Regler i arbeidslivet - lettlest utgave
Arbeidslivet er preget av en rekke regler og retningslinjer som skal sikre trygge og rettferdige forhold for alle arbeidstakere. Enten det gjelder ferie, fravær, egenmeldingsordninger eller [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
FoU-bedriften Karde ferdigstilte i 2020 fritt tilgjengelige nettressurser for å fremme inkludering av mennesker med utviklingshemming på ordinære arbeidsplasser. Det er utviklet én nettressurs for støtteapparatet og én for mennesker med utviklingshemming.
Prosjektet "fra Støtte til vanlig arbeid"
Karde AS avsluttet i 2020 prosjektet "Støtte til vanlig arbeid" med undertittelen "Verktøykasse for arbeid på ordinære arbeidsplasser for mennesker med utviklingshemning" (Rødevand 2020). NNDS -Norsk Nettverk for Down Syndrom var prosjekteier. Det var et to-årig prosjekt som ble støttet av Stiftelsen Dam.
Prosjektleder og seniorrådgiver Gro Marit Rødevand i Karde forteller om de to nettressursene som er utviklet i prosjektet,
Nettressursen som ble laget for støtteapparatet skal være en hjelp for riktig tilrettelegging og oppfølging i en arbeidsinkluderingsprosess. Det er også laget en nettressurs for mennesker med utviklingshemming. Den gir mennesker med utviklingshemming en innføring i viktige forhold som gjelder arbeidslivet. Noe slikt opplæringsmateriell fantes ikke før nettressursene ble utviklet. Nettressursene er fritt tilgjengelige og kan tas i bruk slik de er nå.
Hovedmålet med prosjektet var å fremme god inkludering av mennesker med utviklingshemming på ordinære arbeidsplasser.
Arbeidsplassen er en viktig arena for inkludering og muligheter for mestring. Forskning viser at mennesker med utviklingshemming er marginaliserte når det gjelder arbeid. Mange med utviklingshemming kan og ønsker å jobbe på ordinære arbeidsplasser, også om de har fått uføretrygd, men slipper i liten grad til. Mangel på VTA-plasser gjør at mange står på venteliste i lang tid etter videregående skole. I artikkelen "Nederst ved enden av bordet" av professor Ellingsen (2011) kom det frem at 10% av private bedrifter kunne tenke seg å ansette personer med utviklingshemming i framtiden. Mennesker med utviklingshemming i dagsenter kan i mange tilfeller delta i arbeidslivet (Reinertsen 2012). I prosjektet "Veier mot målet" viste det seg at det kommunale dagsenteret som deltok skaffet arbeidspraksis i det ordinære arbeidslivet for noen av de med utviklingshemming i dagsenteret (Wangen 2019).
- Mye tilsier at langt flere mennesker med utviklingshemming kan arbeide på ordinære arbeidsplasser. Det å inkludere mennesker med utviklingshemming i det ordinære arbeidslivet er også samfunnsøkonomisk gunstig og kan bedre den enkelte bedrifts organisasjonshelse, sier Rødevand.
I en stor undersøkelse utført av McKinsey & Company og Instituto Alana (2014) ble det vist at det å ansette personer med Down syndrom ofte hadde en positiv innflytelse på en bedrifts organisasjonshelse. I rapporten påpekes det at en organisasjons suksess på lang sikt drives av organisasjonshelsen.
Les mer i artiklene Ordinært arbeid: Forskning og Arbeidsrettede tiltak: Forskning.
Nettressursen for støtteapparatet
Støtteapparatet kan blant annet være jobbveiledere og konsulenter i arbeidsmarkedsbedrifter og NAV, kommunalt ansatte og ledere i arbeids- og aktivitetstilbud og i hjemmebaserte tjenester, PP-tjeneste, rektorer og ansatte i skole- og oppvekstsektoren, samt også familie. Arbeidsgivere og kollegaer på ordinære arbeidsplasser blir også ansett å være en målgruppe.
- Støtteapparatet er definert vidt og omfatter alle som kan bidra til arbeidsinkludering for mennesker med utviklingshemming, utdyper Rødevand.
For at arbeidsgivere og kollegaer raskt skal kunne finne frem til stoffet som er mest aktuelt er det under Les mer på startsiden satt opp hvilke deler av nettressursen som er mest relevant for dem.
- For nyansatte i hjemmebaserte tjenester eller på dagaktivitetssentre kan temaene "Om utviklingshemning" og "Hvorfor arbeidsinkludering" være spesielt nyttige å gå gjennom aller først. Generelt vil mye av innholdet i nettressursen være interessant for ansatte i hjemmebaserte tjenester og på dagaktivitetssentre.
I nettressursen for støtteapparat er det tekster, bilder, filmer, quiz og videre lenker for mer informasjon der dette er relevant.
Ressursen inneholder følgende temaer:
Supported Employment og Customized Employment
Nettressursen inneholder undervisningsfilmer om Supported Employment (SE) med spesielt fokus på SE-varianten Customized Employment (CE). I prosjektet ble det produsert ni filmer på ca. ti minutters varighet. Undervisningsfilmene utgjør et minikurs i SE/CE- metodikken ved forsker i Arbeidsforskningsinstituttet AFI, Grete Wangen.
- Customized Employment- metodikken handler om å skreddersy jobber og å gi individuell oppfølging, noe som egner seg godt for mennesker med utviklingshemming, utdyper Rødevand.
I nettressursen fins det også følgende relevante skjemaer fra SE-metodikken:
For å fremme arbeidsinkludering i ordinært arbeidsliv for mennesker med utviklingshemming er riktig tilpasninger og langvarig jobbstøtte spesielt gunstig.
- I mange tilfeller er det best at de som følger opp mennesker med utviklingshemming, er inne på arbeidsplassene og ved behov hjelper til med oppfølgingen der, ikke minst i starten. Etter hvert vil behovet for oppfølging gjerne bli mindre og mindre. Det er imidlertid viktig å ikke kutte ut jobbstøtten helt, men å ha en kontaktperson som personen med utviklingshemming og/eller arbeidsgiver kan henvende seg til ved behov.
Mer om Supported Employment i kunnskapsbanken
Nettressursen for mennesker med utviklingshemming
Under prosjektet "Støtte til vanlig arbeid" var arbeidstakere med utviklingshemming hos arbeidsmarkedsbedriftene Personalpartner og Spir Oslo med i prosjektet som brukermedvirkere.
Rødevand forteller at brukermedvirkerne kom først med innspill til hva nettressursen for mennesker med utviklingshemming burde inneholde. Så gav de tilbakemeldinger på utkast til tekst og bilder, og etter at første versjon av selve nettressursen var produsert, gav de tilbakemeldinger på utforming, funksjonalitet og navigering. Dette var nyttige innspill som i stor grad ble tatt hensyn til ved ferdigstillelse av nettressursen.
Temaene i nettressursen for mennesker med utviklingshemming er:
I nettressursen er det en opplesningsfunksjon på hver side med innlest tale. Det er også forklaringer for ord for å gjøre det lettere å forstå innholdet.
- En enkel instruksjonsfilm for bruk av nettressursen er laget for brukere. Uttesting har vist at brukerne setter pris på filmen sier Rødevand.
Nettressursen inneholder også informasjon til støtteapparatet om tips for hvordan man kan tilrettelegge verktøyet på en god måte for målgruppen. Tilpasningene handler blant annet om at støttepersonene velger ut stoffet som er mest aktuelt ut ifra personen med utviklingshemming sitt behov, og at de studerer stoffet sammen.
Uttesting av nettressursene
I prosjektet ble nettressursene testet ut i VTA-bedrifter, videregående skoler og kommunale tjenester.
Erfaring fra VTA-bedrifter
Personalpartner AS og Spir Oslo AS var samarbeidspartnere i prosjektet. For jobbveiledere i disse bedriftene ble nettressursene brukt i forbindelse med at til sammen 9 personer med utviklingshemming fikk arbeidspraksis på ordinære arbeidsplasser. Erfaringer fra denne arbeidsutplasseringen er oppsummert i sluttrapporten for prosjektet.
Erfaring fra videregående skoler
To videregående skoler benyttet nettressursen for mennesker med utviklingshemming. De hadde blant annet studert teksten, og hatt samtaler om innholdet og enkelte ord brukt i tekstene. Læringsressursen ble brukt både før, under og etter praksiserfaringer for de med utviklingshemming.
- Kontaktlærerne på begge skoler var svært positive til nettressursen.
Erfaringer fra kommunene
Asker kommune var en av samarbeidspartnerne i prosjektet. Fagkoordinator velferd Anette Schau Eikeland arbeider blant annet med å skaffe og følge opp jobb til unge personer med nedsatt funksjonsevne.
- Eikeland har benyttet nettressursen for støtteapparatet i prosjektet "Støtte til vanlig arbeid" og mener dette er et godt verktøy for henne å bruke i sitt arbeid, forteller Rødevand.
Fagleder dagtilbud Christina Pedersen i Sandnes kommune har også bidratt i prosjektet.
-Pedersen har påpekt at dette verktøyet har blitt en viktig ressurs for dem.
Filmer i "Gode eksempler – jobb"
Karde avsluttet i 2021 oppfølgingsprosjektet "Gode eksempler – jobb". Det ble også støttet finansielt av Stiftelsen Dam, og NNDS var prosjekteier. I prosjektet ble det produsert filmer hvor målet er å stimulere til at mennesker med utviklingshemming i større grad får innpass på vanlige arbeidsplasser og at IKT, som nettbrett og smarttelefoner, tas i bruk som hjelpemidler for mennesker med utviklingshemning i forbindelse med arbeid.
Fire filmer viser arbeidstakere med utviklingshemming i jobb på ulike ordinære arbeidsplasser. Vi ser at de utfører forskjellige arbeidsoppgaver og får høre hva arbeidet betyr for dem og hva det betyr for arbeidsstedene at arbeidstakerne er der.
Det dreier seg om følgende filmer:
Haran på McDonald´s
Caroline i kommunehuset
Ingrid i barnehagen
VTO i Nittedal
Det er også laget fem filmer om hvordan mennesker med utviklingshemming kan ha støtte av IKT som nettbrett og smarttelefoner på arbeidsplassen og i jobbrelaterte aktiviteter.
Filmenes titler og innhold er:
Bruke data og teknikk på jobben - Caroline har arbeidsoppgaver hvor hun bruker IKT.
Nettbrett og PowerPoint-instruksjon på jobben - Ingrid følger en dagsplan som jobbveilederen hennes har laget i PowerPoint.
IKT og jobbrelaterte aktiviteter - Petter bruker smarttelefon og nettbrett for å vekkes i tide, sjekke kalenderen, kommunisere med moren, se nyheter, sjekke værmeldingen og kjøpe bussbillett før han skal på jobb.
Lage og bruke instruksjonsfilm - Filmen viser hvordan en instruksjonsfilm kan lages av arbeidstakeren selv eller andre, lagres som Favoritt på en iPhone og senere brukes når arbeidsoppgaven skal utføres.
Se film via QR-kode - I filmen forklares det hvordan en veileder kan legge ut en instruksjonsfilm på YouTube, lage en QR-kode for filmen og så laminere og henge opp QR-koden så alle kan benytte instruksjonen.
Filmer for støtteapparatet kan ses under menyvalget Andre filmer på nettstedet for støtteapparatet og under Filmer på nettstedet for personer med utviklingshemning.
Karde og NNDs håper at mange vil ha glede og nytte av disse fritt tilgjengelige nettressursene!
Ellingsen, K.E. (2011) Nederst ved enden av bordet. Om utviklingshemmedes deltakelse i arbeidslivet. Fontene Forskning 2/11 s. 4-19 https://naku.no/sites/default/files/Neders%20ved%20bordet_Fontene.pdf
McKinsey & Company (2014). The value that employees with Down syndrome can add to organizations http://www.edsa.eu/wp-content/uploads/2017/12/Brasil-value-that-people-with-Down-syndrome-can-add-to-organizations_ENG.pdf
Reinertsen, S. (2012) Arbeids- og aktivitetssituasjonen blant personer med psykisk utviklingshemming (NAKU) https://naku.no/kunnskapsbanken/rapport-nasjonal-tilstandsrapport-arbeid-og-aktivitet-2012
Rødevand, G.M. (2020) Sluttrapport for prosjektet Støtte til vanlig arbeid. http://www.karde.no/wp-content/uploads/2020/06/Sluttrapport_endelig.pdf
Rødevand, G.M (2011)Sluttrapport for prosjektet IKT på veien videre http://www.karde.no/wp-content/uploads/2013/08/Sluttrapport_Veien_Videre.pdf
Rødevand, G.M. (2013)Sluttrapport for prosjektet Doorways http://www.karde.no/wp-content/uploads/2018/08/Doorways_sluttrapport.pdf
Wangen, G. (2019) Veier mot målet - arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming. AFI-rapport nr. 4-2019.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».