Velferdsteknologi for personer med Downs syndrom og demens
Austevoll kommune har over flere år vært opptatt av velferdsteknologi. De har deltatt i det nasjonale velferdsteknologiprogrammet og i flere prosjekter, både i egen kommune, og i samarbeid med andre [...]
Det er mange ulike ord og utrykk som brukes om de tanker og følelser vi har om oss selv, og skillet mellom disse kan noen ganger virke kunstig. Selvfølelse defineres som ”å akseptere seg selv som den en er og være bevisst sin egen verdi”. Selvtillit defineres imidlertid som ”individets tiltro til sin evne til å prestere”. Selvbildet defineres derimot som ”summen av de inntrykk og tanker et menneske har om seg selv og sin plass i forhold til andre individer og selvtillit blandt barn og unge med utviklingshemming og samfunnet for øvrig”. Mens selvtilliten kan variere både over tid og over oppgaver, er selvbildet en relativt stabil selvevaluering basert på kunnskap vi har om oss selv, følelser vi har og ting vi tror om oss selv.Den måten vi ser på oss selv er avgjørende for hvordan vi har det. Mann, Hosmann, Schaalma og de Vries (2004) beskrev hvordan selvevalueringene påvirker hvilke forventninger vi har til oss selv, hvilke personlige mål vi setter oss, samt hvordan vi er sammen med andre. Tankene vi har om oss selv kan beskytte oss. Studier har vist at et positivt selvbilde hos barn og unge henger sammen med velvære, aksept fra andre, selvtillit og større grad av mestring (Harter, 1993; Carlock, 1999). Tankene vi har om oss selv kan også være en risikofaktor. Lavt selvbilde henger sammen med både angst, depresjon og atferdsvansker. Det er derfor viktig å ha fokus på hvordan voksne kan hjelpe barn og unge med utviklingshemning til å bygge et positivt selvbilde da dette kan virke forebyggende og bidra til økt livskvalitet.