Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
De siste årene har det blitt arrangert flere prosjekter som har som formål å sette fokus på rettigheter for personer med utviklingshemming på dagsorden. I den påfølgende teksten omtaler vi noen av disse prosjektetene som har fellesnevner at man er ute etter å få frem stemmen til voksne og barn med utviklingshemming.
Norsk Forbund for Utviklingshemmede og Redd Barna samlet 13 barn og unge med utviklingshemming til en rettighetsworkshop i 2017 for å innhente og løfte frem barnas erfaringer og synspunkter på hvordan deres rettigheter blir oppfylt. Resultatene fra workshopen er publisert i rapporten "Vi har også en stemme".
"Barn og unge med utviklingshemming har rett til å bli hørt. Likevel blir de sjelden spurt eller lyttet til i de saker som angår dem og livet deres. De sitter med erfaringer og synspunkter som er verdifulle og viktige å lytte til, for å kunne skape et samfunn som inkluderer og ivaretar dem på en god måte" sier forfatterne av rapporten Ellinor Gitlesen fra Norsk Forbund for Utviklingshemmede og Grete Vandvik fra Redd Barna. Rapporten "Vi har også en stemme" kan leses her.
To år senere (i 2019) arrangerte Stiftelsen SOR
og Bufdir, på oppdrag fra Kultur departementet, et rettighetsseminar for voksne med utviklingshemming. Her uttrykte en av deltakerne at «Vi må bli hørt og sett. Det handler om respekt». Det er også fra dette sitatet at overskriften til den nye Stortingsmeldingen om utviklings hemmedes menneskerettigheter er hentet (Meld. St. 8, (2022–2023)).
SOR og Redd Barna arrangerte i 2022 4 seminar der de samlet barn og unge med utviklingshemming. Med prosjektet har de ønsket
å rette fokus mot hvordan barn og unge med utviklingshemming kan bli hørt i saker som angår dem. Eksempelvis kan dette gjelde for kommuner som ønsker å legge til rette for at alle barn og unge skal få mulighet til å fremme sin egen stemme. Du kan lese mer om prosjektet ved å lese i et eget temanummer i SOR-Rapport.
Her finner du mer om inkluderende forskning og utviklingshemming.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».