Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • SFO

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
9. januar 2021 - Oppvekst og utdanning > SFO

SFO

Kommunen skal ha et tilbud om skolefritidsordning før og etter skoletid for 1-4. årstrinn og for barn med særskilte behov for 1-7 årstrinn. SFO kan både være privat og kommunal. 

Det blir lagt vekt på at det skal være en prinsipiell forskjell mellom skole og SFO. I stortingsmeldingen "Kultur for læring" (St.meld. nr. 30, 2003–04) står det at skolen er obligatorisk for alle barn, mens SFO er et frivillig tilbud til familier som har behov for det. Derfor er skolen et nasjonalt anliggende, mens SFO er et lokalt ansvar. 

Kommunens plikt til å ha skolefritidsordning er begrenset til skoleåret og det er dermed ingen plikt for kommunene til å ha en slik ordning i feriene. Barn med nedsatt funksjonsevne skal ha gode utviklingsvilkår i SFO og arealene ute og inne skal være egnet for formålet. Det er imidlertid ingen definisjoner for hva gode utviklingsvilkår er og ingen sentrale retningslinjer eller føringer for hva innholdet skal være.

På mange måter er SFO i en mellomposisjon – den er ikke helt skole og heller ikke fritid. Dette kan gjøre det litt uklar for hva innholdet skal være og hvilke rettigheter som gjelder. Det er et skille mellom skolens faglige del og SFO, noe som blant annet innebærer at barn med særskilte behov ikke har rett til spesialundervisning i SFO. 
Ofte er det lite formalkompetanse i SFO som kan gjøre det vanskelig å gi et individuelt tilpasset tilbud til barn generelt, og barn med utviklingshemming og særskilte behov spesielt. SFO blir av mange opplevd som en verdifull arena å være på, men av andre oppleves SFO som en oppbevaringsplass.

Kommunen kan kreve utgiftene til skolefritidsordningen dekket gjennom foreldrebetaling, men det er store forskjeller mellom kommuner hvor mye det koster å ha et barn i SFO. Det er også forskjeller i hvilken grad foreldre med barn med funksjonsnedsettelse får dekket skolefritidsordning. 

Skolefritidsordningen skal ha vedtekter som fastsettes lokalt av kommunen. Vedtektene skal som et minimum inneholde bestemmelser om eierforhold, opptaksmyndighet, opptakskriterier, opptaksperiode, oppsigelse av plassen, foreldrebetaling, leke- og oppholdsareal, daglig oppholdstid, åpningstider samt bemanning og ledelse. Kommunen fører tilsyn med private skolefritidsordninger. Staten fører tilsyn med de kommunale. 

I denne artikkelen kan du lese om forskning på Skolefritidsordning 

Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Magasinet Utvikling©NAKU

Relaterte artikler

  • Diagnose: Å leve med diagnosen
  • E-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemming
  • E-læring: Inkludering og deltakelse
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Grunnskole

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mar

E-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemming

Stiftelen SOR har utviklet flere e-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemming. Kursene har tema som å arbeide i andres hjem, fritid, kultur og venner, utfordrende atferd [...]

Les mer
22
mar

E-læring: Inkludering og deltakelse

Hensikten med e-læringskurset, Inkludering og deltakelse er å gi fagpersoner som jobber med personer med utviklingshemming kunnskap om betydningen av inkludering og deltakelse. Deltakerne skal [...]

Les mer
4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU