Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Organisering i en liten kommune

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
14. mars 2022 - Ledelse og organisering

Organisering i en liten kommune

Alvdal er en liten kommune beliggende i Østerdalen, knappe 8 mil sørvest for Røros, med rett under 2500 innbyggere. Til tross for størrelsen står kommunen midt i en prosess med å få på plass en god organisering av ledere, fagansvar, fagrådgivere og stedlig ledere.

En dame står inne. Hun ser mot kameraet og smiler Fungerende enhetsleder Lillian Henningsen forteller at tjenesten for funksjonshemmede er inne i en omorganisering. Blant annet vil en ny enhetsleder tiltre og ta over for henne om kort tid.

– Mye er på vent akkurat nå, blant annet også med en fungerende avdelingsleder, sier Henningsen.

Tidligere enhetsleder for tjenesten er nå ansatt som kommunalsjef for helse i Alvdal. Da Henningsen begynte i tjenesten for fire år siden, var hun den eneste sykepleieren. Den gang jobbet vernepleiere administrativt i hele stillingen. I dag er de nede i 20 prosent administrasjon og så jobber de resten av tiden i turnus ute i avdelingene.

Omleggingen har gitt en stor endring av innholdet i deres arbeid. Til å begynne med reagerte noen av de faglige ansatte på omleggingen, men alle synes i dag at det er fint å jobbe i turnus og tett på brukerne, konstaterer Henningsen.

Langvakter
I tjenesten er det innført langvakter med opptil 13,5 timer på jobb, noe som åpner opp for at ansatte kan planlegge arbeidsdagen litt mer selv. Alvdal kommune må, som andre kommuner, søke dispensasjon for å kunne ta i bruk langvaktturnusen. Den ble innført for vel tre år siden og er frivillig, men de fleste vil det ifølge Henningsen.

– Da langvaktene ble innført, var nesten alle imot det, men vi ble enig om å prøve det ut, først i tre måneder. Det ble for kort tid, så prøvetiden ble utvidet med ytterligere tre måneder, og da evaluerte vi turnusordningen ordentlig. Etter at vi hadde testet ut turnusen, var nesten alle for, sier hun.

– Vi startet med langvakter på helg, men vi oppdaget, og det har vi også hørt fra andre kommuner, at den største effekten, både for bruker og ansatt, får du når du har langvakter hele uken. Det gir lengre fri for ansatte og mer kontinuitet for brukerne når ansatte er på jobb.

Enheten som Henningsen leder, er den største i kommunen, både med tanke på budsjett og antall ansatte. Til sammen er det rundt 50 ansatte i tjenesten, tilsvarende i underkant av 40 årsverk. Det inkluderer fagarbeidere og assistenter. De fleste stillingene er full tid, med noen mindre helgestillinger.

Henningsen understreker at det er en forutsetning for at kommunen får dispensasjon for innføring av langvakter, at det gir gode tjenester til brukerne. Både brukere og pårørende har gitt positive tilbakemeldinger på omleggingen.

Forholdsvis mange brukere med store behov
Hun forklarer at i forhold til størrelsen på kommunen har Alvdal ganske mange tjenestemottakere med flere diagnoser, og store behov for bistand. Enkelte mangler verbalt språk. Det er ikke så mange av disse brukerne som kan si så mye om omleggingen, men de gir uttrykk for at den har vært positiv for dem.

– Vi ser det på mindre selvskading og utfordrende atferd. De blir mer rolige.

Omleggingen og satsingen på tjenesten er godt forankret oppover i ledelsen og politisk. Henningsen peker på at Alvdal, som andre mindre kommuner, må skjære ned på utgiftene. Også tjenesten for personer med utviklingshemming har vært under press for å kutte i budsjettene. Hun opplever likevel stor vilje fra politikerne til å satse på de mest sårbare. Blant annet har Alvdal et aktivitetssenter som driftes bra, men som ikke er lovpålagt som en individuell rettighet.

Du kan lese mer om rettigheter til dagtilbud og aktivitet i artikkelen, Arbeid og aktivitet: Lovverk og statlige føringer. Den viser til at i Helse- og omsorgstjenestelovens § 3-3 heter det blant annet: «Helse- og omsorgstjenesten skal arbeide for at det blir satt i verk velferds- og aktivitetstiltak for barn, eldre og funksjonshemmede og andre som har behov for det». Dette er imidlertid ikke utformet som en individuell rettighet. Det konkrete innholdet og utformingen av slike tiltak, er det i stor grad opp til den enkelte kommune å utforme.

– Kommunedirektøren har vært tett på og har et nært forhold til vår brukergruppe. Det er uten tvil positivt for tjenesten, sier Henningsen.

Tidligere var enhetslederne direkte under kommunedirektør. Nå er det blitt opprettet et ledd til med tre kommunalsjefer mellom enhetslederne og kommunedirektøren. Henningsen håper at omleggingen vil føre til mer strategisk jobbing. Det opplever hun har vært fraværende frem til nå.

– Det har vært enhetsledere og avdelingsledere som har prøvd å dra i gang prosjekter og satt opp kompetanseplaner. Men det har ikke vært en overordnet strategi for hele helse sier hun.

Kompetansebygging
Alvdal har likevel satset på å utdanne helsefagarbeidere og tar blant annet imot lærlinger. Kommunen forsøker også å få assistenter til å ta helsefagarbeider-, vernepleier- eller sykepleierutdanning. Generelt har kommunen et rekrutteringsproblem, særlig gjelder det personale med høyskoleutdanning.

– Ansatte trives her og synes det er meningsfylt å jobbe med denne brukergruppen. Spesielt på min avdeling ser vi at brukerne utvikler seg, og det er veldig motiverende, uttaler Henningsen.

– Og så er det nok mange fordeler ved å bo på et lite sted. Én av brukerne har for eksempel ikke klart å gå på butikken i åpningstidene. Da har bokhandelen åpnet på søndager for den brukeren. Over tid har brukeren utviklet seg og klarer nå å gå i bokhandelen rett etter stengetid.

I området Ledelse og organisering i kunnskapsbanken kan du lese mer om temaet. 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Helsedirektoratets veileder har gitt en faglig boost i Nordreisa
  • Beboere deltar i ansettelsesprosessen
  • Brukerråd - Innhold og etablering
  • Helsedirektoratets veileder fører til bedre tjenester
  • Innføring av Helsedirektoratets veileder gir retning for tjenestene
  • E-læring: Dokumentasjon av helsehjelp

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

10
jan

Helsedirektoratets veileder har gitt en faglig boost i Nordreisa

Veileder, gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming, beskriver allerede eksisterende lovkrav og føringer, og synliggjør hvilke forventninger og krav som stilles til [...]

Les mer
24
aug

Beboere deltar i ansettelsesprosessen

Lillestrøm kommune inkluderer tjenestemottakerne i utlysningsprosessen når vernepleiere og terapeuter skal ansettes i kommunens boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Tjenestemottakerne tar [...]

Les mer
24
aug

Brukerråd - Innhold og etablering

Veileder for Gode helse- og omsorgstjenester for personer med utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2021) presiser at kommunene skal sørge for at personer med utviklingshemming kan medvirke på [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU