Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Ledelse og organisering av tjenester for personer med utviklingshemming

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
15. oktober 2021 - Ledelse og organisering

Ledelse og organisering av tjenester for personer med utviklingshemming

Å yte bistand til personer med utviklingshemming vil kunne innbefatte et stort spekter av oppgaver og tjenester. For noen kan det være snakk om noen få tjenester, mens det for andre kan være langt mer omfattende og kompliserte behov som skal ivaretas. Dette spennet av ulike tjenestebehov skaper utfordringer for tjenesteapparatet på mange plan, og det er nødvendig med god samhandling og koordinering med øvrige tjenester. Ledelse og administrasjon vil være sentrale rammefaktorer. Som leder vil en måtte fylle mange roller og funksjoner, samtidig som en skal ivareta en rekke administrative oppgaver. En vil komme under krysspress fra flere aktører, hvor en som leder må kunne manøvrere på en slik måte at en når de mål som ligger til sitt ansvarsområde. Dette har vi søkt å belyse i denne introduksjonsartikkelen i området ledelse og organisering. 

Administrasjon og ledelse 
Det gjøres gjerne et skille mellom begrepene administrasjon og ledelse, selv om disse er uløselig knyttet til hverandre. Der hvor administrasjon betegner de oppgavene som er knyttet til rutiner, avtaleverk og andre beskrivelser, hvor en etterlever dette rutinemessig. Og hvor ledelse er å føre an og ta initiativ til at organisasjonen er forberedt og kan møte kompliserte endringsprosesser. Ledelse blir også betegnet som en prosess hvor en står i relasjon til sine kolleger og omgivelser (Kaufmann & Kaufmann, 2015). Det er viktig å merke seg at framstillingen ikke gir et bilde av hvilke oppgaver en leder skal utføre, men heller hva en leder vil måtte forholde seg til. For eksempel så vil det ligge til leders ansvar at det iverksettes en egnet og forsvarlig turnus, men trenger ikke selv å være den som utfører dette. Oppgaver kan, og bør, delegeres innad i organisasjonen.

Administrative oppgaver 
Virksomheter består av ulike admnistrative oppgaver som blant annet turnus, lønn og saksbehandling. Slike oppgaver vil en leder måtte bruke en del tid på, og dette kan gå på bekostning av ledelsesorienterte oppgaver som veiledning og motivering. For å ivareta  både administrative oppgaver og ledelse vil det være viktig å balansere dette godt. 

Bildet viser administrative oppgaver for en leder

Bildet overfor handler om administrative oppgaver og viser til ulike oppgaver som en leder kan måtte forholde seg til. Disse oppgavene er: turnus, regnskap, HMS, møter, Kostra, rapportering, budsjett, økonomi og handlingsplan, kompetanse, rekruttering, personalsystem, koordinering, Iplos, IKT, journalsystem, ROS-analyse, velferdsteknologi, personalhåndbok, avvikssystem, saksbehandling, fraværsoppfølgning, økonomisystem og sosiale medier.

Les mer: Artikkel om administrative oppgaver 

Ledelsesoppgaver
Mye av tiden til en leder i et bofellesskap, avlastningsbolig eller lignende vil benyttes til administrative oppgaver. I praksis kan dette føre til at det blir vanskelig å utøve ledelse, og leder kan bli "fanget" i en hverdag som går i hovedsak på å være en administrator for tjenestene, og mindre tid til å utøve ledelse. Ledelse er å stå i relasjon til ansatte og være i en prosess som bidrar til å påvirke i en retning hvor en når sine mål (Ingstad, 2019)

Bildet viser ledelsesoppgaver

Bildet ovenfor handler om ledelsesoppgaver, og viser ulike oppgaver som er knytte til det å utøve ledelse. Oppgavene det er snakk om er følgende: Sette mål, etablere kultur, veilede, tilbakemelding, makt og påvirke. De følgende oppgaver er også merket som roller en leder skal ha. Gallionsfigur, bygge relasjoner, overvåke, videreformidle informasjon, talsperson, entreprenør, løse problemer, fordele ressurser og forhandler.

Les mer: Artikkel om ledelsesoppgaver og roller

Krysspress 
Ledere vil kunne oppleve press fra flere kanter i forbindelse med jobben. Modellen under viser noen av de faktorene som en vil måtte forholde seg til.

Bildet viser krysspress for en leder

Bildet ovenfor handler om «krysspress» og beskriver ulike faktorer som kan virke inn på den som skal ta en beslutning. Det er fire hovedkategorier. Den første viser til interne prosesser på arbeidsstedet som ansvarsgruppen, individuell plan, samarbeidspartnere, nærgruppen, kollegaer, personalmøtet og arbeidsmiljøet. Den andre kategorien er tjenestemottaker, hvor en må forholde seg til tjenestemottakers behov, ønsker og mål, verge og foreldre og pårørende. Den tredje kategorien viser til eksterne faktorer som profesjonell kunnskap, lederavtale, handlingsplan, kommunestyrevedtak, leders beslutning, budsjett, yrkesetiske retningslinjer samt lover og forskrifter. Den fjerde kategorien er personlige preferanser som kan være kompetanse, interesser, erfaringer, holdninger og ideologi. Disse faktorene kan noen ganger trekke i ulike retninger, og en vil kunne oppleve at de også påvirker hverandre seg imellom. 

Les mer: Artikkel om krysspress

I kunnskapsbankområdet Ledelse og organisering vil du finne flere artikler knyttet til dette temaet. 

Referanser: 

Ingstad, Kari. (2019). Organisasjon og ledelse i helsefag og sykepleie. Oslo: Gyldendal.

Kaufmann, Geir & Kaufmann Astrid. (2015).  Psykologi i organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Helsedirektoratets veileder har gitt en faglig boost i Nordreisa
  • Beboere deltar i ansettelsesprosessen
  • Brukerråd - Innhold og etablering
  • Helsedirektoratets veileder fører til bedre tjenester
  • Innføring av Helsedirektoratets veileder gir retning for tjenestene
  • E-læring: Dokumentasjon av helsehjelp

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

10
jan

Helsedirektoratets veileder har gitt en faglig boost i Nordreisa

Veileder, gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming, beskriver allerede eksisterende lovkrav og føringer, og synliggjør hvilke forventninger og krav som stilles til [...]

Les mer
24
aug

Beboere deltar i ansettelsesprosessen

Lillestrøm kommune inkluderer tjenestemottakerne i utlysningsprosessen når vernepleiere og terapeuter skal ansettes i kommunens boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Tjenestemottakerne tar [...]

Les mer
24
aug

Brukerråd - Innhold og etablering

Veileder for Gode helse- og omsorgstjenester for personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) presiser at kommunene skal sørge for at personer med utviklingshemming kan medvirke på [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU