Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Kriminalitet: Store lærevansker i kriminalomsorgen

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
2. januar 2017 - Tema og fagområde > Kriminalitet

Kriminalitet: Avhandling - Mennesker med store lærevansker i kriminalomsorgen

Doktorgradsavhandling av Erik Søndenaa (2009) viste at en av ti innsatte har store lærevansker. To av ti har så store språkvansker at de vil ha store vansker med å forstå språklig samhandling. Dette gir nødvendigvis negative utslag gjennom hele straffesakskjeden. Fengselsinnsatte er i alminnelighet ei utsatt gruppe mennesker.

Innsatte med store lærevansker er utsatt i dobbel forstand ved at de kan mindre, lærer langsommere og misforstår viktig informasjon. Hensikten med avhandlingen har vært å utdype forhold som er av betydning for mennesker med store lærevansker og strafferettspleien. Gjennom fire separate studier er det rettet fokus mot

  1. identifisering av store lærevansker,
  2. forekomst av store lærevansker i fengsel,
  3. status og endring i status for særreaksjonsdømte personer med utviklingshemming og
  4. oversikt over den nyeste forskningen på området.

Teksten er hentet fra forordet til avhandlingen til Erik Søndenaa. Avhandlingen kan lastes ned ved å trykke på linken under.

PDF icon avhandling_Erik_Søndenaa[1].pdf
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Utviklingshemming og kriminalitet
  • Seksuelle overgrep
  • Minoritetsbakgrunn
  • E-læring om seksuelle overgrep: Ingen hemmeligheter
  • Nasjonal og regional sentre om vold og traumatisk stress
  • Avhør av personer med utviklingshemming- et felt som krever spesialkompetanse

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

8
feb

Autismespekterforstyrrelser

Autismespekterforstyrrelser er en samlebetegnelse på autisme i ulike varianter og typer som f.eks. Barneautisme, Asperger syndrom og Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Forekomsten og [...]

Les mer
8
feb

Filmen om psykisk utviklingshemming

Hva er utviklingshemming? Hva er en diagnose? Hvordan påvirker det ens utvikling? Hvordan påvirker det familien? – Det er noen av spørsmålene som filmen forsøker å svare på gjennom intervju med [...]

Les mer
8
feb

Diagnose: Psykisk utviklingshemming - ICD-10

I det medisinske kodeverket (ICD-10) har diagnosen psykisk utviklingshemming fått kode F70-79. I denne artikkelen går vi inn på hva som omfattes av ICD-10 og det som kjennetegner de ulike [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU