Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Vi har også en stemme - En rapport

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
11. januar 2019 - Oppvekst og utdanning > Barnehage > Grunnskole > Identitet

Vi har også en stemme

Norsk Forbund for Utviklingshemmede og Redd Barna samlet 13 barn og unge med utviklingshemming til en rettighetsworkshop i 2017 for å innhente og løfte frem barnas erfaringer og synspunkter på hvordan deres rettigheter blir oppfylt. Resultatene fra workshopen er publisert i rapporten "Vi har også en stemme".

"Barn og unge med utviklingshemming har rett til å bli hørt.  Likevel blir de sjelden spurt eller lyttet til i de saker som angår dem og livet deres. De sitter med erfaringer og synspunkter som er verdifulle og viktige å lytte til, for å kunne skape et samfunn som inkluderer og ivaretar dem på en god måte" sier forfatterne av rapporten Ellinor Gitlesen fra Norsk Forbund for Utviklingshemmede og Grete Vandvik fra Redd Barna. Rapporten "Vi har også en stemme" kan leses her.

Her finner du mer om inkluderende forskning og utviklingshemming.

Del artikkelen:

Rapport: "Vi har også en stemme"

Bilde av rapporten

Relaterte artikler

  • Identitet
  • Selvbestemmelse
  • Grunnskole
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Barnehage: Forskning

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer
1
des

Barnehage: Lovverk og statlige føringer

I denne artikkelen vil du finne lovverk og statlige føringer som angår barnehagen. De viktigste bestemmelsene og regelverk som angår barnehager finner vi i Barnehageloven og Rammeplan for [...]

Les mer
18
apr

Grunnskole

Det å få grunnskoleopplæring er en rett og plikt som gjelder alle barn. Tidligere var det et eget spesialskole system for barn med særskilte behov, mens idealet i dag er at alle barn skal kunne gå på [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU