Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Vi har også en stemme - Rettighetsworkshop

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Oppvekst og utdanning > Barnehage > Grunnskole

Vi har også en stemme

De siste årene har det blitt arrangert flere prosjekter som har som formål å sette fokus på rettigheter for personer med utviklingshemming på dagsorden. I den påfølgende teksten omtaler vi noen av disse prosjektetene som har fellesnevner at man er ute etter å få frem stemmen til voksne og barn med utviklingshemming. 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
11. januar 2019. Sist oppdatert: 19. juni 2023

Norsk Forbund for Utviklingshemmede og Redd Barna samlet 13 barn og unge med utviklingshemming til en rettighetsworkshop i 2017 for å innhente og løfte frem barnas erfaringer og synspunkter på hvordan deres rettigheter blir oppfylt. Resultatene fra workshopen er publisert i rapporten "Vi har også en stemme".

"Barn og unge med utviklingshemming har rett til å bli hørt.  Likevel blir de sjelden spurt eller lyttet til i de saker som angår dem og livet deres. De sitter med erfaringer og synspunkter som er verdifulle og viktige å lytte til, for å kunne skape et samfunn som inkluderer og ivaretar dem på en god måte" sier forfatterne av rapporten Ellinor Gitlesen fra Norsk Forbund for Utviklingshemmede og Grete Vandvik fra Redd Barna. Rapporten "Vi har også en stemme" kan leses her.

To år senere (i 2019) arrangerte Stiftelsen SOR
og Bufdir, på oppdrag fra Kultur­ departementet, et rettighetsseminar for voksne med utviklingshemming. Her uttrykte en av deltakerne at «Vi må bli hørt og sett. Det handler om respekt». Det er også fra dette sitatet at overskriften til den nye Stortingsmeldingen om utviklings­ hemmedes menneskerettigheter er hentet (Meld. St. 8, (2022–2023)).

SOR og Redd Barna arrangerte i 2022 4 seminar der de samlet barn og unge med utviklingshemming. Med prosjektet har de ønsket
å rette fokus mot hvordan barn og unge med utviklingshemming kan bli hørt i saker som angår dem. Eksempelvis kan dette gjelde for kommuner som ønsker å legge til rette for at alle barn og unge skal få mulighet til å fremme sin egen stemme. Du kan lese mer om prosjektet ved å lese i et eget temanummer i SOR-Rapport. 

Her finner du mer om inkluderende forskning og utviklingshemming.

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2019) "Vi har også en stemme - Rettighetsworkshop" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 19. juni 2023, lest 11. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/vi-har-også-en-stemme-rettighetsworkshop
Del artikkelen:

Rapport: "Vi har også en stemme"

Bilde av rapporten

Relaterte artikler

  • Identitet
  • Selvbestemmelse
  • Grunnskole
  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

26
nov

Opplæring om seksualitet: Eksempel

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]

Les mer
26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer
4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU