Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Diagnose: Klassifikasjon og funksjonsevne, ICF

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
10. august 2021 - Tema og fagområde > Diagnose

Diagnose: Klassifikasjon og funksjonsevne, ICF

WHO publiserte Den internasjonale klassifikasjonen av funksjon, funksjonshemming og helse, ICF, i 2001. Den ble utgitt for første gang på norsk i 2003. ICF har til hensikt å opprette et felles idegrunnlag og språk for å beskrive helse og helserelaterte forhold.

Tegnet bilde av en kontrabassIdegrunnlaget for ICF er at alle kroppsfunksjoner (inkludert mentale), aktiviteter og deltakelse omfattes av paraplybetegnelsen funksjon. Funksjonshemming er en paraplybetegnelse for funksjonsavvik. Mentale funksjoner inndeles etter overordnede mental funksjoner og spesifikke mentale funksjoner. Den første delen inkluderer bevissthetsfunksjoner, orienteringsfunksjoner, intellektuelle funksjoner, overordnede psykososiale funksjoner, temperament og personlighet, energi og handlekraft og søvn. Spesifikke mentale funksjoner inkluderer oppmerksomhet, hukommelse, psykomotoriske funksjoner, emosjonelle (følelser) funksjoner, tenkefunksjoner, høyere kognitive funksjoner (f eks beslutninger, planlegging med mer), mentale språkfunksjoner, regnefunksjoner, styring av sammensatte bevegelser, samt selvopplevelse og tidsoppfatning. Evne til sosial deltakelse avhenger av hvordan nedsatt funksjonsevne møtes av miljøet. Redaksjonen for ICF er i ferd med å utarbeide kriterier for objektiv måling av funksjonsnivå. ICF tilbyr et begrepsapparat omkring funksjonsevne i tilknytning til aktiviteter og omgivelser som har relevans til funksjonshindere ved psykisk utviklingshemming.

Les mer om ICF ved å trykke på denne linken


 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Kongsvinger satser på voldsforebygging
  • Lettlest materiale om tjenester
  • Psykoedukasjon - Samtale for å forstå seg selv bedre
  • Beslutningsstøtte
  • Modeller og eksempler for beslutningsstøtte
  • Beslutningsstøtte som rettighet

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

10
aug

Kongsvinger satser på voldsforebygging

VIP er et voldsforebyggende program for personer med intellektuell funksjonsnedsettelse. Hensikten med VIP-kurs er at kursdeltagerne får bedre evne til å forstå egne følelser og evne til å sette [...]

Les mer
31
mai

Forskerkurs for utviklingshemmede

Forskerkurset er laget for at personer med utviklingshemming skal kunne lære om forskning. Kurset ble utviklet av forskere fra 6 høgskoler og universitet i Norge sammen med medforskere med [...]

Les mer
10
mai

Veileder om gode medvirkningsprosesser

VID vitenskapelige høgskole i samarbeid med Klepp kommune har utgitt veilederen. Veilederen er et verktøy for å fremme gode medvirkningsprosesser sammen med personer som ikke uttrykker [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2022 NAKU