Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Videregående opplæring

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Oppvekst og utdanning > Videregående opplæring

Videregående opplæring

Videregående opplæring er en del av grunnopplæringen i Norge. Alle elever som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring har rett til tre års heltids videregående opplæring. Videregående opplæring fører frem til studiekompetanse, yrkeskompetanse eller grunnkompetanse.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
9. januar 2021. Sist oppdatert: 24. juni 2022

Ungdommer som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring har rett til videregående opplæring jfr opplæringsloven § 3-1. Ungdommer som har rett til spesialundervisning og som etter sakkyndig vurdering har særlig behov for et bestemt grunnkurs har rett til dette grunnkurset jfr forskrift til Opplæringslova § 6-15, 6-17 og 6-18. Elever med spesialundervisning har altså noen ekstra rettigheter. Foruten at en har rett, etter sakkyndig vurdering, til å komme inn på sitt primærønske, så har de også muligheter til å bruke lengre tid jfr § 3-1. Det vil si de kan bruke fem år på å gjennomføre videregående opplæring. Retten gjelder også for elever som har rett til opplæring i tegn til tale etter § 3-9, rett til opplæring i punktskrift etter § 3-10 eller rett til særskilt språkopplæring etter § 3-12.

Det er et mål at videregående opplæring skal ivareta et likeverdig opplæringstilbud, der elevene og lærlingene inkluderes og opplever mestring.

I videregående opplæring er det mange forskjellige programområder som fører frem til yrkeskompetanse med fag- eller svennebrev. Disse kalles lærefag. I lærefag starter man opplæringen i skolen og avslutter som regel med læretid i bedrift, som lærling eller lærekandidat. For elever med store lærevansker kan lærekandidat være et godt alternativ. Lærekandidat innebærer en mindre omfattende prøve enn fag- eller svenneprøve, en såkalt kompetanseprøve. I tillegg erstattes læreplanen med en individuell opplæringsplan og lærekontrakten erstattes med en opplæringskontrakt med en bedrift. Kompetanseprøven skal vise det nivået opplæringen har ført fram til ut fra de målene som er fastsatt for opplæringen. Kompetanseprøven dokumenterer en grunnkompetanse. Det er få elever med utviklingshemming som mottar dette tilbudet. Det er flest elever med utviklingshemming i utdanningsprogrammet studiespesialisering. For elever med utviklingshemming er det ofte ikke samsvar mellom utdanningsprogrammet og opplæringstilbudet de får.

I rapporten overgang skole arbeidsliv for elever med utviklingshemming av Wendelborg mfl 2017 vises det til at det kan være store forskjeller i foreldres og skolens forventninger til opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming og det er indikasjoner på at forventningene til utviklingshemmete sin kompetanseoppnåelse er basert på holdninger, tidligere erfaringer og i mindre grad basert på elevens forutsetninger og evner. 

I denne artikkelen finner du forskning om videregående opplæring for elever med utviklingshemming 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2021) "Videregående opplæring" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 24. juni 2022, lest 9. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/videregående-opplæring
Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Magasinet Utvikling©NAKU

Relaterte artikler

  • Begrepene integrering og inkludering
  • Videregående: Lovverk og statlige føringer
  • Opplæring om seksualitet: Eksempel
  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

26
nov

Opplæring om seksualitet: Eksempel

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]

Les mer
26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer
4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU