Tvang og makt i skolesektoren
Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Klepp kommune har gode erfaringer på å bruke styringsverktøy for å sikre overgangen fra barnehage til skole. I denne artikkelen deler styrer i Sørhellet barnehage sine erfaringer med å bruke rutinene som kommunen har utarbeidet.
Når barna begynner på sitt siste år i barnehagen før skolestart, innhenter barnehagen informasjon fra foreldrene: Hvilken skole barna skal begynne på? Skal de benytte skolens SFO tilbud? Barnehagen innhenter også samtykke fra foreldrene om overføring av informasjon fra barnehagen til skolen. Før 1 november sender vi over navnelister til de aktuelle skolene og avtaler en besøksplan for skolebesøk utover året. Vi avtaler også overføringsmøter mellom lærere og førskolelærer, og besøksdager hvor lærer kommer på besøk i barnehagen og blir litt kjent med høstens nye elever. Barna viser da fram sine overføringspermer med bilder, tegninger, tanker om skolestart, mestringsområder og sosial kompetanse. Læreren tar med seg disse overføringspermene for å bli bedre kjent med barna. For barn som har vedtak etter 19a, spesialpedagogisk hjelp, og 19g, helsehjelp, har vi en ansatt fra barnehagen som hospiterer i skolen de 2 første ukene på høsten. Dette for å trygge overgangen, bidra med kunnskapsoverføring og opplæring. Dette ser ut til å være positivt både for alle barna, foreldrene, førskolelæreren og læreren på 1 trinn.
Når det gjelder barn som har behov for særskilt tilrettelegging og/ eller spesialundervisning, er vår erfaring at det er for sent å begynne høsten før skolestart. Vi starter ca 2 år før skolestart. Dette gjelder barn som har enkeltvedtak etter § 5.7 i opplæringsloven. Dersom foreldre samtykker, inviterer vi rektor ved skolen til barnets ansvarsgruppemøter de 1,5 – 2 siste årene før skolestart. Vi starter da på et tverrfaglig samarbeid for å sikre en god overgang. Dersom det må gjøres bygningsmessige endringer på skolen er det nå mulig å være ute i god tid og legge utgiftene til ombygginger i budsjettet, og ekstrautstyr og hjelpemidler blir bestilt i god tid.
Vi er åpne for at spesialpedagog/miljøterapeut kan følge barnet over i skolen for en kortere periode, eller 1 til 2 år ved behov. Vi har også erfaring med at barn har fått skoletilbud i barnehagen, av helsemessige årsaker når det har vært til barnets beste. Alle barn med enkelt vedtak i barnehagen har individuelle opplæringsplaner og halvårsrapporter. Disse blir overført til skolen.
Utfordringen i denne typen samarbeid er forskjellen mellom barnehage og skole. Barnehagen har et tettere samarbeid med foreldre i både bringe og hentesituasjon, og har en større voksen og pedagogtetthet i hverdagen. Dessuten har barnehagen et tilbud hele året, med lengre dager og åpnet i alle ferier. Vi opplever at det er viktig at barnehagen tar dette opp med foreldrene i forkant, slik at en kan sikre seg en løsning og kanskje andre aktører enn skolen må på banen for å dekke barnets og foreldrenes behov ved overgangen til skolen.
Vår kommune har gode styringsverktøy for overganger i et barns liv, og vi har god erfaring med å ta de i bruk, og følge de opp i hverdagen. I vår kommune har vi i tillegg en viktig §. Den heter § 0, og lyder: Det er lov å bruke vet! Etter 5 års drift som en tilrettelagt barnehage er vår erfaring at selv med gode verktøy, er det nye utfordringer som følger hvert av våre ulike og unike barn.
Denne artikkelen ble første gang publisert i Magasinet Utvikling nr 2/2012. Forfatteren har vurdert og revidert artikkelen februar 2020.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».