Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Wendelborg og Kvello gjennomførte en undersøkelse i 2010 på forholdet mellom skoletilbud, sosial deltagelse i fritiden og opplevd sosial aksept og vennskap blant barn med funksjonshemning. De fant at klasseromsdeltakelse var en viktig faktor for sosial deltagelse og samhandling i fritiden hos personer med funksjonshemning.
Norsk tittel på undersøkelsen: Sosial aksept og vennskap blant barn med funksjonshemning i norske skoler.
Undersøkelsen har sett på forholdet mellom skoletilbud, sosial deltagelse i fritiden og opplevd sosial aksept og vennskap blant barn med funksjonshemning. 85 barn i alderen 11-13 år (f. 1993-1995) og deres foreldre deltok i undersøkelsen. Type og grad av funksjonshemning hadde ingen direkte betydning for opplevelsen av sosial aksept og vennskap, men derimot en indirekte effekt siden type og grad er bestemmende for skoletilbudet.
Resultatene viser at særlig barn med utviklingshemming og store funksjonsvansker fikk et skoletilbud med redusert klasseromsdeltakelse. Dette fører til redusert sosial deltagelse på fritiden fordi resultatene viser også at det er en sterk sammenheng mellom det å være mye i klasserommet og å være sammen med andre jevnaldrende barn på fritiden, og denne deltagelsen var avgjørende for opplevelsen av sosial aksept og vennskap.
Skoletilbudet blir således den mest avgjørende faktoren for sosial deltagelse og samhandling i fritiden hos personer med funksjonshemning.
Skole og vennskap. Wendelborg, C & Kvello, Ø. (2010). Perceived Social Acceptance and Peer Intimacy Among Children with Disabilities in Regular Schools in Norway. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23, 143-153.
Perceived Social Acceptance and Peer Intimacy Among Children with Disabilities in Regular Schools in Norway
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».