Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • SFO: Lovverk og statlige føringer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Oppvekst og utdanning > SFO

SFO: Lovverk og statlige føringer

SFO er hjemlet i Opplæringsloven (2001) §13-7, hvor alle kommuner pålegges å gi et slikt tilbud, men uten å definere kapasiteten i eller tilgjengeligheten til dem.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
5. januar 2022. Sist oppdatert: 11. januar 2023

"Kommunen skal ha eit tilbod om skolefritidsordning før og etter skoletid for 1-4 årstrinn, og for barn med særskilte behov på 1-7 årstrinn. Skolefritidsordninga skal leggje til rette for leik, kultur- og fritidsaktivitetar med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna. Skolefritidsordninga skal gi barna omsorg og tilsyn. Funksjonshemma barn skal givast gode utviklingsvilkår. Areala, både ute og inne, skal vere eigna for formålet."

Det anbefales at SFO organisatorisk har rektor som overordnet faglig og administrativ leder (St.meld. nr. 40 1992–93), når SFO er knyttet til offentlige eller private skoler.  Opplæringsloven § 9a–1 understreker at kravene til skolemiljøet skal gjelde for SFO. I Opplæringslova § 13-7 står det nærmere om skolefritidsordning, mens i § 9a skriver om elevene sitt skolemiljø.

I St.meld 40. (1992-1993)  "Vi smaa, en Alen lange", drøftes konsekvenser for skoleløpet når seksåringer inkluderes i skolen og at det er naturlig å se SFO som en naturlig konsekvens av dette. I den samme stortingsmeldingen understrekes at denne ordningen skal bidra til helhet og sammenheng for barna ved å samarbeide med skole, hjem, samt kultur- og fritidstiltak i lokalmiljøet.

SFO bør også inngå i det forebyggende arbeidet for barn som har vanskelige levekår ved å ha et sosialpedagogisk perspektiv på innhold og organisering. SFO skal være en arena for lek og fysisk aktivitet og samtidig være en aktiv kulturformidler, lære barna gode matvaner, initiere samarbeid og samvær mellom barna i denne ordningen og eldre elever, samt bidra til inkludering av barn med annen kulturbakgrunn og barn med særlige behov. Intensjonene og målene for hva SFO skal være og bidra til, er dermed relativt omfattende.
 
Kompetanse
I stortingsmeldingen "Om skolefritidsordningen",  så stilles det ikke krav til kompetanse og bemanningsnorm – selv om at det understrekes at lederens kompetanse er av stor betydning for kvaliteten på tilbudet. Det åpnes for en stor lokal frihet for utforming av SFO og dermed ofte også stor variasjon i kvaliteten på det tilbudet som gis. Dette kan også ses som positivt ved at mindre styring fra statlig hold gir større lokal frihet i utforming av innholdet

Det er ikke stilt formelle krav for ansettelse i SFO, men et ønske om variert bakgrunn og erfaring til de ansatte: "Pensjonister, snekkere, kunstnere og andre interesserte voksne har en annen rolle og en annerledes form for kompetanse som kan berike barnas hverdag." Det nevnes imidlertid at leder av SFO gjerne kan ha formell kompetanse. Dette gjør SFO unik sammenlignet med skole og barnehage, hvor kravene til formalkompetanse er tydelig formulert.  

I NOU 2016:17 så vises det også til at det ikke er fastsatt nasjonale kvalitetskrav til SFO, verken når det gjelder kompetanse, bemanning, innhold eller areal.  Det fremgår videre at SFO skal være en trygg oppholdsplass for barna utover skoletiden, gi barnet omsorg og tilsyn, legge til rette for lek, kultur og fritidsaktiviteter og være tilpasset barnas og foreldrenes behov.

Betaling og skyss: 
SFO er et frivillig tilbud før og etter skoletid, men at barn med utviklingshemming er i mindre grad enn andre barn selvstendige og kan ikke være alene hjemme etter skoletid. Disse familiene har derfor ikke samme mulighet til å velge bort SFO som andre familier (NOU 2016:17).

I Meld st. 45 (2012-2013) Frihet og likeverd,  så fremgår det at kommunen kan kreve at foreldrene dekker utgiftene til SFO. Dette er opp til hver enkelt kommune. Elever som har plass i SFO og som på grunn av funksjonshemming eller midlertidig skade eller sykdom har behov for skyss, har rett til skyss til og fra SFO.

Netttressurser
Udir har samlet aktuelt regelverk for skolefritidsordningen (SFO) og kunnskapsdepartementet har en nettartikkel om SFO. Udir har en egen side med nettressurser om SFO  

Referanser

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) 

Meld. St. 45 (2012-2013) Frihet og likeverd - om mennekser med utviklingshemming

NOU 2016:17 På lik linje - åtte løft for å realisere grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming 

St.meld nr. 40 (1992-1993) ...vi smaa, en Alen lange 

St. meld. nr. 55 (1996-97) Om skolefritidsordningen 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2022) "SFO: Lovverk og statlige føringer" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 11. januar 2023, lest 16. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/sfo-lovverk-og-statlige-føringer
Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Magasinet Utvikling©NAKU

Relaterte artikler

  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning
  • Grunnskole: Ressurser og materiell

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

26
nov

Opplæring om seksualitet: Eksempel

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]

Les mer
26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer
4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU