av funksjonshemning hadde ingen direkte betydning for opplevelsen av sosial aksept og vennskap, men derimot en indirekte effekt siden type og grad er bestemmende for skoletilbudet. 

Resultatene viser at særlig barn med utviklingshemming og store funksjonsvansker fikk et skoletilbud med redusert klasseromsdeltakelse. Dette fører til redusert sosial deltagelse på fritiden fordi resultatene viser også at det er en sterk sammenheng mellom det å være mye i klasserommet og å være sammen med andre jevnaldrende barn på fritiden, og denne deltagelsen var avgjørende for opplevelsen av sosial aksept og vennskap.

Skoletilbudet blir således den mest avgjørende faktoren for sosial deltagelse og samhandling i fritiden hos personer med funksjonshemning.
 

Referanser: 

Skole og vennskap. Wendelborg, C & Kvello, Ø. (2010). Perceived Social Acceptance and Peer Intimacy Among Children with Disabilities in Regular Schools in Norway. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23, 143-153.

Perceived Social Acceptance and Peer Intimacy Among Children with Disabilities in Regular Schools in Norway

 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Aktivitetsområder
  • Begrepene integrering og inkludering
  • Familie: Lovverk og statlige føringer
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Ser helhetlig på oppfølging av foreldre med kognitive utfordringer 

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer
1
des

Barnehage: Lovverk og statlige føringer

I denne artikkelen vil du finne lovverk og statlige føringer som angår barnehagen. De viktigste bestemmelsene og regelverk som angår barnehager finner vi i Barnehageloven og Rammeplan for [...]

Les mer
13
sep

Ser helhetlig på oppfølging av foreldre med kognitive utfordringer 

Senter for foreldre og barn i Trondheim er et statlig tiltak for ufødte og små barn med foreldre som befinner seg i en vanskelig livssituasjon. Senteret tilbyr hjelp til foreldre slik at de bedre kan [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU