Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Verktøy og metoder for etisk refleksjon

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
1. november 2021 - Tvang og makt > Ledelse og organisering

Verktøy og metoder for etisk refleksjon

KS-satsningen, Samarbeid om etisk kompetanseheving, har utarbeidet en nettside med verktøy og metoder til bruk i etisk refleksjon. 

Skjermbilde fra KS sin side Verktøy og metoder

På nettsiden ligger verktøy til bruk i etisk refleksjon knyttet til arbeidet for personer med utviklingshemming. Blant annet refleksjonshefte, etiske utfordringer knyttet til arbeidet med mennesker med utviklingshemming, som er laget av Asker kommune. Hefte inneholder 21 caser med påfølgende refleksjonsspørsmål. På siden ligger det også refleksjonskort utarbeidet av Oppegård kommune. Kortene er knyttet til å reflektere over bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming. 

På siden ligger også, refleksjonshåndboka for etisk lederskap, som er et refleksjonsverktøy utarbeidet for ledere. 

KS sammen med Senter for medisinsk etikk (SME) ved Universitetet i Oslo har laget en veileder til 6-trinnsmodellen for etisk refleksjon. Denne modellen bygger på SME-modellen og elementer fra Etisk sjekkliste. Det er også utarbeidet undervisningsfilmer for gjennomgang av 6-trinnsmodellen. 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Helsedirektoratets veileder har gitt en faglig boost i Nordreisa
  • Verge
  • Utfordrende atferd
  • Tvang og makt: Utfordrende atferd og årsak
  • Tvang og makt: Retningslinjer for Fylkesmannens oppgaver
  • Tvang og makt: Maler kapittel 9 helse- og omsorgstjenesteloven

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

10
jan

Helsedirektoratets veileder har gitt en faglig boost i Nordreisa

Veileder, gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming, beskriver allerede eksisterende lovkrav og føringer, og synliggjør hvilke forventninger og krav som stilles til [...]

Les mer
4
jan

Verge

Vergens oppgave er å innenfor rammen av sitt mandat å ivareta interessen til den som er under vergemål. Vergen skal så vidt som mulig høre den som er satt under vergemål, før det foretas [...]

Les mer
4
jan

Utfordrende atferd

Ved å se denne filmen får du en grunnleggende forståelse av hva utfordrende atferd kan være. Filmen har en varighet på 25 minutter og er tekstet på norsk bokmål.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU