Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Søsken: Introduksjon

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Søsken

Søsken

Å vokse opp med søsken med utviklingshemming eller andre funksjonsnedsettelser gir for mange en annerledes oppvekst. Familier takler det å få et barn med funksjonsnedsettelse forskjellig. For noen kan livet med et barn som trenger ekstra oppfølging og oppmerksomhet knytte de øvrige familiemedlemmene tettere sammen. For andre frembringer det følelser av sorg og maktesløshet i en omsorgssituasjon som for mange er uventet og krevende. Mange har en oppvekst der man opplever at ens bror eller søster har behov for en større del av foreldrenes tid og oppmerksomhet. Både gjennom foreldrenes omsorg for barnet og i deres relasjon til hjelpeapparatet, som for mange er en kontinuerlig og tidkrevende relasjon.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
2. desember 2020. Sist oppdatert: 5. januar 2023

Bilde av fire barn som er ute i snøen ©NAKUPå området Søsken finner du artikler som tar opp ulike sider
ved å være søsken til personer med utviklingshemming og andre funksjonsnedsettelser. Området har en bred inngang til temaet og vektlegger søskenrelasjoner både i barneårene, gjennom oppveksten og i voksenalder.

Det er gjort lite forskning på søskenfeltet. Forskningen som finnes tyder på at oppveksten og livsløpet hos søsken stor sett forløper som hos befolkningen ellers, med marginale forskjeller med positivt fortegn (Tøssebro m.fl. 2012). Mange opplever at oppveksten med et søsken med utviklingshemming ikke har preget dem i negativ retning i særlig grad. Samtidig har mange allikevel erfaringer, læring og opplevelser som er uvanlig og annerledes. Flere opplever å måtte ta større ansvar og vise mer hensyn på hjemmebane enn sine jevnaldrende for å avhjelpe foreldrene i en krevende hverdag (Kittelsaa m. fl. 2011). Mange har også belastende erfaringer i oppveksten som andre ikke har. Opplevelser og erfaringer som det er viktig at foreldre og hjelpeapparatet er oppmerksomme på. Samtidig viser forskning at erfaringene også kan gi positive utslag seinere i livsløpet i form av tidlig modenhet, sterk egenkontroll og ansvarsfølelse. Blant annet gjør søsken til personer med funksjonsnedsettelser det bedre på skolen enn gjennomsnittet av befolkningen.        

Det er mange faktorer som spiller inn på hvordan søsken mestrer tilværelsen med en bror eller søster med utviklingshemming. Faktorer som på forskjellige måter påvirker og former den enkeltes personlighet. En spesielt viktig faktor i søskens mestring er hvordan foreldrene mestrer situasjonen.    Mange foreldre bekymrer seg for om de klarer å gi søsken nok tid og oppmerksomhet, og kan oppleve å ha dårlig samvittighet fordi mesteparten av tiden går med til følge opp barnet med utviklingshemming. Samtidig viser forskning at de fleste foreldre klarer å balansere dette fint (Tøssebro m.fl. 2012). Søsken selv er positive og opplever å ha et tettere forhold til sine foreldre enn jevnaldrende. Mange utviser også sterk solidaritet med sine foreldre og søskenet med utviklingshemming.     

De aller fleste familier med barn med utviklingshemming vil i løpet av barnets oppvekst ha behov for hjelp og støtte fra hjelpeapparatet. Hvor mye hjelp familiene trenger knytter seg til funksjonsnedsettelsens art og alvorlighetsgrad, og hvilken belastning foreldre opplever at omsorgsarbeidet innebærer for dem (Tøssebro & Wendelborg 2014). Hjelpeapparatets tiltak er ofte rettet mot foreldrene gjennom ulike pårørendestøttende tjenester, men tjenestene har også et ansvar for å tilby søsken oppfølging hvis det er behov for det. Kommunene er lovpålagt å tilby pårørendestøttende tjenester til pårørende med «særlig tyngende omsorgsarbeid» (Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6). Dette kan bidra til at foreldrene får frigjort tid til å samle krefter, tilbringe tid sammen med og følge opp søsken.

Referanser

Kittelsaa, A.M., Magnus, E. & Berg, B. (2011). Barn og unge med nedsatt
funksjonsevne og deres familier. Utfordringer og behov i ulike livsfaser
,
NTNU Samfunnsforskning

Tøssebro, J., Kermit, P., Wendelborg, C. & Kittelsaa, A. 2012, Som alle andre? Søsken til barn og unge med funksjonsnedsettelser. NTNU Samfunnsforskning AS

Tøssebro, J. & Wendelborg, C. 2014, Oppvekst med funksjonshemming – Familie, livsløp og overganger, Gyldendal Akademisk AS, Oslo

Helse- og omsorgstjenesteloven (2011), Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (LOV-2011-06-24-30) Hentet fra:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2020) "Søsken: Introduksjon" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 5. januar 2023, lest 9. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/søsken-introduksjon
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer
  • Eksempel: Pårørendeprogrammet
  • Søsken til personer med utviklingshemming: Eksempel
  • Eksempel: ROM - møteplass for pårørende og ansatte
  • Søsken: Forskning

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

15
jun

Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer

Pårørende til personer med utviklingshemming har en sentral rolle i tjenesteapparatets arbeid med å utvikle gode tjenestetilbud. Pårørendes rettigheter og kommunens plikter overfor pårørende, både på [...]

Les mer
19
apr

Eksempel: Pårørendeprogrammet

På denne siden finner du eksempler på litteratur og materiell som er aktuelt i arbeidet med familier og pårørende

Les mer
25
nov

Søsken til personer med utviklingshemming: Eksempel

Søsken som er pårørende til en bror eller søster med omfattende diagnoser, blir ofte oversett. Et sted de ikke blir det, er ved Frambu. Det er landets største kompetansesenter for sjeldne diagnoser [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU