Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Guide: Veien til en meningsfull skolehverdag

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Oppvekst og utdanning > Barnehage > Grunnskole

Guide: Veien til en meningsfull skolehverdag

Statped har laget en guide som hjelp for lærere og skoleledere som skal ta imot nye elever med store og sammensatte lærevansker og utviklingshemming. Guiden handler om hvilke forberedelser som er nødvendige for å skape et likeverdig og tilpasset opplæringstilbud, og heter Veien til en meningsfull skolehverdag.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
12. november 2015. Sist oppdatert: 10. august 2020

Bilde av skolebarn©Kim BergeElever med store sammensatte lærevansker og utviklingshemming vil trenge mye tilrettelegging og spesialpedagogisk oppfølging. Det er viktig at skolen får beskjed så tidlig så mulig før oppstart slik at planleggingen kan starte i god tid.

I kunnskapsdepartementets veileder "Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole" står det en anbefaling om å starte så tidlig som 3 til 4 år før skolestart i noen tilfeller.

Udir har laget en veileder for overganger for barn og unge som får spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning.

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2015) "Guide: Veien til en meningsfull skolehverdag" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 10. august 2020, lest 13. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/guide-veien-til-en-meningsfull-skolehverdag
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning
  • Grunnskole: Ressurser og materiell

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

26
nov

Opplæring om seksualitet: Eksempel

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]

Les mer
26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer
4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU